Balkan, Balkan! Gde su, šta rade?

Vaučeri za leto: I kafana, i noćni klub, i radio, i festival

Novi nastavak tradicionalne rubrike „Vaučeri za leto“ vam ponovo donosi poslednje pesme koje su snimili bivši učesnici ove kontinentalne smotre, inače najpopularniji izvođači sa eks-jugoslovenskog područja. Ponuda pesama kakvu će vam dati redakcija je zaista raznovrna, pa se stoga nadamo da ćete pronaći svoju omiljenu.

Severina | Tutorial i Magija

Srpska snajka Severina Kojić se može pohvaliti time da je ovog leta izbacila čak četiri dueta. Prve dve kolaboracije sa Petrom Grašom i grupom „Miligram“ smo vam ranije predstavili, dok je od tada uspela da realizuje i saradnje sa ovogodišnjim pobednikom „Pinkovih zvezdica“ Ljubom Stankovićem i drugu pesmu sa Džala Bratom.

Pesma sa Ljubom Stankovićem Tutorial je postala toliko popularna da je uspela baciti u drugi plan uspeh prethodno spomenutih singlova Unaprijed gotovo i Od leta do leta, o čemu govori i broj od 17 miliona pregleda na Jutjubu. Pored dvoje glavnih aktera jednog od naslušanijih ovosezonskih regionalnih hitova, u spotu režisera Petra Pašića pojavljuje se i svetski poznat maneken Pedro Soltz, a svakako najzanimljiviji kadrovi su oni u kom su Seve i Pedro mačevaoci.

Druga lansirana numera Magija je i njen drugi duet sa Džala Bratom. Njihova prva kolaboracija ostvarena na prošlogodišnjem singlu Otrove je urodila brojkom od 72 miliona pregleda na Jutjubu, te su samim tim rešili da njih dvoje ponovo udruže snage. Rezultat svega toga je da spot za potonje spomenutu numeru pogledalo oko 800.000 ljudi u prva 24 časa.

Režiju spota i osmišljenu koreografiju potpisuje Anže Škrube sa kojim je prethodno sarađivala na osmišljavanju nastupa za turneju „Dobrodošao u klub“. Anže je za potrebe spota, koji sjajno spaja plesni i modni segment, okupio vrhunski međunarodni tim plesača, koji su plesali sa najvećim imenima svetske scene.

Za obe numere se pobrinuo spomenuti Džala Brat (inače, jedan od članova bh. evrovizijskog kvarteta iz 2016) sa svojim partnerom Bubom Korelijem; aranžmane potpisuje Admir Tinjić RimDa dok je za miks i mastering bio zadužen Đorđe Romandić alijas KC Blaze.

Moj komentar bi bio takav da očekivan uspeh od Seve nije izostao, a Džala i Buba su se potrudili da napišu dve stilski potpuno različite pesme za nju. Dok se Tutorial po opuštajućem ritmu stilski malo nadovezuje na spomenuti hit Otrove, druga numera Magija se odlikuje preagresivnim elektro aranžmanom u kom do izražaja više dolaze Džalini autotjun vokali nego Sevkin sladunjav glas u refrenu. Ako poredim koja je od te dve numere bolja, onda bih rekao da je za klasu bolji Tutorial zbog donekle pristojnog teksta, dok mi se Magija uopšte ne dopada zbog uobičajenih Džalinih rep deonica koje ne mogu proći bez spominjanja brendiranih modnih marki. Dobro, takav tekst se uklapa u samu numeru, ali i dalje mi nije jasno šta je to celu estradu posle Džalinog nastupa na Evroviziji navuklo na saradnju sa njim i njegovim Bubom.

Sergej Ćetković | Da bol prođe i Ako te zaboravim

Iza Sergeja Ćetkovića stoje izuzetno vredne dve trećine ove 2018. godine. Započeo ju je promocijom numere Istine i laži koju je snimio za potrebe istoimene popularne domaće TV serije, nakon toga je sa slovenačkom pevačicom Janom Šusteršič, inače bivšom članicom „Nevernih beba“, snimio numeru Bar da odeš, a sada je za ovaj letnji period spremio četiri numere.

Tri numere je napisao za potrebe promocije novog romana poznate spisateljice i voditeljke Vesne Dedić „Ne gledaj preko ramena“. Dve numere je namenio Saši Matiću i Aci Pejoviću, ali je evrovizijskoj publici svakako zanimljiva numera koju je ostavio za sebe, a nosi naziv Da bol prođe.

Pesma je u starogradskom maniru, te se u samu atmosferu pesme savršeno uklopila i Skadarlija kao lokacija snimanja spota. Pored orkestra Aleksandra Sofronijevića, koji je bio zadužen za aranžman, i autorke romana čija pesma prati njegovu promociju, u spotu se pojavila i predivna glumica Kalina Kovačević.

U doba kada žanr nove gradske pesme polako izumire, Sergej se dosetio da napravi upravo jednu takvu numeru, što govori o tome da se ovaj žanr zahvaljujući njemu održava na veštačkim plućima. U isto vreme je i pokazao i hrabrost da se upusti u kreiranje jedne takve pesme u vreme kada mlađim izvođačima takav tip numera nije nešto primamljiv za život. Ova numera će sasvim sigurno ući u zbirku najtraženijih kafanskih numera u kultnoj beogradskoj boemskoj četvrti.

Nakon kratkog zalaska u atipičnost svog rada, ovaj kršni Crnogorac se sa narednim singlom Ako te zaboravim vratio u uobičajeni pop-rok teren. Međutim, ovaj drugi singl nije odmah postavio na Jutjub, već je početnu promociju sprovodio po digitalnim muzičkim platformama i radio-stanicama, a kako je ovaj recept za promociju numere postao uspešan, govori i činjenica da je taj uspeh krunisao objavljivanjem spota.

Naravno, i za ovu numeru se izvođač pobrinuo oko muzike i teksta, dok su za aranžman bili zaduženi njegovi stari saradnici Vladan Popović Pop i Marko Milatović.

Iako stilski Ćetković u ovoj drugoj numeri ništa novo nije ponudio, jedino što bih pohvalio u numeri je pozitivan tekst koji poručuje da kada stvari ne idu dobro, treba okrenuti list i ići dalje.

Jelena Tomašević | Ljuljaj me nežno i Dobro jutro ljubavi

Nakon dužeg vremena se sa novim pesmama oglasila i Jelena Tomašević. Prva pesma koju ćemo vam predstaviti je jedna dobra, stara numera za koju ne postoji osoba na svetu koja je nikad nije čula — u pitanju je pesma Olivera Mandića Ljuljaj me nežno koju je obradila za potrebe treće sezone projekta Radija S „Zvezde pevaju zvezde“.

Iako je njena izvedba ovog kultnog hita neosporna, melodija pesme je takva da se više pridržavala zadate melodike, te prostora za improvizaciju i nije bilo nešto puno. Za razliku od obrade pesme Bitanga i princeza „Bijelog dugmeta“, obrada Olivera Mandića gotovo ništa upečatljivo ne nudi, te kako stvari za sada stoje, popularnost originalne verzije će biti neprevaziđena, a devojčice i devojke koje se budu prijavljivale za muzička takmičenja će dobiti adekvatnu verziju za kopiranje njenog izvođenja.

Naravno, mesto je našao i novi singl Dobro jutro ljubavi. Oko muzike i teksta se pobrinuo talentovani Sarajlija Amil Lojo, dok se za aranžman koji uspešno spaja pop, rok i dens ritam pobrinuo njen stari saradnik Darko Dimitrov. Glavna uloga u spotu je poverena glumici Dragani Mićalović.

Osim što pesma nosi letnji vajb, i tekst ove numere je pravi letnji zbog toga što peva o sreći u ljubavi. Na uspešan način se vratila na muzičku scenu, a o tome govori i činjenica da je pesma prvo postala hit zahvaljujući radio-stanicama, a potom i Jutjubu. Međutim, najveće zasluge se pripisuju radiju. Pauza od godinu dana između singlova joj je bila neophodna jer Tomaševićka je poznata po strogoj selekciji numera kakve želi da snima.

Tijana Bogićević | Dodirni me

Iako je Tijana Bogićević u junu objavila svoj novi album „Čudo“, ipak je rešila da publici da još nešto mimo albuma radi osveženja uobičajenog repertoara. Kao i Jelena Tomašević, i Tića je učestvovala u trećoj sezoni kaverizacionog projekta Radija S „Zvezde pevaju zvezde“. Njen izbor za učešće u tom projektu je bila pesma Dodirni me koju u originalu izvodi grupa „Galija“.

Ova numera se često izvodi po raznim televizijskim muzičkim takmičenjima i najčešće je biraju žene u nameri da se dokažu žiriju koji sedi u tom šouu. Međutim, te verzije su se razlikovale po tome što su se matrice držale originalno osmišljenog aranžmana i one po zadatoj matrici treba da pevaju tu numeru. Tijana i njen tim su shvatili kako idealna prearanžirana verzija treba da zvuči i zadatak po tom pitanju je bio uspešno odrađen. Otpevala ju je emotivnije u odnosu na original i samim tim zadala domaći zadatak kako treba bilo koja devojčica/devojka/žena da otpeva ovaj vanvremenski hit originalno objavljen 1994. godine.

Pamela Ramljak | Trag njenih usana

Iako iza sebe ima dva evrovizijska pojavljivanja kao članica devojačkog sastava „Feminnem“, u solo karijeri Pamela Ramljak nije uspela da ostvari neki veći uspeh, izuzev dueta sa jednim od naših najpopularnijih muških izvođača Dženanom Lončarevićem pre dve godine. U međuvremenu je napravila pauzu zbog rođenja sina, a potom se sredinom prošle godine vratila na muzičku scenu. Posle singlova Oprosti mi i Nikad na red došao je i treći singl pod nazivom Trag njenih usana.

Oko muzike i teksta se pobrinuo Ante Pecotić, dok je za moderan aranžman bio zadužen Bojan Šalamon Shalla.

Osim što se Pam u novom spotu predstavila u najizazovnijem izdanju do sada, jedinu kritiku koju bih dao je da pesma zvuči potpuno nedovršeno te da ona može da snima i bolje numere od ove. Na momente malo podseća na hit Due Lipe New rules što govori o tome da aranžer numere nije bio dovoljno originalan. Pamela se trudi da ostvari što bolji uspeh, međutim, popularnost pesme će ostati na srednjem nivou, odn. na pretežno nepostojećem.

Vanna | Gdje počinje kraj

Ivana Ranilović Vrdoljak, koja karijeru gradi pod scenskim imenom Vanna, u srca ljubitelja kvalitetne muzike ušla je kao članica dens sastava „Electro Team“ devedesetih godina, a iz te faze se pamte numere poput Tek je 12 sati, Da ti nisam bila dovoljna, Ja ti priznajem i druge. Kruna jednog dela njene karijere je bilo upravo učešće na Evroviziji 2001. u Kopenhagenu sa kompozicijom bračnog para Huljić Strings of my heart i tada će ostati upamćena kao poslednja hrvatska predstavnica koja je svoju državu uspela da uvede u prvih 10.

I posle Evrovizije je nastavila sa građenjem uspešne karijere, a ovog leta se oglasila singlom Gdje počinje kraj. Sa tom numerom se takmičila na ovogodišnjem Splitskom festivalu odakle se vratila sa tri nagrade – drugom nagradom žirija i nagradama za najbolju interpretaciju i najbolji stajling.

Oko muzike i teksta se pobrinuo takođe Ante Pecotić, dok se za divan akustično-gudački aranžman pobrinuo Ante Gelo. Za miks i produkciju je bio zadužen Bojan Šalamon Shalla.

Dok među mladima dominiraju pesme bržeg ritma, ova balada je jednostavno svetlo u mraku eks-jugoslovenske muzičke ponude. Iako Vanna njome ne nudi ništa novo, ipak mogu biti ponosan što se napokon pojavila još jedna pesma koja neće trajati samo jedno leto. Iako je izjavila da više neće ići na Evroviziju, ako kojim slučajem bude htela da promeni mišljenje, neka pokuša sa ovako nečim i itekako će biti primećena!