Beovizija
Evrovizija 2019 Evrovizijska laboratorija

Evrovizijska laboratorija | Šta fali novoj Beoviziji?

Dosta je vremena prošlo od ovogodišnje Evrovizije, ali i od ovogodišnje Beovizije. Povodom početka nove „evrovizijske godine“ odlučili smo da vam priredimo pravi „delikates“ — novu rubriku naše evrovizijske laboratorije, koja će se uglavnom koncentrisati na narednu Beoviziju, koja nas najverovatnije očekuje negde početkom sledeće godine.

U kom smeru bi Beovizija 2019 trebalo da ide?

Kao i uvek — u modernom, prijemčivom, avangardnom i neponovljivom. Uglavnom ove epitete tražimo u predstavničkim pesmama, ali i u samim nacionalnim izborima. Da ne okolišam previše, prvenstveno bih promenio vizuelni ugođaj same Beovizije, kao i organizaciju samog šoua. Scena mora biti maštovitija, inventivnija i osvetljenija. Ove godine je izgledalo kao da smo gledali Beoviziju 2010, a ne 2018. Kasnimo kao romantizam u Srbiji. Izvođači nisu bili dovoljno maštoviti, osvetljenje i ozvučenje nije izgledalo i zvučalo najbolje, a od onih LED ekrana pre Hrista me je zabolela glava. Čak ni oni nisu na pravi način dočarali svaku numeru, što inače jeste uloga LED ekrana.

Organizatorima i producentima treba skrenuti pažnju i na taj fabulozni vizuelni ugođaj, koji je danas veoma bitan. Predložio bih promenu logotipa prvenstveno; ovaj izgleda kao da je rađen u kompjuterskom programu „Paint“, kojeg svaka osoba poseduje na računaru. Sve je izgledalo nekako rutinski i u fazonu „ma samo da prođe, pa šta bude“. Kao da ništa drugo sem pesme nije bitno. Između ostalog, ukoliko baš niko iz RTS-ovog tima nema inspiracije, slobodno pogledajte u „komšijsko dvorište“. Mađari imaju odličan nacionalni izbor — počevši od izbora pesama, pa do vizuelnog ugođaja. Njihov A Dal se već godinama tradicionalno prikazuje i važi za visoko kvalitetan televizijski program u Mađarskoj.

Dakle, dragi čelnici Radio-televizije Srbije — tražimo malo više posvećenosti i modernizacije. Ugledajmo se na produkciju velikih svetskih takmičenja poput „Iks faktora“, „Ja imam talenat“ ili „Idola“. Potrebno nam je nešto sasvim drugo, nešto svežije. Drugim rečima — hajde da zaboravimo produkciju i organizaciju ovogodišnje Beovizije i napravimo nešto sasvim drugo. Jesmo li za?

Šta ćemo sa pesmama?

Uf, večiti problem! Ne mogu reći da je ovogodišnji izbor bio kriminalno loš, bio je osrednji. Problem kod naše Beovizije je što je taj nacionalni izbor previše „festivalski“. Hoću da kažem da tu nema mesta isključivo kvalitetnim kompozicijama. Neki pametni muzički stručnjak će reći: „Pa ovaj dečko poseduje duboki alt i on mora da pobedi“. Ne, dragi moji. Kada je reč o Evroviziji, tako više ne ide. Morate shvatiti da sâmo vokalno umeće ne znači mnogo na Pesmi Evrovizije, već se gleda čitav paket. Dakle — glas, instrumental, koreografija, vizuelni ugođaj, atmosfera — sve mora da se poklopi u savršenu celinu. Nijednog prosečnog gledaoca neće privući samo „duboki alt“, već mnogo više delića sklopljeno u tu jednu, pobedničku celinu.

Stoga, najiskrenije predlažem promenu tzv. „stručnog žirija“ koji bira pesme za Beoviziju. Niko ne sumnja da u RTS-ovim stolicama ne sede muzički stručnjaci, ali baš takvi bi trebalo da se smene sa te pozicije. Nama ne treba još jedno „Beogradsko proleće“, niti „Sunčane skale“. Treba nam jedan kvalitetan, originalan izbor za pesmu Evrovizije. Dakle, dovedite mlađe muzičare, pevače, scenske umetnike i slično. To što su mlađi nipošto ne znači da nisu muzički potkovani. Treba samo dobro probrati.

Između ostalog — zašto ne bismo napravili „mash up“ nekoliko profesionalnih slojeva, kao što su uradili Finci jedne godine? Na primer, jedan deo žirija mogu da čine totalni laici za muziku, a drugi deo izuzetni muzički stručnjaci. Toliko je izbora i mogućnosti za dobar televizijski šou, niste ni svesni.

E sad, konkretno, kompozicije moraju biti originalne. Originalnost i nesvakidašnjost nikad nije podrazumevala da određena pesma mora biti u skladu sa vremenom u kom živimo. Ne, ne mora. Samo treba maestralno sklopiti sve kockice. Dobri kompozitori umeju fantastično da uklope pop muziku sa folk elementima. To je primer jedne originalne, ali i ne baš previše moderne evrovizijske kompozicije. Naravno, ne želim da pominjem pamtljivu melodiju, ulogu pratećih vokala i ključni momenat na kraju pesme — iliti famozni „key change“, gde se manje ili više menja tempo ili radnja numere. „Evrovizijski“ ne znači i „šablonski“. Zapamtite to, dragi naši autori.

Između ostalog, ukoliko nemamo dovoljno maštovitih kompozitora, potražimo pomoć od Šveđana, Rusa, Francuza, Nemaca… Nije zabranjeno imati stranog kompozitora. Bar pravila Beovizije tako kažu.

4 komentara

Ovde napišite svoj komentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Pomešao/la si državom sa klubom, Zvezda. Beovizija je pravo na izbor, ali to treba da bude kvalitetan izbor. RTS se zatvara i monopolizuje izbor. Organizacija Beovizije pod RTS-om je baš kao reprezentacija pod Krstajićem. Umesto poznati izvođaći, neki nepoznati amateri popunjuju mesta na Beoviziji, a ista je priča i u reprezentaciji koju sastavljaju fudbalski menadžeri, a ne selektor.

  • @Beoobožavatelj,
    Sve sve ali da porediš jednu raspalu Beoviziju sa fudbalom nema šanse: početkom ove godine čim sam čuo kandidate za ovogodišnju Beoviziju bilo mi je jasno da se nećemo lepo provesti na Evroviziji (prognozirao sam još tada max 20.mesto) dok u fudbalu smo pobedili ni manje ni više nego vicešampiona Evrope.
    Još od Željka Joximovića nismo nijednom ozbiljno pripretili visokom plasmanu, nadamo se svake godine da se jedva kvalifikujemo u finale (u polufinalima 2013. smo bili 11. , 2015. – 9. , 2016. – 10. 2017. – 11., 2018. – 9.) što je jako jako zabrinjavajuće, plus tu Beoviziju i RTS svi ozbiljniji kompozitori i pevači, pa mogu slobodno da kažem i ekipe sa Zvezde Granda i Pinkove Zvezde ih zaobilaze u širokom luku… Još gore stojimo nego u fudbalu kolega

  • Ama ljudi, smetalo Vam je kad nije bill festivals I kad I je interno biran predstavnik a sad Vam smeta Beovizija. Kod Nas nema kvalitetni autora pop muzike I to je najveci problem

  • RTS ne menja ništa sve dok sve dok se ne dogodi neki loši rezultat. Čudi me što OGAE Srbija se ne oglašava oko organizacije Beovizije. Kompozitori već odavno odbijaju saradnju sa RTS-om i samo produžavanje roka za prijave pokazuje da je RTS u problemu jer je pristiglo malo prijava ili prijavilo se previše nepoznatih kompozitora. Jedno je sigurno da ćemo gledati Beoviziju slabog kvaliteta. Više bi voleo da Beovizija bude kao Sanremo i to sa orkestrom. Ako RTS želi da privuče poznate kompozitore i izvođače, onda morati finansiski da uveća nagrade ili da sarađuje sa producentski kućama. Nije bitan izgled scene već kakva će biti žurka. Na sve prošle Beovizije je bilo nagrada za pevača, pevačicu, grupu, album, pesmu za prošlu godinu, a na ovu Beoviziju ne. Sve dok se ćuti, ništa se neće menjavati kao i u našem fudbalu.