Balkan, Balkan! Evrovizijska laboratorija Srbija

Evrovizijska laboratorija | Šta fali novoj Beoviziji?

Dosta je vremena prošlo od ovogodišnje Evrovizije, ali i od ovogodišnje Beovizije. Povodom početka nove „evrovizijske godine“ odlučili smo da vam priredimo pravi „delikates“ — novu rubriku naše evrovizijske laboratorije, koja će se uglavnom koncentrisati na narednu Beoviziju, koja nas najverovatnije očekuje negde početkom sledeće godine.

U kom smeru bi Beovizija 2019 trebalo da ide?

Kao i uvek — u modernom, prijemčivom, avangardnom i neponovljivom. Uglavnom ove epitete tražimo u predstavničkim pesmama, ali i u samim nacionalnim izborima. Da ne okolišam previše, prvenstveno bih promenio vizuelni ugođaj same Beovizije, kao i organizaciju samog šoua. Scena mora biti maštovitija, inventivnija i osvetljenija. Ove godine je izgledalo kao da smo gledali Beoviziju 2010, a ne 2018. Kasnimo kao romantizam u Srbiji. Izvođači nisu bili dovoljno maštoviti, osvetljenje i ozvučenje nije izgledalo i zvučalo najbolje, a od onih LED ekrana pre Hrista me je zabolela glava. Čak ni oni nisu na pravi način dočarali svaku numeru, što inače jeste uloga LED ekrana.

Organizatorima i producentima treba skrenuti pažnju i na taj fabulozni vizuelni ugođaj, koji je danas veoma bitan. Predložio bih promenu logotipa prvenstveno; ovaj izgleda kao da je rađen u kompjuterskom programu „Paint“, kojeg svaka osoba poseduje na računaru. Sve je izgledalo nekako rutinski i u fazonu „ma samo da prođe, pa šta bude“. Kao da ništa drugo sem pesme nije bitno. Između ostalog, ukoliko baš niko iz RTS-ovog tima nema inspiracije, slobodno pogledajte u „komšijsko dvorište“. Mađari imaju odličan nacionalni izbor — počevši od izbora pesama, pa do vizuelnog ugođaja. Njihov A Dal se već godinama tradicionalno prikazuje i važi za visoko kvalitetan televizijski program u Mađarskoj.

Dakle, dragi čelnici Radio-televizije Srbije — tražimo malo više posvećenosti i modernizacije. Ugledajmo se na produkciju velikih svetskih takmičenja poput „Iks faktora“, „Ja imam talenat“ ili „Idola“. Potrebno nam je nešto sasvim drugo, nešto svežije. Drugim rečima — hajde da zaboravimo produkciju i organizaciju ovogodišnje Beovizije i napravimo nešto sasvim drugo. Jesmo li za?

Šta ćemo sa pesmama?

Uf, večiti problem! Ne mogu reći da je ovogodišnji izbor bio kriminalno loš, bio je osrednji. Problem kod naše Beovizije je što je taj nacionalni izbor previše „festivalski“. Hoću da kažem da tu nema mesta isključivo kvalitetnim kompozicijama. Neki pametni muzički stručnjak će reći: „Pa ovaj dečko poseduje duboki alt i on mora da pobedi“. Ne, dragi moji. Kada je reč o Evroviziji, tako više ne ide. Morate shvatiti da sâmo vokalno umeće ne znači mnogo na Pesmi Evrovizije, već se gleda čitav paket. Dakle — glas, instrumental, koreografija, vizuelni ugođaj, atmosfera — sve mora da se poklopi u savršenu celinu. Nijednog prosečnog gledaoca neće privući samo „duboki alt“, već mnogo više delića sklopljeno u tu jednu, pobedničku celinu.

Stoga, najiskrenije predlažem promenu tzv. „stručnog žirija“ koji bira pesme za Beoviziju. Niko ne sumnja da u RTS-ovim stolicama ne sede muzički stručnjaci, ali baš takvi bi trebalo da se smene sa te pozicije. Nama ne treba još jedno „Beogradsko proleće“, niti „Sunčane skale“. Treba nam jedan kvalitetan, originalan izbor za pesmu Evrovizije. Dakle, dovedite mlađe muzičare, pevače, scenske umetnike i slično. To što su mlađi nipošto ne znači da nisu muzički potkovani. Treba samo dobro probrati.

Između ostalog — zašto ne bismo napravili „mash up“ nekoliko profesionalnih slojeva, kao što su uradili Finci jedne godine? Na primer, jedan deo žirija mogu da čine totalni laici za muziku, a drugi deo izuzetni muzički stručnjaci. Toliko je izbora i mogućnosti za dobar televizijski šou, niste ni svesni.

E sad, konkretno, kompozicije moraju biti originalne. Originalnost i nesvakidašnjost nikad nije podrazumevala da određena pesma mora biti u skladu sa vremenom u kom živimo. Ne, ne mora. Samo treba maestralno sklopiti sve kockice. Dobri kompozitori umeju fantastično da uklope pop muziku sa folk elementima. To je primer jedne originalne, ali i ne baš previše moderne evrovizijske kompozicije. Naravno, ne želim da pominjem pamtljivu melodiju, ulogu pratećih vokala i ključni momenat na kraju pesme — iliti famozni „key change“, gde se manje ili više menja tempo ili radnja numere. „Evrovizijski“ ne znači i „šablonski“. Zapamtite to, dragi naši autori.

Između ostalog, ukoliko nemamo dovoljno maštovitih kompozitora, potražimo pomoć od Šveđana, Rusa, Francuza, Nemaca… Nije zabranjeno imati stranog kompozitora. Bar pravila Beovizije tako kažu.

Oznake

8 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!
  • @Komentator, u većini se slažem sa tobom, Pinkove Zvezde i Zvezde Granda imaju odličnu i moderniju scenu kako ti kažeš i sjajne i fino obučene pevače/ice (mada oko stajlinga bi možda moralo više poraditi), ali problem je što su te emisije za malograđanštinu i na žalost u mnogim slučajevima se te emisije pominju u negativnom kontextu iako te potpuno podržavam da svako ko osporava kvalitet te muzike ustvari nema pojma o istoj. Šta je konkretno problem sa tim emisijama (verujem da odgovor već naslućuješ)?: U centru pažnje je žiri a ne pevači, pevanje i muzika, i na žalost zbog toga sam i prestao da pratim te emisije iako ima stvarno sjajnih pevača i mnogo lepo i dobro pevaju ali na žalost u prvi plan se stavlja Karleuša koja diže noge i cipele na sto ko zadnja seljanka, ili recimo u centru pažnje je kako se Viki Miljković svađa sa Anom Bekutom ili kako Aca Lukas pljuje Mariju Šerifović i od toga je meni, a verujem i dobrom delu normalnog naroda, muka, dok nepismeni seljaci to gledaju sa uživanjem i oduševljenjem ko je koga sočnije opsovao…
    Jednom prilikom je Saša Popović nudio RTS-u da oni napišu kompoziciju, da oni odaberu izvođača, da oni finansiraju ceo izlet do Evrovizije i da besplatno reklamiraju RTS i njihove druge emisije ali na žalost ovi neće da čuju i zbog toga džabe mi sas ovde komentarišemo i potajno se nadamo. Jedino eto mogu da se nadam da su možda Grandovci i Pinkovci konkurisali na Beoviziji sa nekom extra numerom i da se nadam da će RTS da bude pošten i izabere najbolju kompoziciju

  • Zvezde Granda i Pinkove Zvezde imaju moderniju scenu od Beovizije.Njihovi pevaci su 10 puta popularniji i imaju vece karijere od anonimusa sa RTS-a.Ajde da uporedimo Teodoru Dzehverovic i Tijanu Bogicevic.Ne mogu da se porede jer je Teodora ambiciozna, energicna, ima scenski pokret, odlican pop vokal i bila bi pravi predstavnik Srbije na Evroviziji, dok je Tijana NEambiciozna, NEenergicna, NEMA scenski pokret i jedino sto dobro peva ali nista vise od toga.Prestanite da omalovazavate pevace iz Granda i sa Pinka jer bi pojedini pokidali na evrovizijskoj sceni, cim se spomenu pevaci sa ovih televizija i iz ovih muzickih takmicenja odmah se misli na turbo-folk i narodnjake, to je pogresno jer vise toga nema.Shvatite da su Zvezde Granda i Pinkove Zvezde Mejnstrim na Balkanu kao sto su X Factor i The Voice u Evropi.Svi salju predstavnike iz Mejnstrim takmicenja, sto mi ne bismo slali iz nasih Mejnstrim takmicenja???Nasa muzicka takmicenja i njihova su poputno identicna samo sto se kod njih uglavnom peva na engleskom a kod nas na srpkom, to je jedina razlika.Ne, mi cemo da saljemo neke andergraund pevace za koje niko nikada u zivotu nije cuo a oni pobednike X factora i ostalih takmicenja.Pa na kraju nije ni cudo sto nikada necemo uspeti.

  • Slažem se kada je u pitanju menjanje vizuelnog aspekta samog takmičenja i ulaganja više truda u ceo taj produkcijski posao.
    Što se tiče pesme, iskreno se nadam da se etno-pop neće smatrati kao jedina moguća opcija. Naravno, osim ako se ne radi o izvanrednom celokupnom materijalu.

  • E to si u pravu, slazem se sa tobom, Beovizija je potpuno monopolizovana i zatvorena. Koliko god bilo negativnih komentara na Zvezde Granda ili Pinkove Zvezde, ipak mislim da mogu da sastave neku korektnu, ako ne i jako kvalitetnu pesmu, medjutim RTS-ova sujeta je mnogo jaca i od Pinka i njihovih para tako da tu nema vajde a znate i sami koji sve muzicki potencijali gostuju recimo u (Zikinoj nekada) Sarenici na RTS-u vikendom ujutru i tome slicno. Kad bi RTS bar dozvolio fer borbu za predstavnika na Evroviziji mozda i mozemo necemu da se nadamo, ovako da cekamo nekog novog Joximovica nema vajde

  • Pomešao/la si državom sa klubom, Zvezda. Beovizija je pravo na izbor, ali to treba da bude kvalitetan izbor. RTS se zatvara i monopolizuje izbor. Organizacija Beovizije pod RTS-om je baš kao reprezentacija pod Krstajićem. Umesto poznati izvođaći, neki nepoznati amateri popunjuju mesta na Beoviziji, a ista je priča i u reprezentaciji koju sastavljaju fudbalski menadžeri, a ne selektor.

  • @Beoobožavatelj,
    Sve sve ali da porediš jednu raspalu Beoviziju sa fudbalom nema šanse: početkom ove godine čim sam čuo kandidate za ovogodišnju Beoviziju bilo mi je jasno da se nećemo lepo provesti na Evroviziji (prognozirao sam još tada max 20.mesto) dok u fudbalu smo pobedili ni manje ni više nego vicešampiona Evrope.
    Još od Željka Joximovića nismo nijednom ozbiljno pripretili visokom plasmanu, nadamo se svake godine da se jedva kvalifikujemo u finale (u polufinalima 2013. smo bili 11. , 2015. – 9. , 2016. – 10. 2017. – 11., 2018. – 9.) što je jako jako zabrinjavajuće, plus tu Beoviziju i RTS svi ozbiljniji kompozitori i pevači, pa mogu slobodno da kažem i ekipe sa Zvezde Granda i Pinkove Zvezde ih zaobilaze u širokom luku… Još gore stojimo nego u fudbalu kolega

  • Ama ljudi, smetalo Vam je kad nije bill festivals I kad I je interno biran predstavnik a sad Vam smeta Beovizija. Kod Nas nema kvalitetni autora pop muzike I to je najveci problem

  • RTS ne menja ništa sve dok sve dok se ne dogodi neki loši rezultat. Čudi me što OGAE Srbija se ne oglašava oko organizacije Beovizije. Kompozitori već odavno odbijaju saradnju sa RTS-om i samo produžavanje roka za prijave pokazuje da je RTS u problemu jer je pristiglo malo prijava ili prijavilo se previše nepoznatih kompozitora. Jedno je sigurno da ćemo gledati Beoviziju slabog kvaliteta. Više bi voleo da Beovizija bude kao Sanremo i to sa orkestrom. Ako RTS želi da privuče poznate kompozitore i izvođače, onda morati finansiski da uveća nagrade ili da sarađuje sa producentski kućama. Nije bitan izgled scene već kakva će biti žurka. Na sve prošle Beovizije je bilo nagrada za pevača, pevačicu, grupu, album, pesmu za prošlu godinu, a na ovu Beoviziju ne. Sve dok se ćuti, ništa se neće menjavati kao i u našem fudbalu.