Balkan, Balkan! Pogledi

Dora 2020: Upoznajte učesnike (2. deo)

U drugom delu serijala „Dora 2020: Upoznajte učesnike“ ćemo vam predstaviti poslednjih osam glavnih učesnika ovog festivala, od kojih većina iz ove liste uglavnom spada u starosedeoce, posmatrajući listu ovogodišnjih učesnika. Takođe, predstavićemo vam i zadnja dva učesnika sa liste rezervi.

Kako vas ne bi držali u neizvesnosti, otkrićemo vam da se radi o povratnicima Elis Lovrić, Bojanu Jambrošiću, Damiru Kedži, Juri Brkljači, Loreni Bućan, Indiri Levak, grupi „Kolonija“, debitanstkom triju koji sačinjavaju di-džej Lorenco (Lorenzo), Dino Purić i Reper iz sobe, kao i o rezervnim učesnicima Dini Petriću i ženskom vokalnom etno-sastavu „Singrlice“.

Zbog svega toga drugi deo započinjemo sa onima koji su na Dori po prvi put, a to je trojac koji će se pobrinuti za dobar i kvalitetan EDM zvuk ispoliran od turbo-folk uticaja u sastavu: di-džej Lorenco, Dino Purić i Reper iz sobe.

Iza umetničkog imena Lorenco krije se 28-godišnji talentovani di-džej Marko Kantolić iz Velike Vesi kraj Krapine. Za miksanje muzike je počeo da se interesuje najpre za lične potrebe, da bi mu se potom pružila prilika da pušta muziku u jednom klubu u svom rodnom mestu. Nakon nastupa sa polusatnim miksom u poznatom zagrebačkom klubu „Aquarius“ je počeo da nastupa i u ostatku Hrvatske, a potom i na prostoru Slovenije, Italije, Nemačke, Bosne i Hercegovine i Austrije da bi na kraju započinjanjem saradnje sa splitskim pop-rok muzičarem Darkom Bakićem, liderom poznatog sastava „Buđenje“, pri realizaciji autorskog repertoara uzeo umetničko ime Lorenco. Takođe, 2018. i 2019. godine je nastupao na splitskom izdanju poznatog festivala elektronske muzike Ultra.

Do sada je Lorenco objavio šest i te kako primećenih singlova: Sve sam znala i prije sa Mijom Dimšić, Sve što pomislim sa Antonelom Doko, Osjećam laž sa Davidom Magdićem, Samo tvoj sa Goranom Boškovićem, S tobom sve je ludo sa Larom Antić Prskalo i Ivanom Dečakom, kao i Nisi loša sa Darkom Bakićem, liderom splitskog pop-rok sastava „Buđenje“.

U njegovoj takmičarskoj kompoziciji Vrati se iz Irske će mu gostovati Dino Purić i reper umetničkog imena Reper iz sobe, pa je red da i njih dvojicu predstavimo.

Dino Purić je rođen 1990. godine u Daruvaru, završio je studije na Pravnom fakultetu u Zagrebu, a za muziku se počeo interesovati zahvaljujući prvim kasetama koje mu je kupila njegova mama. Muzika mu je bila uvek glavni oslonac u životu i do 2015. godine je svirao u nekoliko bendova različitih žanrova, te može da izdvoji i saradnju sa legendarnim Željkom Bebekom. Godine 2015. je postao poznat široj publici zahvaljujući učešću u šouu „The Voice — Najljepši glas Hrvatske“ da bi 2016. godine objavio prvi singl Prazna pitanja. Nakon te numere je izdao još dva singla: Ljubi me i Ti.

Što se tiče Repera iz sobe, pravo ime ovog 35-godišnjeg umetnika glasi Danijel Grgić i njegova muzika je najsličnija onoj kakvu stvara Rambo Amadeus. Svojom muzikom ima cilj da uradi nešto sveže, a blisko korenima; to su tzv. feelgood muzika koja tera ljude na ples i tekstovi koji naginju ka pozitivi. Život nimalo nije roze boje, ali kad nije teško, treba se znati podsmevati njegovim svakodnevicama. To je i pokazao u svom prvom uspešnom singlu koji se takođe zove Reper iz sobe, da bi potom izdao još šest uspešnih singlova: Čujem da se priča, Oću kune, Terapija, Da san otkaz i Uzemljen, duetska numera sa Otpisanimatorom. Početkom 2020. je za diskografsku kuću Menart objavio debitantski album „Vanka“ na kom su se našli svi do sada objavljeni singlovi, kao i nekoliko neobljavljenih pesama kao što je aktuelni singl Tipkan skrolan u kojem se na šaljiv način osvrnuo na današnje vreme i uticaj tehnologije na društvo.

S obzirom da se u pesmi Vrati se iz Irske udružuju jedini traženi hrvatski muzički producent koji propagira kvalitetan i moderan elektronski zvuk prečišćen od turbofolk uticaja, rok pevač koji se uglavnom predstavljao moćnim baladama i garaž-rok zvukom, kao i umetnik koji je po muzičkom izrazu koji propagira parodičan rep-fank zvuk, može se očekivati potpuni karambol stilova u kojem će do većeg izražaja doći moderan haus zvuk i glas Dine Purića, dok će Reper iz sobe igrati sporednu ulogu u njoj. Ali, bitno je da autotjuna neće biti i da će to biti jedna šaljiva pesma koju će svi evrovizijski fanovi na top listi favorita sa Dore ubedljvo stavljati na poslednje mesto.

Sada prelazimo na starosedeoce. Elis Lovrić se Dori prvi put pojavila prošle godine s pesmom All I really want, a ove godine će se predstaviti numerom Jušto, koja je stilski bliska onome što inače i snima za domaće tržište — muzika koju izvodi na labinjonsko-čakavskom dijalektu. S obzirom da smo vas upoznavali s njom prošle godine, treba se osvnuti na ono što je radila između dve Dore — najpre je nakon učešća na Dori izdala prepev numere All Ireally want na labinjonskoj čakavici pod nazivom Se ca još željin, da bi potom izdala još jedan singl Od kad te poznon. Poslednja tri meseca 2019. godine će pamtiti po brojnim koncertima širom Hrvatske i Japana. Početkom 2020. je promovisala i singl Vidim da si tu s kojom se nadmetala na Zagrebačkom festivalu.

Vredi napomenuti da se Lovrićeva ove godine najpre nalazila na listi rezervnih učesnika zato što je na listu glavnih prvo bio uvršten hrvatski predstavnik iz 2000. godine Goran Karan, ali, nakon što je odlučio da se povuče sa učešća jer je otkrio da je njegova pesma My legacy is love već javno bila izvedena, onda je to mesto ustupio Lovrićevoj kao prvoj rezervnoj učesnici. Očekujem od nje numeru na isti fazon kao i prethodne godine što znači da na pobedu ne može da računa.

Jure Brkljača je prošle godine glasovno oponašao pokojnog Olivera Dragojevića u svojoj takmičarskoj kompoziciji Ne postojim kad nisi tu. Iako nije pobedio, Jure može da se ponosi činjenicom da je pesma postala veliki hit, te da se nedeljama nalazila na vrhu hrvatske top-liste singlova; na Dori 2019 je bila i najbolje rangirana od svih numera izvedenih na maternjem jeziku; nakon ovog izuzetno velikog uspeha je izdao još jedan singl za pesmu Lipa, koja je takođe dobro prošla kod publike, i koju je autorski potpisao Miroslav Drljača Rus, koji je uradio i pesmu Ne postojim kad nisi tu. Isti autor je za Brkljaču napisao i pesmu Hajde nazovi me! od koje očekujem da će ovog puta biti bržeg ritma, sudeći po nazivu. I ovaj put će Brkljača ubosti hit, ali, od Evrovizije ponovo može da se oprosti. Sasvim će sigurno biti zanimljiva i tematika pesme — kako je Brkljača izjavio za RTL televiziju, u njegovoj takmičarskoj numeri će se raditi o SMS porukama.

Nakon što je na prošlogodišnjem izdanju Dore zauzela drugo mesto s numerom Tower of Babylon, očekivanja od 17-godišnje Lorene Bućan su i te kako velika što se njenog drugog učešća tiče. Nakon učešća na Dori 2019 je izdala još jednu pesmu pod nazivom Kad si ti u pitanju, koju su autorski takođe potpisali Tonči i Vjekoslava Huljić, a i u svom drugom pokušaju da se domogne Evrovizije ostaće verna ovoj slavnoj splitskoj muzičkoj porodici, s tim što njenu novu takmičarsku pesmu Drowning ovog puta neće potpisati navedeni bračni dvojac već njihov sin Ivan. Pre nego što se bude takmičila na Dori, nastupiće na Zagrebačkom festivalu s numerom Tihi ocean, koju je takođe komponovao Ivan Huljić, koji je i napisao tekst uz pomoć svoje majke Vjekoslave.

Nikola Marjanović je i pre učešća u drugoj sezoni jadranskog X Factora 2015. godine, gde mu je mentor bio slavni Masimo Savić, beležio uspehe na hrvatskoj muzičkoj sceni, te je čak dva puta učestvovao i na Dori tokom prvog ciklusa njenog održavanja — 2009. godine kao član grupe „Sane“ s pesmom Dečko i 2010. godine kao solista s pesmom Ti i muzika. Godine 2011, 2012. i 2014. će pamtiti po tome što je imao tri hita koja su pokorila hrvatski radijski etar i u isto vreme došla do organskih milionskih pregleda na Jutjubu — Ako nemam te s grupom „Radio Luksemburg“, Dogodila se ljubav s Leom Deklevom i splitskim sastavom TBF, i Dio mene s grupom „Songkillers“.

Regionalno je postao afirmisan upravo zahvaljujući učešću u jadranskoj verziji X Factora te 2015. godine. Od primećenih singlova koje je snimio nakon ovog izuzetno vrednog iskustva treba izdvojiti pesme: Kako lijepa si, Glorija, Jeseni, Nevidljivo, Tu sam za nas i Naš mali raj. Na Dori će se predstaviti pesmom na engleskom Let’s forgive koja će verovatno biti u alternativnom rok fazonu, sudeći po njegovom dosadašnjem repertoaru. I on od pobede može da se komotno oprosti zato što će mu Dora poslužiti za samopromovisanje. U relativno skorije vreme planira da izda i svoj prvi solo album na kom će mesto naći svi singlovi koje je objavio u prethodne četiri godine, kao i još nekoliko neobljavljenih pesama. Numeru Let’s forgive autorski je uobličio nekadašnji član legendarnih „Srebrnih krila“ Adi Karaselimović. Pred Doru je lansirao još jedan singl pod nazivom Vrati mi se ti.

Bojan Jambrošić, koji je hrvatskoj publici postao poznat zahvaljujući pobedi u muzičkom rijalitiju „Hrvatska traži zvijezdu“ 2009. godine prošle godine se na Dori takmičio po prvi put izvodeći Vrijeme predaje u duetu sa Danijelom Pintarić. Nakon te numere je izdao još jedan singl Plavi mjesec u kom se pokazao da se dobro snalazi i u elektro-pop žanru. U kom će se žanru i stilu ovog puta predstaviti, ne mogu da predvidim unapred, ali, kao i većina ovogodišnjih učesnika, doći će isključivo zbog promocije. Ono što je poznato jeste da je njegovu takmičarsku numeru Više od riječi autorski uobličila Antonija Šola, kojoj je 2008. godine kao izvođaču na Dori izvisio odlazak u Beograd s pesmom Gdje je srce tu je dom. No, za razliku od prethodne godine, kada je pevao o problemima u ljubavnoj vezi, ovaj put će pevati o ljubavi kao srećnoj pojavi.

Sada dolazimo i do jednog od tri glavna favorita za pobedu među glavnim učesnicima — u pitanju je miljenik ženskog dela publike Damir Kedžo. Karijeru je započeo 2003. godine kao 16-godišnjak učešćem u muzičkom rijalitiju Story SuperNova Music Talents nakon čijeg završetka su producenti odlučili da spoje njega i još dvojicu zapaženih učesnika tog šoua Sašu Lozara i Tina Samardžića u novi boj-bend nazvan „Saša, Tin i Kedžo“ koji je tokom 2004. godine pokorio hrvatsku estradu zahvaljujući debitantskom albumu „Instant“ i hitovima 365 i Ništa ili sve; njihov oproštajni nastup se dogodio upravo na Dori 2005. godine s kompozicijom Zašto, posle kog je Kedžo krenuo u solističku karijeru. Drugi pokušaj da se domogne Evrovizije je Kedžo imao učešćem u neslavnom rijaliti-obliku Dore 2011. godine gde je najpre bio izglasan da prođe u drugi krug, ali je nakon završetka prve emisije ustanovljena greška u prebrojavanju glasova posle kog je ipak bio eliminisan.

Njegov novi pokušaj da se domogne Evrovizije biće treći po redu s numerom Divlji vjetre. Prethodne tri godine su mu bile itekako uspešne, o čemu govore i pobeda u hrvatskoj verziji šoua „Tvoje lice zvuči poznato“ 2016. godine, pa dve pobede na Zagrebačkom festivalu 2016. godine s duetskom numerom Sve u meni se budi urađena sa mladom pevačicom Ža Ža i 2019. godine s numerom Srce mi umire za njom, kao i pobeda na Splitskom festivalu 2018. godine s numerom Mi protiv nas urađena u duetu sa jednom od prošlogodišnjih učesnica Dore Domenikom Žuvelom. Takođe, vredi da se istakne i još nekoliko uspešnih singlova koje je objavio u poslednje vreme: brže numere Šuti i Vidi se izdaleka i balade Vojnik ljubavi, duet sa Medeom Market Sindik Ne mogu iz dana u noć, kao i poslednje lansiran promotivni singl Poljubi me sad.

S obzirom da je Kedžo svestran izvođač, može se očekivati od njega da ima pesmu s kojom će biti glavni konkurent za odlazak u Roterdam, te mogu da naslutim da će to biti balada s kojom će malo odskočiti od svog uobičajenog fazona zato što će verovatno dodati etno-motive u svojoj takmičarskoj kompoziciji. Jeste da su tzv. „balkanske balade“ malo prevaziđene za današnje evrovizijske standarde, ali, nadam se da će to biti ubedljivije od onoga što je ponudio Roko Blažević na prošlogodišnjem takmičenju u Tel Avivu.

Autorski će ostati veran Anti Pecotiću, a Kedžo je, shodno mojim pretpostavkama, najavio da će numera biti emotivna, da se ničemu ne nada, te da mu je bitno da na pozornicu prenese dobru priču. Dodao je i da će pokušati da upravo emocijom prikupi glasove publike.

Na samom kraju dolaze dva izvođača koja su zajedno sarađivala prilikom svog prvog pokušaja da se domognu Evrovizije davne 1998. godine s numerom U ritmu ljubavi gde su na Dori završili kao četvrtoplasirani, a sada, 22 godine kasnije, vraćaju se u Opatiju gde će ovaj put jedno drugome biti konkurencija — u pitanju su grupa „Kolonija“ i njihova nekadašnja pevačica Indira Levak (eks Vladić).

Lider „Kolonije“ Boris Đurđević, koji u autorskom smislu već ima evrovizijsko iskustvo kao autor hrvatske numere Celebrate Darie Kinzer iz 2011. godine, život svoje grupe nakon odlaska Indire Levak 2017. godine je nastavio sa novom pevačicom, atraktivnom Drnišankom Ivanom Lovrić. Sa njom je Boris za sada uradio dva albuma: „Nova era“ iz 2018. godine sa kog su se izdvojili singlovi Que sera, Maskenbal, Ljetni dan i Alarmantno, kao i akustični album „C’est la vie Acoustic“ sa obradama 15 najvećih hitova ovog sastava u intimnoj varijanti sa kog je kao prvi singl lansirana upravo sentiš-verzija legendarnog hita Sve oko mene je grijeh, a za drugu promotivnu rimejkovanu pesmu u intimnoj varijanti odabrali su legendarni hit Za tvoje snene oči. Između ta dva albuma su objavili i još jedan singl španskog naziva Bésame, kao i dens-rimejk verzije legendarnih hitova Oduzimaš mi dah i Za tvoje snene oči.

Indira Levak je isto tokom 2018. godine izdala debitanski solistički album „Valkira“ na kom se publici predstavila i kao tekstopisac napisavši 12 od 13 pesama. Sa njega su se slušale numere Dva luđaka, Dođi, Greška mog života, duet sa Alenom Islamovićem Moje vrijeme i Nisam spavala. Trenutno radi na svom drugom solističkom dugosvirajućem izdanju na kom će mesto naći i poslednje lansirani singlovi Greška u genu i Prvi se pamti. Indiru posle Dore očekuje učešće u šestoj sezoni hrvatske verzije šoua „Tvoje lice zvuči poznato“ gde će obavljati funkciju jednog od članova žirija.

I jedni i drugi danas žive od stare slave te bi mi eventualna pobeda neke od te dve strane na Dori bila nešto što neće se maknuti dalje od druge polovine tabele na finalnoj večeri u Roterdamu, sudeći po njihovoj sadašnjoj popularnosti. Boris Đurđević je od svoje „Kolonije“ i njihove takmičarske pesme Zidina obećao nešto što će biti po svetskim standardima i čega se nekadašnji pobednici Evrovizije ne bi posramili, a navedenom pesmom Bésame je pokazao da kad hoće, može da napravi i nešto moderno; tako da, ako numera bude bila onoliko moderna koliko je i navedeni singl Bésame, onda mogu da se uguraju u red favorita za pobedu, sudeći po imenu. Pesmu Zidina je komponovao sam Boris Đurđević na tekst svoje supruge Valerije.

Međutim, više od Indire očekujem jer kod nje postoji prostor za tzv. „faktor iznenađenja“ koji može da načini samo Branimir Mihaljević, kompozitor njene takmičarske numere na engleskom You will never break my heart, u čijem stvaranju je učestvovao i još jedan evrovizijski iskusan inostrani autor — u pitanju je Izraelac Doron Medali, koji je sa Stavom Begerom uradio pobedničku kompoziciju Toy iz 2018. godine. Indira je za „tportal“ izjavila da se za tekst numere pobrinula ona sama, dodavši da će njen nastup obilovati vrhunskim plesačima, fenomenalnim kostimima i njenon pretpoznatljivom energijom. S obzirom da je numerom koju je Mihaljević radio za Luku Nižetića na prošlogodišnjem takmičenju pokazao da ume da napravi dobar, zarazan i evrovizijski komunikativan hit, može se očekivati da i ovaj put autorski ne razočara.

Na kraju treba predstaviti i dva rezervna učesnika — u pitanju su Dino Petrić i ženski vokalni etno-sastav „Singrlice“.

Prvi na redu je Dino Petrić, koji je imao povezanost sa Žakom Houdekom zato što je od detinjstva voleo da sluša njegove pesme i pohađao je njegovu školu pevanja. Iako je sve blagodeti svoje plate zarađene prilikom svog rada u jednoj firmi iskoristio kako bi snimio svoje prve demo-numere, ipak je postao poznat tek 2015. godine učešćem u šouu „The Voice — Najljepši glas Hrvatske“. Sudeći po pesmama koje je snimao nakon završetka šoua, od kojih vredi istaći numere Previše sam tvoj, Pogledaj istinu i Put bez povratka, može se zaključiti da je njegova takmičarska kompozicija Što si meni ti tipičan pop-rok kakav je svojevremeno snimao pokojni Toše Proeski i da se zasluženo nalazi na listi rezervi jer nikako ovakav tip pesama po komercijalnosti ne pogoduje standardima Evrosonga. Pesma će svakako biti lokalni hit, ali evrovizijski nikad jer komotno bi došao na Doru isključivo zbog samopromocije.

Što se tiče etno-sastava „Singrlice“, devojke su postale poznate zahvaljujući učešću u šouu „Do poslednjeg zbora“ 2012. godine, a do sada su izdale četiri studijska albuma, od kojih je poslednji lansiran 2018. godine s hitovima Smiljem gora i Ljelje. E sad, šta mogu očekivati od pesme Zavičaj ako javno bude lansirana mimo Dore? Mogu očekivati da će to biti neki klasičan etno, za razliku od onog što je naša „Balkanika“ nudila za Evrosong u Lisabonu 2018. godine, koji je bio etno-pop. Dakle, pesma će se svoditi kompletno na etno-zavijanje, bez pop vokala, ali sa modernom produkcijom koja je drugo bitno obeležje njihovog stvaralaštva. Ali, ovim nikako ne stavljam „Singrlice“ u koš sa „Balkanikom“, pre bih ih po stilu i izražaju stavio u rang sa rumskim sastavom „Vrelo“.

Zaključne reči

Dora će i ove godine biti stilski raznovrsna, samo je glavni problem što će od 16 glavnih učesnika samo sledećih pet doći s namerom da odu u Holandiju, a to su: grupa „Kolonija“, Indira Levak, Mia Negovetić, Lorena Bućan i Damir Kedžo. Najozbiljnije šanse će definitivno imati Lorena, Mia Negovetić i Kedžo, sudeći po imenima. Ali, najpre treba sačekati pesme pa će slika biti kompletna.

Preostalih 11 glavnih učesnika i sva tri rezervna će doći samo da se promovišu, to je najveći hendikep celog festivala. A i s druge strane, tih 11 imena se i ne trude oko toga da odu na Evrosong, čak i neki od njih nemaju ozbiljan fandom kao što ih imaju pet gorenavedenih imena čiji bi pripadnici slali nekontrolisan broj glasova. Po meni, trebalo bi da se ovaj put uvede princip „jedna poruka/poziv — jedan glas“ kako bi na taj način odabir pobednika bio itekako realan. Ali, male su šanse da se to dogodi.

Još jedna zamerka tiče se organizacije — prošle godine je bilo takođe 16 kompozicija, a to je u današnje vreme suvišan broj pesama za jedan selekcioni festival kao što je Dora. Po meni, trebao je da se primeni portugalski princip ako su nužno hteli 16 kompozicija — dakle, dva polufinala sa po osam i finale sa isto toliko izvođača. Nadam se da će se Hrvati jednom opametiti i shvatiti da je dovoljno napraviti i festival sa osam pesama nego sa duplo većim brojem.

Takođe, može se očekivati da i sistem glasanja ostane isti od prošle godine jer ne postoji dovoljno jako tržište za proporcionalan sistem zbrajanja glasova publike i žirija, kao što je viđeno na zadnje četiri Evrovizije i na nekoliko nacionalnih izbora tokom ranijih sezona. Sve u svemu, biće isto kao i prošle godine što se tiče organizacije.

Oznake