Balkan, Balkan! Zanimljivosti

Istorija Dore: Zlatne i neprevaziđene godine (II deo)

Period od 1996. do 2000. smatra se najuspešnijim za Hrvatsku na Pesmi Evrovizije. Stoga se s pravom može goviriti o „zlatnim godinama“, do sada neprevaziđenim u svakom smislu.

U to vreme je za Evrosong bila najbitnija pesma. A Dora je poštovala sve te uslove, kada je kvalitet kompozicija počeo sve više jačati. Godina 1996. je za Hrvatsku ostala upamćena po istorijskom evrovizijskom 4. mestu Maje Blagdan s kompozicijom Zrinka Tutića Sveta ljubav i to je bio jedan od retkih kvalitetnih izbora sa kojima su hrvatski ljubitelji takmičenja bili zadovoljni.

Međutim, ni drugi učesnici nisu bili za potcenjivanje. Definitivno najprijatnije iznenađenje festivala je bila tada anonimna Jelena Rozga, koja je ostavila trag na opatijskoj sceni zanimljivim baletskim scenskim nastupom zapevavši Aha; upravo taj nastup ju je doveo do 2. mesta na tabeli Dore.

Zapažen je bio i tada dugokosi Splićanin Đulijano Đanić, koji je bio peti s pesmom Sjaj u očima otkriva te, a dobru primećenost je takođe ostvario i devojački sastav „Divas“; iako je numera Sexy cool u izvođenju tog devojačkog kvarteta završila tek na 10. mestu zbog neozbiljnog shvatanja žirija, ta numera je godinu dana kasnije osvojila prestižnu diskografsku nagradu „Porin“ u kategoriji za „Hit godine“.

I ove godine, kao i naredne 1997, odluku o pobedniku je donosilo 20 gradskih centara, s tim što se razlika u odnosu na 1995. godinu odnosila na broj članova žirija gradskih centara — sa šest je broj članova žirija svakog gradskog centra proširen na 12.

Godine 1997. je na Dori pobedio devojački sastav E.N.I. s kompozicijom Probudi me autora Davora Tolje, regionalno poznatog kao člana popularnog sint-pop dueta „Denis & Denis“. Ljubitelji ovog takmičenja su izbor ovog devojačkog sastava ocenili kao najlošiji izbor za Hrvatsku do tada, zato što je po njihovom mišljenju predstavnik Hrvatske trebalo da bude drugoplasirani sa tog festivala — tada najpopularniji izvođač mlađe generacije Petar Grašo s numerom Idi.

Zapažene nastupe na jubilarnoj petoj Dori od regionalnih zvezda su imali i grupa „Magazin“, koja se tada prvi put predstavila publici s novom pevačicom Jelenom Rozgom, pevajući Opijum (7. mesto) i pokojna bosanskohercegovačka pop-folk pevačica Donna Ares s numerom Zadnja noć (12. mesto).

Najprijatnije iznenađenje festivala je svakako bila petoplasirana etno-pevačica Lidija Bajuk koja je pevala Zora djevojka (5. mesto). Revijalni deo programa je upotpunila tada poznata dens pevačica Korona (Corona), koja je u to vreme uživala u svetskoj popularnosti zahvaljujući hitu The rhythm of the night.

Prvi put glas publike

Naredne 1998. godine HRT je promenio način glasanja na Dori. I dalje je glasalo 20 gradskih centara, s tim što je razlika u tome što je svaki gradski centar imao po jednog člana žirija; novitet je bio uvođenje glasova publike, odn. televoutinga, koji su se računali kao glasovi 21. člana žirija. Ovakav način glasanja je važio i u naredne dve godine.

Hrvatski evrovizijski fanovi i te kako mogu da budu zadovoljni pobedom Danijele Martinović s numerom Neka mi ne svane, a primećen nastup je imala ponovo grupa „Magazin“ sa Jelenom Rozgom pevajući Na svijetu sve. Takođe, grupa „Colonia“ sa tadašnjom pevačicom Indirom Levak je imala primećen nastup s numerom U ritmu ljubavi koja im je donela 4. mesto; bio je to i jedini pokušaj te grupe da se domogne Evrovizije. Prvi pokušaj da se domogne Evrovizije je imao i Goran Karan, koji je u duetu sa našoj publici nepoznatom Zrinkom Čukom pevao numeru Bolero.

Orkestar svira…

Nakon pet godina, naredne 1999. godine je festival promenio način organizacije. Preselio se iz Opatije u studio „Jadran filma“ u Zagrebu, i po prvi put u istoriji Dore je izvođače pratio revijalni orkestar, koji će biti prisutan na svakom izdanju tog TV formata do 2003. godine, izuzev 2000. godine, kada zbog mera štednje u javnom servisu orkestar nije bio prisutan.

Novitet je bio i u tome što je festival imao tri večeri, od kojih su dve bile revijalne (izbor „Naj Dore“ održane 5. marta te godine i izvođenje Dorinih hitova u izvođenju svih učesnika iz 1999. godine dan kasnije), a treće veče, 7. marta, bilo je rezervisano za finalno veče na kojem je nastupio do tada rekordan broj od 24 učesnika.

I sa izborom Doris Dragović hrvatski evrovizijski fanovi mogu i te kako biti zadovoljni, mada je Ksenija Urličić priznala u više navrata da je lobirala za njenu pobedu. Međutim, ni ostali učesnici nisu za potcenjivanje. Petar Grašo je i drugi put zaredom učešće na Dori završio kao drugi s numerom Ljubav jedne žene, Goran Karan je s hitom Nisam te vrijedan bio treći, četvrti je bio tada mladi pevač Josip Katalenić s pesmom San, peto mesto je zauzela standardna Jelena Rozga s numerom Kasno je, dok je šesti bio Đulijano Đanić s numerom Dobro mi došla ljubavi. Sve spomenute numere su bile najveći hitovi sa sedme Dore.

Hit za hitom

No, nakon jedne godine provedene u Zagrebu, producenti su naredne 2000. godine odlučili da festival vrate u opatijsku Kristalnu dvoranu. Za razliku od prethodnih godina, kada je organizacija padala uglavnom u martu, ovaj put je Dora bila održana nešto ranije — 19. februara. HRT je tada bio u ozbiljnim finansijskim problemima, te je zbog mera štednje odlučio da za tu Doru ukine planirani revijalni orkestar. Još jedna promena u pravilniku je bila ta što je HRT po prvi i jedini put do 2019. godine dozvolio podnošenje numera i na engleskom jeziku.

Upravo promena pravilnika s numerama na engleskom jeziku je uticala na to da od 26 izvođača, koliko ih je tada bilo prisutno, troje njih otpeva svoje takmičarske kompozicije na tom jeziku; na tom jeziku su pevali manje poznata Dea koja se takmičila s pesmom I wanna to fly, grupa „Magazin“ za tu priliku reimenovana u „Cronika“ koja je izvodila Hrvatsku rapsodiju i Jozefina i Tri Rio koji su pevali Love me tonight.

Pored spomenute grupe „Magazin“ s Jelenom Rozgom kao glavnim ženskim vokalom, ozbiljne pokušaje za pobedu na Dori su pored pobednika Gorana Karana imali i Đulijano Đanić s hitom Srna i vuk (3. mesto) i po prvi put tada prisutna Ivana Ranilović-Vrdoljak poznata pod scenskim imenom Vanna, sa takođe velikim hitom Kao rijeka (2. mesto).

Bile su primećene i Severina s numerom Daj mi, daj (8. mesto) i Vesna Pisarović s kompozicijom Ja čekam noć (6. mesto). Goran Karan je pobedu sa kompozicijom Ostani (Kad zaspu anđeli) odneo zahvaljujući 20-članom regionalnom žiriju, iako nije bio miljenik televoutinga te godine; na televoutingu je pobedila grupa „Teens“ s numerom Hajde reci što, a jedna od članica tog sastava je bila kasnija hrvatska evrovizijska učesnica Klaudija Beni.

Zaključak je da je poslednja Dora pod dirigentskom palicom Ksenije Urličić iz 2000. godine obilovala zaista velikim brojem jakih kompozicija, sa čime su se složili hrvatski evrovizijski fanovi.

U sledećem delu: Sunovrat stečenog ugleda

Oznake

Ostavite svoj komentar

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.