Balkan, Balkan! Pogledi

Dora 2019: Spoj iskustva i mladosti (II DEO)

Afimisanim izvođačima smo se bavili u prvom delu, a drugi deo će biti posvećen uglavnom učesnicima proisteklim iz tamošnjih programa za mlade talente u prethodne četiri godine, plus — biće spomenuti i rezervni učesnici festivala.

Priču o talentima koji obećavaju vredi započeti Splićaninom Rokom Blaževićem, koga se publika ne samo u Hrvatskoj već i u Srbiji nagledala u dvema najgledanijim takmičenjima za mlade talente. U jednom od tih takmičenja je i odneo pobedu, i to u „Pinkovim zvezdicama“ u sezoni 2016/2017. Upamćen je po tome što se uglavnom publici predstavljao grandioznim baladama poput Nocturno i Molitva za Magdalenu pokojnog Olivera Dragojevića, Još uvijek sanjam da smo zajedno Tošeta Proeskog, Je t’aime Lare Fabijan, Writings on the wall Sema Smita i Poljubi me od Nine Badrić.

Nakon toga je prošle godine ponovo posetio filmski kompleks „ružičaste televizije“ u Šimanovcima, gde je hrvatska televizija RTL snimala svoju verziju Pinkovog takmičenja za odrasle „Zvezde“. Koncept poslednje sezone RTL-ovog takmičenja je bio mentorski, a Roko je za svog profesora izabrao ni manje ni više nego Žaka Houdeka. Žak će mu ujedno biti i autor numere The dream sa kojom će pokušati da izbori pojavljivanje na telavivskoj sceni.

Šta očekivati od Roka kao izvođača i Žaka Houdeka kao autora? Prvo ćemo spomenuti činjenicu da je Žak bio mentor i Nini Kraljić i Franki Batelić u šou-programima u kojima je on bio član žirija. S druge strane, u estradnim krugovima se govori da je on blizak sa uredništvom HRT-a, te se šuška da on preporučuje svake godine pevače koji bi da idu na Evroviziju.

Da li će Roko nastaviti tu tradiciju da i pre i posle Žaka idu pevači koji su se takmičili u šou-programima gde je upravo Žak sedeo u žiriju? Pre svega mogu reći da sam malo skeptičan po pitanju numere, koja će biti njegova prva zvanična u karijeri. Sve se bojim da će to biti nešto što će biti blisko numeri My friend gde ni Žak nije dobio nešto puno prostora za iskazivanje svih svojih vokalnih mogućnosti. A ko zna, možda je napisao i neku grandioznu baladu bolju od My friend, ali, ostaje nam da se nadamo da je to tako…

Ona koja će uspeti da pomrsi konce Roku takođe dolazi iz Splita, tačnije iz obližnjih Mravinaca, i sa svojih 16 godina nosi titulu najmlađe učesnice ovogodišnje Dore — reč je o Loreni Bućan, koja je prošle godine bila Rokov konkurent u „RTL zvezdama“. Iako je Loreni mentor bio regionalno poznat pevač Petar Grašo, koji je bio autor hrvatske evrovizijske numere iz 1998. Neka mi ne svane, sve vreme je zapadala za oko Tončiju Huljiću, koji joj je u šouu javno obećao da će od nje napraviti zvezdu. Da je poznati splitski kompozitor ostao veran obećanju, govori i činjenica da joj je uradio numeru na engleskom Tower of Babylon.

Koketiranje sa hrišćanskim temama je blisko Huljiću, gledajući njegov evrovizijski repertoar, kao i numere o Noju i Nazaretu koje su na prethodnim Dorama otpevale njegove dugogodišnje štićenice Andrea Šušnjara i slavna Jelena Rozga. Lorena je najavila da će numera biti bržeg ritma, što znači da se može očekivati neka nova Marija Magdalena, s obzirom na naziv numere.

Oni koji su imali prilike da gledaju taj šou su ostali zatečeni zbog činjenice da, iako ima 16 godina, već ima formiran glas kojim može parirati izvođačima sa dugogodišnjom karijerom. Posebno se ističu njene izvedbe hitova Woman in love Barbre Strejsend i It’s a man’s world Džejmsa Brauna u adaptaciji Kristine Agilere.

Naredni učesnik dolazi iz takođe sa primorja, i to iz Zadra. Njega su zbog boje glasa prozvali naslednikom pokojnog Olivera Dragojevića, ali u izjavama za medije isticao da ne želi da ga kopira, već da gradi svoj stil. U pitanju je Jure Brkljača. Proslavio se učešćem u tamošnjem „Glasu“ 2015. godine gde mu je mentor bio evrovizijski učesnik iz 1994. godine Toni Cetinski. Cetinski je tom prilikom Juri javno obećao da će mu pokloniti pesmu bez obzira na plasman.

I, to se dogodilo. Brkljača je nedugo nakon učešća u tom šouu snimio prvi singl Druga strana koju mu je poklonio upravo Cetinski. Potom je usledelo potpisivanje ugovora s diskografskom kućom Hit Records za koju je snimio naredne slušane singlove: Pristani na sve, Ona me vuče, Božić je Što osjećaš ti.

Gledajući poslednje četiri numere, vredi spomenuti i činjenicu da je za sve numere izuzev hita Ona me vuče napisao muziku i tekst, a na Dori će se predstaviti baladom Ne postojim kad nisi tu autora Miroslava Drljače Rusa. S obzirom na to da kao izvođač forsira pop-rok stil, za očekivanje je da će njegova nova numera biti grandiozna čistokrvna pop balada, ali previše ravna i za lokalnu upotrebu, gledajući ko mu je autor. Ukratko rečeno — smatram da je došao isključivo zbog samopromocije. Olakšavajuća okolnost u celoj toj priči je činjenica da će numera na lagan način postati hit.

Za one koje ne znaju, Miroslav Drljača Rus je u drugoj polovini osamdesetih bio aktivan kao lider i autor pesama za sastav „ITD Band“ poznatom po hitovima Gradske cure i Lagano umirem u tvome sjećanju. Takođe, Rus je bio aktivan i pisanju pesama za druge pevače, te je tako autorski stajao iza regionalnih hitova Stižu me sjećanja grupe „Crvena jabuka”, Igra bez granica Tošeta Proeskog, Tebe čuvam za kraj Zdravka Čolića i Ja ne znam nikog boljeg od tebe Tonija Cetinskog.

Naredna pevačica sa ove liste je još jedna koja dolazi iz tabora Žaka Houdeka, zato što je i njoj mentorisao u istom šouu u kom se takmičio i Brkljača. Radi se o Emi Gagro, koju su prozvali hrvatskom Šakirom zbog toga što pored talenta za pesmu ima i talenta za ples. U spomenutom šouu „The Voice – Najljepši glas Hrvatske“ istakla se izvedbama numera Uptown funk Bruna Marsa, Knock on wood Edija Flojda i Pelin i med Dine Dvornika. Posle učešća u šouu je snimila numeru sporijeg ritma Trebaš mi i numeru u haus-pop stilu Osjećam te i potom nestala sa scene zbog preseljenja u Dansku.

Njena takmičarska numera Redemptation se odlikuje tome što su u njenom stvaranju učestvovali i švedski autori. U isto vreme je za lokalne medije najavila da je numera spoj nekoliko različitih stilova. Da li nas to očekuje neka avangarda?

Sledeća koja je došla na red za prezentaciju je osamnaestogodišnja devojka koja je kao i Lorena Bućan pokazala da ima glas na kojem mogu da joj pozavide i iskusne zvezde, bez obzira na mlade godine — u pitanju je Beta Sudar, koja se afirmisala preko šoua „Supertalent“ 2016. godine gde je stigla do polufinala. Posle učešća u šouu je snimila balade U mislima Voli, ne voli u kojima je pokazala da samo divno peva i ništa više. Time se postavlja pitanje — da li će njena takmičarska numera Don’t give up biti upravo ona u kojoj će pustiti svu raskoš svog moćnog glasa?

Naredna sa liste je splitska glumica Jelena Bosančić, koja je karijeru započela pre 16 godina kao pevačica, učestvujući u šouu Story SuperNova Music Talents. Iako je tada sve oduševila svojim vokalnim umećem, ipak je svoju muzičku karijeru zamenila onom glumačkom i već dugi niz godina je član ansambla Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, u kojem nastupa i naša Ana Franić. Nedavno je otvorila i specijalizovanu školu za mjuzikl.

Jelena je jedno vreme živela i u Beogradu zbog braka sa našim glumcem Vladimirom Posavcem Tušekom. Plod njihove ljubavi je bio sin Andrej, ali, zbog neusklađenosti života na relaciji Beograd-Split, odlučila je da se razvede od ovog glumca i vrati sa detetom u Split.

Na Dori će se predstaviti numerom na engleskom Tell me koja će biti bržeg ritma u fank fazonu, a kako je najavila, sama će osmisliti svoj nastup i režirati ga. Koliko god numera bude bila spektakularna, mislim da će i ona doći isključivo zbog ličnog marketinga.

Predstavljanje glavne postave učesnika završavamo sa slepovidom pevačicom Bernardom Brunović koja je zbog preseljenja u Švajcarsku i gradnje međunarodne karijere promenila ime u Bernarda Bruno. Evrovizijskim ljubiteljima je za oko zapala još u sezoni 2010/2011, kada je učestvovala na izboru za švajcarskog predstavnika s kompozicijom Confidence i tada je učešće na finalnoj večeri završila kao drugoplasirana.

Bez obzira na hendikep, pokazala je da i te kako ume da vlada vokalnim mogućnostima, te su je stoga mnogi nazvali „hrvatskom Adel“. Prošle godine je učestvovala u nemačkoj verziji šoua The Voice gde je stigla do finala. Da li će njen drugi pokušaj s numerom I believe in true love biti taličan?

Za kraj ovog teksta će biti predstavljeni i rezervni učesnici čiji je spisak bio izmenjen samo jednom. Najpre su se na listi rezervnih učesnika našle splitska alter-pop umetnica Antonija Matković – Šerić znana kao Tonka, koja je prijavila numeru Don’t say you love me i Kim Verson koja je predstavljena u prvom nastavku. Međutim, kako je vokalni sastav „Četiri tenora“ kao prvobitno ime sa glavnog spiska odustao od učešća, a zajedno sa njima i spomenuta Tonka, Kim Verson je kao druga rezerva zauzela njihovo mesto, a na listu rezervnih učesnika su najpre upali duo Eni & Vjeko i Patricija Gašparini.

Međutim, kako Eni i Vjeko, odn. nekadašnji učesnici šoua „The Voice – Najljepši glas Hrvatske“ Eni Jurišić i Vjekoslav Ključarić, nisu bili u mogućnosti da ispoštuju dogovorene obaveze za relativno kratko vreme, delegacija je odlučila da na poziciji prvog rezervnog učesnika postavi iskusnog izvođača zabavne muzike Igora Delača koji je prijavljen s numerom U ritmu ljubavi.

Prvi rezervni učesnik Igor Delač sa svojih 50 godina ujedno nosi i titulu najstarijeg učesnika Dore. Karijeru je započeo u grupama „Starfish“ i „Prva liga“, da bi se 2013. godine otisnuo u soliste. Međutim, ovih dana uživa u najvećoj popularnosti u odnosu na dosadašnju zahvaljujući poslednjim singlovima Budan, LjubavIstina u tami zahvaljujući kojima se iz dosadašnjeg narodno-zabavnog manira preobratio u moderan pop manir. Uz sve to vredi napomenuti da su sve ove tri numere bile među slušanima na tamošnjim radio-stanicama.

Za poslednje tri spomenute numere, kao i za potencijalnu takmičarsku kompoziciju U ritmu ljubavi autorski je bio zadužen producentski tim „Hit Factory“, koga sačinjavaju braća Ivan i Miroslav Zečić, tako da se od njega može očekivati da isključivo dođe zarad promocije jer miriše mi da će pesma biti još jedan hit, ali previše lokalno obojena bez obzira na to što će i toj numeri preovladavati moderan pop zvuk.

Za kraj teksta će biti predstavljena i druga rezervna učesnica Patricija Gašparini. U zvaničnoj biografiji se navodi da je karijeru započela sa 12 godina učešćem u dečjem muzičkom šouu Story SuperNova Juniors gde je ušla među deset najboljih kandidata. Nakon toga se takmičila na dečjem festivalu „Kvarnerić“ u Kastvi, gde je s numerom Kumpanjon osvojila prvu nagradu stručnog žirija i publike.

Od 2009. do 2013. godine je bila redovna polaznica škole pevanja Olje Dešića „Vocal Studio Maraton“. Nastupom u šouu „Hrvatska traži zvijezdu“ 2009. godine je završila sa tinejdžerskim razdobljem svoje karijere i upisala je Pomorski fakultet u Rijeci, posle čega je sa stečenom titulom magistra inženjera logistike i menaždmenta otišla u Ženevu da radi u Ujedinjenim nacijama kao asistent šefa odeljenja nabavke i logistike. Paralelno sa tim poslom se bavila i pevanjem, a u svojoj biografiji može upisati i nastup na džez festivalu u Montrealu 2017. godine.

Prekretnica u karijeri je bila potpisivanje ugovora za diskografsku kuću „RTL Music“ krajem prošle godine i odmah posle potpisivanja ugovora je objavila prvi singl Sve do neba. Njen zvuk se može okarakterisati kao moderan i svež zato što joj pesme producira svetski poznat producent iz Štutgarta Oli Nova.

Ova prva pesma je zaista moderna, u dens-pop maniru, te se stoga može očekivati da i druga numera Pretend bude ozbiljan konkurent za Evrosong, kao i što i svi učesnici koji izvode numere na engleskom ciljaju na pobedu. I ona je predstavnica popa koji se ne gleda, već sluša, tzv. vokalnog popa začinjenog modernim detaljima, te se može očekivati da i druga numera bude upravo moderna klupska stvar. Ali, sve zavisi od toga hoće li još neko sa glavnog spiska odustati…

Zaključak

Sve u svemu, novi šef delegacije Željen Klašterka je veoma ozbiljno shvatio svoj zadatak, sudeći po tome kako je sastavio selekcionu komisiju i kojim kriterijumima se rukovodio pri odabiru idealnih kompozicija. Neće se naći nikakvi penzioneri kao što je to bio slučaj ranijih godina, nego su svi sa liste aktuelni izvođači. Stoga se možemo nadati da će festival imati puno kvalitetnih i jakih kompozicija, kao što se od ovih izvođača i očekuje.

Činjenica da se iz hotela u Opatiji festival seli u tamošnju sportsku halu govori o tome da je HRT konačno dobio uslove za organizaciju šoua kakav je do sada mogao da napravi jedino u svom zagrebačkom studiju. U nedavnom razgovoru za HRT-ovu emisiju „Dobar dan, Hrvatska“ je istakao da će posebno voditi računa oko scenskog doživljajate da je zbog toga počeo da pravi nekoliko sastanaka sa izvođačima po pitanju ideja za vizuelnu prezentaciju.

Vredi istaći i činjenicu da će glasanje posle dužeg vremena odisati neizvesnošću jer će po prvi put posle 2004. godine biti primenjeno glasanje žirija po gradskim centrima. Žiriji iz osam gradskih centara će imati 50% udela u glasovima, dok će drugih 50% pripasti publici.

Sve u svemu — spremite se za 16. februar i veliku spektakularnu završnicu!

NAPOMENA: Tekst predstavlja lični stav autora, a nastao je pre objavljivanja delova numera sa Dore 2019

Oznake