Šta baljezgaš, kakva „evrovizijska diva”?
Da, da. Ovaj famozni pojam obuhvata svakog evrovizijskog izvođača, ženskog pola razume se, koji, jednom rečju, iskoriste svoja tri minuta na velikoj sceni najsavršenije moguće. Vokalno izvođenje, scenski pokret ili koreografija, odeća, svetla, LED ekrani, prateći vokali – ma sve je kao „pod konac”. Era „evrovizijskih diva” započinje negde oko 2005. godine, pobedom Grkinje Elene Paparizu, gde je popularna pevačica pokazala svoje „zmijsko” telo, obline, genijalnu koreografiju, blještavu odeću i, naravno – izvanrednu i poprilično inovativnu pesmu za ono vreme.
Elena je ovim scenskim inovacijama osvojila srce Evrope i tako završila na vrhu tabele. Iako je i pre nje bilo nekih stidljivih pokušaja, ova dama je konačno uspela ovim scenskim inovacijama da napravi novi, koherentniji koreografski trend, gde će se ujedno pevati iz petnih žila, igrati k’o manijak i na kraju ostaviti fantastičan sveukupni utisak na publiku i gledaoce širom Starog kontinenta.
Polako, ali sigurno, Evrovizija je nakon 2005. iznedrila mali milion „kvazi-evrovizijskih diva”, ali i pravih diva koje zaista oduzimaju dah. Pa hajde da se upoznamo sa njima.
httpv://www.youtube.com/watch?v=ghQZojJWxKI
A je l’ one moraju da pevaju samo „brže” pesme?
Taman posla. Da, većina je do sada pevala pesme bržeg ritma, zaraznog teksta i melodijom na koju se uho vrlo brzo navikne. Ali, videćete da to nije uvek slučaj i da to mogu biti suptilnije kompozicije, sa malo pažljivije rađenim tekstom, koji u stvari ima nekog smisla. Nije sve u bacakanju i vrckanju guzicom, ima negde i onog „iks” faktora. Takođe, vrlo je bitno staviti akcenat na izvanredne glasovne sposobnosti „evrovizijskih diva”. Pevaju k’o boginje.
2006
Ekspanzija „evrovizijskih diva” je ovde već počela da se odigrava. Bilo je pokušaja, poput Severine Vučković. Da, Seve je imala sve, ali nije imala ono što je na kraju krajeva najvažnije – glas. Nema ga ni danas, al’ to je već druga tema. Devojke koje su se u Atini istakle su Ana Visi iz Grčke, Karola iz Švedske i nesrećna Kejt Rajan iz Belgije.
A što nesrećna? Pa zato što je i belgijski predsednik verovao u njenu pobedu, a Rajanova ni u finale nije ušla. Toliko truda i oko koreografije, i oko scenske garderobe, pa i oko pevanja palo je u vodu. Tako je Kejt Rajan sa zavodljivim pop šlagerom Je t’adore (srp. Obožavam te) završila na baksuznom 11. mestu. Ako malo realnije pogledamo, nema ona tu neke posebne glasovne sposobnosti, ne peva ona baš k’o slavuj, ali ju je evrovizijska publika toliko precenila te godine, da je neko mogao pomisliti da žena razvaljuje kako peva.
Šveđanki Karoli Hegkvist je ovo bio poslednji pohod na evrovizijsku pobedu. Kraljica švedskih šlagera je, bar u odnosu na Rajanovu, stvarno pokazala kako se peva i kako se ulazi u finale sa stilom.
Snežno bela scena, dobro uklopljeni vokali i bele zastave, simbolično. Pesma se zove Invincible (srp. Nepobediva) i totalno je u skladu sa čitavom radnjom na sceni. A ima i igranja, zabacivanja kose i još malo neke koreografije. Prvi savršeni primer „evrovizijske dive”.
Neprikosnovena Ana Visi je prvi pravi primer one suptilnije žene, koja baladom i svojim dramatičnim scenskim pokretom uspeva u očaravanju širokog auditorijuma. Ova žena je sa baladetinom pod nazivom Everything (srp. Sve) pokazala i dokazala kako se bori na domaćem terenu.
Od početka do kulminacije Visijeva je dramatičnim pokretima pratila pesmu da bi stvorila sliku žene koja je ludački zaljubljena i koja se ludački bori za tu ljubav. Sve je on i on je sve, baš kako pesma kaže.
[tabs type=”horizontal”] [tabs_head] [tab_title] Je t’adore [/tab_title] [tab_title] Invincible [/tab_title] [tab_title] Everything [/tab_title] [/tabs_head] [tab]httpv://youtu.be/3JHnre0q3ow[/tab] [tab]httpv://youtu.be/vFu5y0nP-RQ[/tab] [tab]httpv://youtu.be/EJDqzQ_GlW0[/tab] [/tabs]2007
U Helsinkiju i nije bilo previše diva. Najveći pokušaj je transvestit iz Danske, ali to je samo to – pokušaj. Iskaču manje-više samo Karolina Gočeva iz Makedonije i definitivno Natalija Barbu iz Moldavije.
Makedonka je izvela balkansku baladu koja se zove Mojot svet (srp. Moj svet), ali ne možemo reći da ovo nije bila malo drukčija, balkanskija verzija jedne evrovizijske dive.
Što se pozadinske koreografije tiče, meni je presmešna i totalno nepotrebna. Najvažnije je da je Gočeva odlično izvela ovu veliku pesmu, pokazala svoje atribute i glamur, te potom i osvojila fino 13. mesto.
Što se Natalije Barbu tiče, njen glas je ono što je presudilo ovde. Pesma Fight (srp. Borba) je sve, samo ne kompozicija koju peva jedna diva. Natalija poseduje jedan veoma ženstven operski glas, sopran tačnije.
Koreografija je apstrakovana i svedena na „umetnički” minimum, ali lepota i glas je izdvajaju. I rok pesma može biti ženstvena, dragi moji.
[tabs type=”horizontal”] [tabs_head] [tab_title] Mojot svet [/tab_title] [tab_title] Fight [/tab_title] [/tabs_head] [tab] httpv://youtu.be/TBPcvkEqTG8 [/tab] [tab] httpv://youtu.be/gsp9boXrO5s[/tab] [/tabs]2008
Godina sa najviše „evrovizijskih diva”. Ne kažemo za džabe da nam je ova godina bila najjača po pesmama. Pa, nije baš samo po pesmama. Znam da ih je bio mali milion u Beogradu, ali devojke odličnog glasa i fantastične koreografije koje će svakom prve pasti na pamet su: Ukrajinka Ani Lorak, Jermenka Sirušo i Šveđanka Šarlot Pereli. Sve su nastupile i u velikom finalu u Beogradu.
Ani Lorak je malo dominantnija u odnosu na tri preostale devojke. „Sumnjiva dama” je bila glavna tema i u pesmi i na sceni. Veoma glamurozna i izrazito lepa Ukrajinka je pored same koreografije dodala i svetleće kutije na scenu, što je dočaralo samu numeru. Evropljani su je nagradili čak drugim mestom. Da, da.
Šveđanka Šarlot Pereli je sa pesmom o heroju donela sasvim neki drugačiji pristup koreografiji i celokupnom nastupu. Za razliku od prethodnih, Perelijeva je bila mnooogo više blještavija… „Zaslepljujuća” je bolja reč.
Sirušo se plasirala malo niže u odnosu na Lorakovu, ali to ne znači da je negde manjkala. Ukrajincima je najveći suparnik zapravo bila Jermenija, i to upravo zbog sličnosti i tipa pesama njihovih predstavnica. Zarazna i pomalo iritantna Qele, qele je propraćena muškim plesačima, neposlušnom belom haljinom i velikim vatrometom na kraju.
[tabs type=”horizontal”] [tabs_head] [tab_title]Shady lady[/tab_title] [tab_title]Qele, qele[/tab_title] [tab_title]Hero[/tab_title] [/tabs_head] [tab] httpv://youtu.be/L6M300uBc7U [/tab] [tab] httpv://youtu.be/GgdVEbPIO5M [/tab] [tab] httpv://youtu.be/vQJ-GYLD9Ys [/tab] [/tabs]Od Beograda do danas
Da skratimo malo priču i ne uđemo u enciklopedijsku dubiozu, nakon Beograda je bilo i te kako još „evrovizijskih diva”, ali odlučili smo se za samo onih glavnih šest koje su ostavile najveći utisak i na nas, i na evrovizijsku publiku.
Jedna iz ove grupe je sigurno Svetlana Loboda, najseksepilnija Ukrajinka sa najjačom koreografijom ikada izvedenom. Blještavilo, bubnjevi, prateći vokali viši od dva metra, vratolomije na sceni… Ma sve je pokazala, zaista nema šta nije. Tema pesme je još više dočaravala sav taj ršum na sceni, pa je sve savršeno ispalo na kraju.
Sledeća bi bila Jermenka Eva Rivas sa svojom numerom Apricot stone (srp. Grumen kajsije), koja je plenila svojim ekstravagantnim izgledom, glamuroznom haljinom boje kajsije i vrlo tradicionalnim nastupom, ali sve sa stilom.
Nina Badrić je ostavila traga na Pesmi Evrovizije, iako se ne može pohvaliti nekim zavidnim plasmanom. Žena je, hteli mi ili ne, pokazala kako se razvaljuje od pevanja na sceni. Dala je sve od sebe, doduše odevena u onu presmešnu vreću, ali je scenski pokret sasvim bio u fazonu jedne prave „evrovizijske dive”.
Španjolka koja je prošle godine predstavljala svoju domovinu nikoga nije ostavila ravnodušnim. Edurne je imala odličnu koreografiju, ali mogućnosti bečke scene su bile premale i krajnji efekat nije bio onakav kakav je trebalo da bude. Važno je da je ova plavuša pokazala i glas i stas. A i pesmu.
Jedna od najinspirativnijih „evrovizijskih diva” je sigurno Iveta Mukučjan, ovogodišnja predstavnica Jermenije. Jermenke su, prema ovim statistikama, najlepše žene na Evroviziji. „Ljubavni talas” je, kao što sam i mislio, prodrmao stokholmsku arenu.
Iveta je uvela sasvim nove elemente u svoj nastup – holograme. Oni su samo dočarali ono ludilo koje se odigravalo na sceni, a ona je i dalje plenila i pevala i više nego dobro. Pored njih, sve ostalo je bilo takođe na svom mestu – plamen, tajanstvena magla, tremor na početku pesme. Ma, dah oduzima.
[tabs type=”horizontal”] [tabs_head] [tab_title] Be my Valentine [/tab_title] [tab_title] Apricot stone [/tab_title] [tab_title] Nebo [/tab_title] [tab_title] Amanecer [/tab_title] [tab_title] LoveWave [/tab_title] [/tabs_head] [tab] httpv://youtu.be/xqclaNucp24 [/tab] [tab] httpv://youtu.be/hgz5TZugISw [/tab] [tab] httpv://youtu.be/QzdI4yuqwzY [/tab] [tab] httpv://youtu.be/NsMiJJlElAY [/tab] [tab] httpv://youtu.be/nL066Rp7J7k [/tab] [/tabs]U pokušaju
Dosta je bilo o ovim savršenim ženskim bićima. Okrenućemo list i pomenuti još pokoju evrovizijsku ličnost. Ovog puta će to biti „evrovizijske dive” koje su umislile da su „evrovizijske dive”. Tužno.
Pa na prvom mestu je sigurno samoproklamovana diva – Dana Internacionalna. Pored titule nekadašnjeg pobednika Pesme Evrovizije, od 2011. godine nosi i titulu jedne od prvih dama koje su se prošetale evrovizijskom scenom kao „po pisti”. Međutim, ni skupa haljinčina, ni „diva stajl” nastup nisu pomogli podizanju disko pesmuljka na viši nivo. Glasovne sposobnosti? Krv iz ušiju.
Aljonu Lansku bih takođe istakao kao neku kopiju Ani Lorak. Onakav kičeraj se na sceni retko viđa, ali Belorusi to umeju da urade, iako je 21. vek. Veoma slabašno pevanje, staromodna bum-tras pesma i glomazna disko kugla u centru scene. Šta reći?
Danski predstavnik 2007. godine – DQ – je takođe vredan pomena. Nastup je živi cirkus, totalno rasulo smešteno u priču „kraljice drame”. Ako ćeš već biti žensko na sceni – budi to. Ovo više liči na pingvina na lakim drogama. I ta glupost na glavi. O, bože. Uzgred, čisto da se pomene, pevanje ne postoji.
[tabs type=”horizontal”] [tabs_head] [tab_title] Ding dong [/tab_title] [tab_title] Solayoh [/tab_title] [tab_title] Drama queen [/tab_title] [/tabs_head] [tab] httpv://youtu.be/bWVuuvqEArE [/tab] [tab] httpv://youtu.be/XKewBfUE2Mg [/tab] [tab] httpv://youtu.be/xXGl2cbDBDA [/tab] [/tabs]A ko je vaša muza i diva Evrovizije? Da li ste ranije bili upoznati sa ovim pojmom? Da li je dobro „furati” ovaj fazon?
IVETA NARAVNO <3 <3 <3
Dobro je što si pomenuo Nataliju Barbu inače bi glave letele! 😀 Možda bih dodao još Ninu Zili, meni ona prva padne na pamet kad se pominju novije „dive”.
Hvala lepo Džoni! Što se diva pre 21. veka tiče, ne upuštam se previše u one vode pre 1990tih, tako da sam to ipak ostavio po strani, možda sledeći put. Hvala i na ovoj listi diva, neke čak i znam 😀
Zabavan članak, kao i svaki, koji Marko napiše. Sve pohvale!
Ali, gde su tu Amina Annabi? Nina Morato? Joëlle Ursull? Danijela Martinović? Tajči? Anna Oxa, bre?
Aauuu … izgleda da sam ostario ;).
Slažem se!
Da, haha. Ima puno toga da se kaze o Kaliopi. Pre cetiri godine nas je sve zasenila svojom pesmom i glasom. Ove godine nije bilo nikakvih efekata na sceni, bez koreografije i nekog upecatljivog odela, ali slobodno mozemo reci da je Kaliopi pokazala kako se peva mnogim izvodjacima ove godine i kako se daje poslednji atom snage da se strastno, uz puno emocija i posveceno pesma iznosi. Nije se plasirala u veliko finale, ali svakako ce se njena pesma i njen glas koji me uvek najezi dugo pamtiti.
Složio bih se s tobom i da je Kaliopi jedna od njih, ali baš da bismo malo skratili priču odabrali one dominantnije dive.
Dobar članak, možda malo opširniji, no dobro. Odličan izbor pevačica, ali mi tu fali Kaliopi. Zar nije i ona neka diva?