Balkan, Balkan! Evrovizija 2019

Hrvatska 2019: Čekajući predstavnika

Nakon što je festival Dora poslednji put bio održan 2011. godine u formi rijaliti-takmičenja, Hrvati su se okrenuli internom načinu odabira evrovizijskog aduta koji je bio sprovođen poslednjih pet godina, u periodu 2012—2018. godine. Međutim, ovakav način odabira predstavnika je bio iskritikovan, kako od strane nekadašnjih evrovizijskih učesnika, tako i od strane evrovizijskih fanova.

Pošto je zadatak svakog javnog servisa, pa i Hrvatske radio-televizije, da osluškuje želju naroda, za ovu sezonu je HRT odlučio, na radost mnogih, da na velika vrata nakon devet godina vrati Doru u klasičnom festivalskom formatu kao način odabira evrovizijskog izaslanika.

Odakle se krenulo?

Povratak Dore je najpre u oktobru pređašnje godine najavio generalni direktor HRT-a Kazimir Bačić, dodavši uz to da će se festival nakon devet godina vratiti u Opatiju. Već 20. novembra prethodne godine je otvoren i konkurs koji je trajao do 10. januara tekuće godine. Pravo prijavljivanja na konkurs su po prvi put u istoriji Dore imali i inostrani autori, ali su učesnici morali biti državljani Hrvatske. Pored numera na hrvatskom, izvođačima je bilo dozvoljeno da prijave i pesme na engleskom, italijanskom i francuskom jeziku. Izvođači nisu smeli da šalju demo-snimke, već samo finalne verzije svojih takmičarskih numera.

Rezultat svega toga je da će od 16 učesnika, devetoro njih izvoditi numere na engleskom jeziku, a preostalih sedmoro se opredelilo za maternji jezik.

Od 166 radova, koliko ih je stiglo na adresu Hrvatske radio-televizije, za opatijsko finale je odabrano 16 izvođača, plus dve rezervne kompozicije koje su služile u slučaju da je neko od glavnih učesnika odustao od učešća.

Lista učesnika je predstavljena 17. januara, a u velikom finalu u sportskoj hali „Marino Cvetković“ u Opatiji će se kandidati 16. februara predstavljati po ovom redosledu:

  1. Bojan Jambrošić i Danijela Pintarić | Vrijeme predaje
  2. Jelena Bosančić | Tell me
  3. Kim Verson | Nisam to što žele
  4. Jure Brkljača | Ne postojim kad nisi tu
  5. Beta Sudar | Don’t give up
  6. Lea Mijatović | Tebi pripadam
  7. grupa „Gelato Sisters“ | Back to that swing
  8. Luka Nižetić | Brutalero
  9. Elis Lovrić | All i really want
  10. Domenika | Indigo
  11. Roko Blažević | The dream
  12. Ema Gagro | Redemptation
  13. Lidija Bačić Lille | Tek je počelo
  14. Lorena Bućan | Tower of Babylon
  15. Bernarda Bruno | I believe in true love
  16. grupa „Manntra“ | In the shadows

Isprva gledano, ovako nije izgledala lista 16 glavnih učesnika. Najpre se na prvobitnoj listi nalazio vokalni sastav „Četiri tenora“ sa numerom Brod bez imena. Međutim, kako su članovi ovog kvarteta imali unapred zakazane obaveze, bili su primorani da se povuku sa spiska. Rezervne učesnice su u to vreme bile Tonka i Kim Verson, no, kako je i Tonka kao prva rezerva odlučila da se povuče, Kim Verson je 30. januara tekuće godine kao druga rezerva zauzela njihovo mesto.

Lista rezervnih učesnika se od tada dva puta menjala; prvo su se na promenjenoj listi rezervnih učesnika našli duo „Eni & Vjeko“ i Patricija Gašparini. No, ni duet nije mogao da ispoštuje u ovako kratkom vremenu sve predviđene obaveze, pa je pronađen i novi rezervni učesnik u vidu Igora Delača. Olakšavajuća okolnost je to što se niko posle kvarteta „Četiri tenora“ nije povukao sa glavne liste učesnika, i stoga će to dvoje izvođača morati da sačeka drugu priliku za učešće na nekoj od sledećih Dora.

Delovi takmičarskih numera u trajanju od 20 sekundi su objavljeni 13. februara, a cele kompozicije će publika imati prilike da prvi put čuje tek na festivalskoj večeri. Bitno je istaći i činjenicu da su učesnici sami birali koji deo kompozicije će biti prezentovan u oficijelnom videu sa isečcima.

Glasaju publika i žiri

HRT će možda samo u organizacijskom smislu iskopirati Melodifestivalen, ali, nažalost, neće biti primenjen proporcionalni sistem glasanja kao na najprestižnijem švedskom muzičkom festivalu i poslednje tri Pesme Evrovizije. Odluku o pobedniku će donositi žiriji iz deset gradskih centara i publika u omeru 50/50, a u slučaju izjednačenog broja bodova će biti presuđujući samo glasovi publike.

Žiriji izvođače ocenjuje na generalnoj probi dan pred finalno veče. Svaki od deset gradskih centara broji po tri člana žirija, od kojih je jedan muzički urednik lokalnog ogranka Hrvatskog radija ili novinar koji se bavi muzikom iz tog mesta, a preostalih dvoje članova su ličnosti iz javnog života ili profesionalni muzičari iz tog mesta. Glasanje će se svoditi na to da svaki član žirija u određenom gradskom centru pozicionira svoje omiljene nastupe od 1. do 16. mesta i potom će se glasovi članova komisije iz svakog gradskog centra prevoditi u evrovizijski sistem bodovanja: 1-8, 10 i 12 poena.

Nakon što se saopšte glasovi žirija, na red će doći i saopštavanje glasova publike. Svoje omiljene pesme će telefonski i SMS glasači oceniti po istom bodovnom sistemu kao i žiri, s tim što će na raspolaganju imati 15 minuta za glasanje. Biće ovo prvi put još od od 2004. godine da se glasovi žirija saopštavaju po gradskim centrima.

Spisak gradskih centara koji će saopštavati glasove je sledeći:

  1. Zagreb
  2. Vukovar
  3. Čakovec i Varaždin
  4. Rijeka
  5. Pula
  6. Osijek
  7. Zadar
  8. Knin i Šibenik
  9. Split
  10. Dubrovnik

Kakav nas program očekuje?

Kako smo već istakli, ovo će biti prva opatijska Dora koja neće biti održana u Hotelu „Kvarner“, već u sportskoj hali novije gradnje „Marino Cvetković“ čime će na taj način festival dobiti na boljoj produkciji i tehničkoj realizaciji.

Da neće samo takmičarski deo biti spektakularan, govori i činjenica da će za gledaoce biti jednako zanimljivo i otvaranje programa i revijalni deo. Program će otvoriti prošlogodišnja uzdanica naših suseda Franka Batelić koja će u pratnji dvojice igrača otpevati miks sačinjen od evrovizijske numere Crazy i dvaju svojih velikih hitova.

Nakon što svih 16 učesnika završi sa svojim nastupima, usledeće i revijalni deo u kom će najpre nastupiti hrvatska predstavnica iz 2001. godine Vana, prvi pobednik dečjeg Evrosonga iz 2003. godine Dino Jelusić i pobednica hrvatske verzije „Pinkovih zvezdica“ Mia Negovetić; sve troje će gledaoce podsetiti na najuspešnije kompozicije sa prethodnih Dora. Posle njih će nastupiti perkusionistički ansambl „Sudar Percussion“ koji će izvesti adaptaciju numere Stardust Žan-Mišel Žara i Armina van Burena.

Voditelji programa će biti Mirko Fodor, Jelena Glišić i Iva Šulentić. Šou će početi sa emitovanjem u 20 časova i 5 minuta i planirano je da traje dva i po sata. Možete ga pratiti na HRTi.hrt.hr>>

Turbulentne godine su, nadajmo se, prošlost

Pre nego što autor bude dao osvrt na ovogodišnju ponudu, vredi podsetiti na činjenicu da je u prethodnom periodu redakcija sajta ESC Serbia | Evrovizija.rs podsetila čitaoce na prvih 19 godina ovog festivala, te pobliže predstavila ovogodišnje učesnike. O svemu tome možete više čitati u izvdojenim tekstovima:

Istorija Dore: Ovako je sve počelo
Istorija Dore: Zlatne i neprevaziđene godine
Istorija Dore: Sunovrat stečenog ugleda
Istorija Dore: Poslednje festivalske godine i rijaliti-katastrofa
Dora 2019: Spoj mladosti i iskustva (I deo)
Dora 2019: Spoj mladosti i iskustva (II deo)

Iz mog ugla (Đorđe Vesković)

Kada je reč o ovogodišnjoj ponudi pesama, mogu reći da ako ovogodišnja Beovizija po ponudi kompozicija može da stane u rang sa Montevizijom, onda Dora po kvalitetu kompozicija može da stane u rang sa slovenačkom Evrovizijskom melodijom. Iako je dvadeset sekundi svake numere premalo za donošenje nekog finalnog zaključka, mogu reći da je ovogodišnja ponuda na Dori jača i bolja u odnosu na ovogodišnju Beoviziju. Novi šef delegacije Željen Klašterka je veoma ozbiljno shvatio festival i samim tim se potrudio da izabere kompozicije koje će i te kako biti primećene ne samo među lokalnim fanovima nego i međ’ inostranom publikom.

Još jedna prednost u odnosu na Beoviziju je ta što Dora obiluje aktuelnim imenima tamošnje muzičke scene, što je i dobro za postizanje veće gledanosti festivala. Izvođači su se dosta potrudili oko kompozicija i nešto slutim da će i nastupi biti dobri.

Još jedna stvar koju bi pohvalio je ta što je ponuda kompozicija zaista raznovrsna. Nema nijedne loše pesme, svaka se po nečem ističe, međutim, treba razgraničiti da tu ima i numera koje nisu evrovizijski potencijal i numera koje i te kako zvuče evrovizijski.

Kao što sam rekao, dvadeset sekundi svake numere je premalo za donošenje zaključka o tome ko bi mogao biti superfavorit, ali je dovoljno da donesem konačan sud o tome ko me je razočarao, a ko oduševio. Posebno me je razočarala Lidija Bačić, koja je imala potencijala da ponudi neku numeru nalik na one kakve su pevali Elena Paparizu, Eleni Fureira, Ani Lorak i ostale evrovizijske dive iz poslednjih 15 godina, međutim — dobismo neku numeru koja je slatkasta; biće letnji hit, ali, Tek je počelo nije dovoljno ubedljiva za Evroviziju.

Kod publike će se ona bolje kotirati nego kod žirija, zbog popularnosti u kojoj pevačica trenutno uživa, ali ako kojim slučajem Lidija bude odnela pobedu, Hrvatska će i ove godine sasvim sigurno biti zaustavljena u polufinalu. Jedina dobra stvar je ta što nije ponudila neki polunarodnjak za Doru.

Luka Nižetić je prevazišao sva moja očekivanja i njegov Brutalero je Lukin drugi najozbiljniji pokušaj da se domogne Evrovizije posle numere Proljeće iz 2005. godine. Ne sumnjam da će nastup svakako biti spektakularan, pa ako se vokalno bude držao dobro, žiri će oduševiti onoliko dobro koliko publiku, i trebalo bi da zadrži isti nastup kako bi se domogao finala, jer Brutalero svakako ima potencijala za finale i dobru primećenost u Tel Avivu.

Ni grupa „Manntra“ me nije razočarala; njihova In the shadows bi mogla u slučaju pobede da se ubraja u najveće hevi-metal klasike Evrovizije, a ozbiljan pokušaj za pobedu ima i Ema Gagro sa baladom kakva je viđena sto puta na evrovizijskoj sceni, ali tip numera kao što je njen Redemptation je uvek poželjan.

Međutim, najveća bitka će se voditi oko Roke Blaževića i Lorene Bućan, zato što su i oni ozbiljni i moji lični favoriti za pobedu. O Rokinoj numeri ne bih nešto da sudim preterano, zato što je otkrio samo početak a ne kulminativni deo, ali zato mi Lorenina numera iza koje stoji Tonči Huljić u isto vreme zvuči kao ozbiljan pretedent za pobedu, ali u isto vreme i zastarelo. Deluje mi kao da ju je Huljić iskomponovao posle uspeha Marije Magdalene u Jerusalimu 1999. godine i da ju je čuvao specijalno za naredni Evrosong u Izraelu. Mogu još reći da Lorena u studijskom snimku više mumla nego što jasno peva, pa bi stoga morala da poradi na tečnom izgovoru engleskog do Tel Aviva.

Nadam se samo da će važiti princip „jedna poruka — jedan glas“ jer to je najrealniji mogući princip za biranje favorita publike. Ako to ne bude važilo, onda će svakako gledaoci u ogromnom broju nekontrolisano glasati za Roku Blaževića, Lorenu Bućan ili Lidiju Bačić. Za Roku mogu da predvidim da će najviše zadiviti žiri, jer mi deluje da će The dream stilski biti kao Žakova My friend, a kako će se kotirati kod publike, pokazaće subota veče.

Zaključak je da će se između Roka, Lorene i Lidije voditi žestoka bitka za pobednika. Od njih troje bi najviše šanse za finale u Tel Avivu imali Roko i Lorena, naravno, uz dobar nastup.

Oznake

1 komentar

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!
  • FIne su im pesme al nije baš da blista sve tako ko što se priča…Ima tu nebuloznih pesama kao i kod nas i kao i svuda, u svakom nacionalnom finalu..I po meni su Luka,Roko, i pesma Tower of Babylon najveci potencijali i na Dori a samim tim i na Eurosongu..