Evrovizija 2020

Izrael 2020: Čekajući pesmu

Izraelci će svoju kompleksnu evrovizijsku selekciju za Roterdam 3. marta privesti kraju. Nakon što je Eden Alen kao pobednica tradicionalnog šoua „Sledeća zvezda za Evroviziju” izborila vizu za prestižno globalno televizijsko takmičenje, došao je na red i na odabir pesme sa kojom će ona nastupati u prvom polufinalu 12. maja.

Kako je sve počelo?

Izraelski javni servis KAN je i ove sezone, šesti put zaredom, odlučio da organizuje nacionalnu selekciju u saradnji sa privatnom televizijom „Kešet 12″ i producentskom kućom Tedy Productions, koje su nosioci televizijskog formata „Sledeća zvezda”. Spomenut popularni televizijski format je svetlost dana u Izraelu prvi put ugledao 2013. godine, da bi od sezone 2014/2015 ovaj muzički rijaliti počeo da se koristi za odabir izraelskog evrovizijskog predstavnika.

Od tada su u ovom šouu pobeđivali: Nadav Gueđ, Hovi Star, Imri Ziv, Neta Barzilaj i Kobi Marimi; za sve navedene izvođače izuzev Hovija Stara su njihove evrovizijske kompozicije izabrane internim putem preko javnog konkursa. Jedini izuzetak u celoj toj priči je bila upravo sezona 2015/2016, u kojoj je pobedio spomenuti Hovi Star, kada je pored njega na finalnoj večeri „Sledeće zvezde” nastupilo još troje kandidata koji su se predstavljali originalnim pesmama, od kojih je dvoje izvodilo Hovijevu pobedničku numeru Made of stars u različitim aranžmanima.

Dosadašnji interni odabir evrovizijskih pesama za pobednike „Sledeće zvezde” je nailazio na kritike tamošnje javnosti, te je javni emiter KAN ove sezone odlučio da promeni izbornu strategiju što se tiče odabira takmičarske kompozicije tako što će pesmu za pobednika „Sledeće zvezde” odabrati preko specijalne emisije u kojoj će osvajač titule šampiona navedenog šoua otpevati četiri potencijalna evrovizijska naslova, a dva žirija i gledaoci izabrati onaj najbolji.

Kako je funkcionisao odabir izvođača?

Funkcionisao je po već ustaljenim pravilima „Sledeće zvezde”, čija je sedma sezona bila emitovana između 20. novembra minule i 4. februara tekuće godine. Dakle, šou je imao 36 epizoda, a finalna je bila emitovana 4. februara. U završnoj epizodi su se za odlazak na Evroviziju borili Eden Alen, Ela-Li Lahav, Gaja Šaki i Or Amrami-Brokmen. Pobednik u finalnoj epizodi se birao dvokružno: najpre su gledaoci (85% udela u glasovima) i žiri šoua „Sledeća zvezda za Evroviziju” (15% udela u glasovima) eliminisali iz daljeg nadmetanja Gaju Šaki, da bi u drugom krugu gledaoci i stalni i gostujući članovi žirija u omeru 50/50 odabrali novog izraelskog evrovizijskog barjaktara između preostalih troje kandidata. Tako je izbor pao na Eden Alen.

Kako su odabrane potencijalne evrovizijske pesme za Eden Alen?

Paralelno sa emitovanjem šoua, javni emiter KAN je raspisao konkurs za pesme koje će 3. marta otpevati pobednik šoua „Sledeća zvezda za Evroviziju” u specijalnom šou-programu nazvanom „Sledeća pesma za Evroviziju”. Zainteresovani autori sa izraelskim državaljanstvom, koji su registrovani u udruženje ACEM (nešto slično SOKOJ-u u Srbiji) su svoje predloge podnosili između 12. januara i 11. februara, a šestočlana selekciona komisija, među kojima su se našli i predstavnici javnog emitera KAN i producentske kuće „Kešet”, odabrala je četiri najbolje pesme od 248 pristiglih za pobednicu „Sledeće zvezde” Eden Alen.

Ovo je bio poslednji put da javni emiter KAN svog evrovizijskog predstavnika bira preko „Sledeće zvezde” zato što su čelnici ove RTV ustanove odlučili da od sezone 2020/2021. organizuju drugačiju televizijsku selekciju preko koje će biti odabrani i pesma i izvođač koji će ići na Evrosong.

Koje su pesme odabrane kao najbolje?

Već 13. februara objavljen je spisak od četiri potencijalne pesme koje će Eden Alen izvesti u šou-programu „Sledeća pesma za Evroviziju” 3. marta s početkom od 19 časova i 30 minuta po našem vremenu, a 27. februara su ponuđene numere prvi put prezentovane široj javnosti. U pitanju su sledeće četiri kompozicije:

  • Roots (autori: Natan Gošen i Stav Beger)
  • Feker libi (autori: Idan Rejčel i Doron Medali)
  • Savior in the sound (autori: Oren Emanuel, Talija Londoder i Uri Avni)
  • Rakata (autori: Gal Džo Koen, Ejal Išaj, Zlil Kalifi i Eran Kaši)
Roots

Feker libi

Savior in the sound

Rakata

Numere Roots i Savior in the sound su kompletno ispevane na engleskom, Rakata je prva potencijalna izraelska evrovizijska pesma od 2014. godine koja sadrži i fraze na hebrejskom, dok Feker libi, pored fraza na hebrejskom sadrži i fraze na amharskom (zvaničan jezik Etiopije, države u kojoj je ovogodišnja predstavnica rođena) i arapskom jeziku.

Od evrovizijski iskusnih autora, u stvaranju ove četiri numere su učestvovali: Doron Medali (autor izraelskih evrovizijskih pesama Golden boy, Made of stars i Toy iz 2015, 2016 i 2018) i Stav Beger (kompozitor i producent navedene pobedničke pesme Toy iz 2018).

Kako će se odlučivati o pobedničkoj pesmi i kako će izgledati šou?

Odluku o pobedničkoj pesmi donosiće glasovi stručnog žirija (50%), glasovi specijalnog žirija (10%) i glasovi publike preko televoutinga i specijalne android aplikacije (40%). Voditeljka programa biće Lusi Ajub, jedan od voditelja prošlogodišnje Evrovizije u Tel Avivu, a predviđeno trajanje šoua koji počinje, kao što smo već napomenuli, u 19 časova i 30 minuta po našem vremenu, je sat i 25 minuta.

Možete ga pratiti klikom na: kan.org.il.

Iz ugla autora (Đorđe Vesković)

Moram da priznam da su Izraelci čvrsto rešili da zadrže svoju poziciju u elitnom evrovizijskom društvu kakvu drže od 2015. godine, sudeći po pesmama kakve su pripremili za svoju ovogodišnju uzdanicu. Selekcija pesama im je izuzetno jaka, bolja od one sa njihovog prethodnog nacionalnog finala iz 2016. godine, i svaka od četiri navedene pesme zaslužuje i šesto uzastopno finale za Izrael. Međutim, sa svakom od četiri navedene numere bi različito prošle u finalu. Tako po meni Rakata, Feker libi i Roots zaslužuju TOP 15 plasman, dok bi ih jedina polu-balada sa liste Savior in the sound ponovo zacementirala ka drugoj polovini tabele.

Što se mog ličnog mišljenja tiče, kao favorite mogu da izdvojim dve brže numere egzotičnog ritma Rakata i Feker libi. Jeste da je prvonavedena kompozicija još jedna u nizu evrovizijskih koja podseća na Fuego Eleni Fureire, ali, evrovizijski fanovi su uvek gladni takvog ritma i samim tim bi im Rakata došla kao „melem na ranu”. Ako žele nešto drugačije, onda bi Feker libi bila pravo stilsko osveženje.

Roots je pravi dark horse takmičenja, dobro bi prošla u zavisnosti od toga kakav će nastup biti, a Savior in the sound je za mene naporna pesma, koja kulminaciju dostiže tek sa bržim ritmom u poslednjem delu numere.

U svakom slučaju, Izraelci su dobro bili primećeni sa bržim numerama od te 2015, tako da bi jedina sigurica za njih bila da odaberu ili Rakata ili Feker libi.

Oznake