Evrovizija 2020

Švedska 2020: Čekajući pobednika

Zemlja koja je poslednjih godina postala sinonim za Evroviziju — Švedska — dobiće u subotu 7. marta svog jubilarnog 60. evrovizijskog predstavnika, i to u finalu najprestižnijeg i najpopularnijeg nacionalnog izbora — Melodifestivalena.

Kako je sve počelo?

Šveđani su, već ustaljeno, rano pokrenuli evrovizijsku selekciju, i to standardno, otvaranjem konkursa za autore i izvođače krajem avgusta i početkom septembra. Pravila su nalagala da u stvaranju 50% takmičarskih kompozicija treba da učestvuju žene, ali da u svakom prijavljenom radu treba da bude jednako zastupljen broj muškaraca i žena.

Nisu Šveđani dalje ništa mnogo menjali. Na taj konkurs je stiglo 2.545 pesama, što je za 250 radova više u odnosu na prethodnu sezonu, ali je selekciona komisija od tog broja izabrala svega 14. Jedan učesnik odabran je putem tradicionalnog letnjeg radijskog festivala P4 Nästa u avgustu; tu ulaznicu dobila je mlada i perspektivna pevačica Amanda Osa. Preostalih 13 kompozicija napisali su autori po specijalnom pozivu producenata sa švedske nacionalne televizije SVT koja i organizuje Melodifestivalen.

Kada je reč o izabranim učesnicima, mnogo je bilo onih koji su se već takmičili na Melodifestivalenu, ali pomenućemo nekadašnje evrovizijske učesnike: Robina Bengtsona (Švedska 2017), Anu Bergendal (Švedska 2010), Nane Grenval (Švedska 1996. kao član grupe „One More Time“), grupu „The Mamas“ (Švedska 2019. kao prateći Jona Lundvika) i Viktora Kronea (Estonija 2019).

Sistem takmičenja

Dakle, u konkurenciji se na kraju našlo 28 pesama i isto toliko izvođača koji su bili raspoređeni u četiri polufinala. Prvoplasirani i drugoplasirani iz svakog, prema glasanju publike, dobili su direktnu ulaznicu za finale, a trećeplasirani i četvrtoplasirani novu priliku kroz baražni šou „Druga šansa“.

DISKVALIFIKACIJA
Nakon završetka 1. polufinala švedskog Melodifestivalena, švedska televizija (SVT) objavila je da je jedan od učesnika druge polufinalne grupe Torsten Flink diskvalifikovan zbog nedoličnog ponašanja, ali da će njegova takmičarska numera Miraklernas tid ostati u takmičarskoj konkurenciji u izvođenju drugog pevača. Zamena za diskvalifikovanog je pronađena u nekadašnjem švedskom evrovizijskom učesniku Janu Johansenu, koji je ovu skandinavsku državu predstavljao davne 1995. godine u Dablinu, završivši s pesmom Se på mig na visokom 3. mestu u konkurenciji od 23 učesnika.

Raspored „Melodifestivalen karavana“ za 2020. je bio koncipiran na sledeći način:

  • Prvo polufinale | 1. februar Areni „SAAB“ u Linćepingu
  • Drugo polufinale | 8. februar u dvorani „Scandinavium“ u Geteborgu
  • Treće polufinale | 15. februar u Areni „COOP Norrbotten“ u Luleu
  • Četvrto polufinale | 22. februar u Areni „Malme“ u Malmeu
  • Šou „Druga šansa“ | 29. februar u Areni „Stiga Sports“ u Eskilstuni
  • Finale | 7. mart u Areni „Friends“ u Stokholmu

Zanimljivo je da je Eskilstuni ovo bio prvi put da ugosti ovaj festivalski karavan. Luleo je ovo takmičenje ugostio prvi put posle 2011, a Linćeping prvi put od 2014. godine. Odluka koja je iznenadila mnoge fanove Melodifestivalena je činjenica da prvi put posle dužeg vremena festival nije startovao u Geteborgu, već u Linćepingu.

Emisija „Druga šansa“ je u formi duela, a pobednici tih duela dobili su priliku da se u finalu nadmeću za status evrovizijskog predstavnika Švedske.

I ko su finalisti na kraju?

Za titulu 60. predstavnika Švedske u konkurenciji se nalaze:

  1. Viktor Krone | Troubled waters
  2. Pol Rej | Talking in my sleep
  3. grupa „The Mamas“ | Move
  4. Mohombi | Winners
  5. Hana Ferm | Brave
  6. Mendez i Alvaro Estrelja | Vamos amigos
  7. Doter | Bulletproof
  8. Robin Bengtson | Take a chance
  9. Marijet | Shout it out
  10. Feliks Sandman | Boys with emotions
  11. Ana Bergendal | Kingdom come
  12. Anis Don Demina | Vem är som oss

Kad počinje i kakav će biti šou?

Spektakularan izvesno! Ne kažu džaba da je „Melodi“ u stvari Evrovizija u malom, a ima onih koji kažu da im je zanimljiviji i bolji.

Finale se tradicionalno održava u Areni „Friends“ u prestoničkom Stokholmu. Voditelje su gledaoci već upoznali kroz kvalifikacione emisije, ali ponovićemo njihova imena: pevačice Lina Hedlund i Linea Henrikson i blažen među damama, komičar David Sundin.

Lina Hedlund je naročito zanimljiva evrovizijskim fanovima po tome što se na Melodifestivalenu takmičila više puta, što kao članica sastava „Alcazar“, što kao solista, dok je Linea Henrikson postala poznata nakon osvajanja 4. mesta u završnici švedskog Idola 2010. godine. David je glumac i komičar koji je i ranije učestvovao u organizaciji Melodifestivalena kao scenarista.

Melodifestivalen obeležava i velelepna scenografija; po 14. put u istoriji za nju je bio zadužen Viktor Bredstorm, koji je, između ostalog, radio i scenografije za Evrovizije 2013. i 2016. godine. Ovogodišnja scenografija je dizajnirana da prati slogan ovogodišnjeg Evrosonga Open Up, te je dizajnirana da bude najveća bina ikada napravljena na ovom takmičenju, sa više prostora za animacije, zbog čega su ove godine izostavljeni LED ekrani. Scenografiju visoku 35×6 metara animira osam vrhunskih projektora za proizvodnju više od 220 metara kvadratnog sadržaja.

Pobednika će izabrati publika i osmočlani međunarodni žiri iz Austrije, Australije, Jermenije, Francuske, Izraela, Holandije i sa Islanda i Malte. Glasanje će se odvijati prema evrovizijskom modelu.

Takmičenje počinje u 20 časova i možete ga pratiti uživo preko interneta, klikom na link: SVTplay.se >>

Iz mog ugla (Slobodan Todorović)

Uh… Fali mi… Fali mi nešto ovogodišnjem „Melodiju“… Fali mi jedna ili dve pesme zbog koje će mi se koža naježiti i koje će me naterati da odvrnem muziku najglasnije. Ove godine, nažalost, toga nema.

Slušajući ovogodišnje pesme koje su u finalu, stekao sam utisak da su sve, uz izuzetak dve (Vamos amigos i Vem är som oss) na neki način ujednačene — produkcijski, melodijski, po atmosferi, po efektima, po energiji… Nema onih „pikova“ koji će dodati trunku uzbuđenja.

To dakako ne znači da su pesme loše, naprotiv, ali ne mogu da se otmem utisku da se ove godine ni zbog jedne neću naježiti.

Osim toga, jako je teško graditi neutralno mišljenje, kad vas i na ovom takmičenju zasipaju kladionicama, a o željama fanova da i ne govorimo. U tom smislu, za mene lično bi sve osim pobede Doter i pesme Bulletproof bilo ravno iznenađenju, a kakvu bi histeriju tek fanovi napravili — ne smem ni da pomislim.

Ono što meni lično manjka u ovoj pesmi jeste nespojivost strofa sa refrenom koji je melodijski potpuno drugačiji. S jedne strane, to je dobro jer pravi efekat iznenađenja, ali s druge strane, ja imam utisak da su silom prilika nakalemljene dve različite pesme u jednu.

Sledeću bih izdvojio dragu nam Anu Bergendal. Ona se drugu godinu zaredom takmiči s pesmom gotovo himničnog i slavljeničkog karaktera, ali u odnosu na prošlu godinu, Kingdom come nema energiju i snagu kakvu je imala numera Ashes to ashes. Problematični su mi i prelazi, modulacije… S tim u vezi, ne volim kad pevač pobedi s lošijom pesmom nego što je imao ranije.

Mogao bih dalje kao konkurente da spominjem i Hanu Ferm, Marijet, Robina Bengtsona i Feliksa Sandmana, s kojima takođe ne bi bilo greške, ali pošto je ovaj segment posvećen autoru i uredniku, sasvim sebično ću izdvojiti numeru Winners koju izvodi Mohombi. Sudeći po kladionicama i fanovima, mala je baš verovatnoća da će Mohombi putovati u Roterdam, ali njegovu pesmu sam jedino uspeo da ponovim odmah nakon prvog preslušavanja.

Dakle, sećao sam se melodije, refrena, reči… U ovoj pesmi sve nekako „glatko“ teče. Od prvog takta, od prve reči, preko strofa, prelaza u refren, uvođenja u refren… Gradacijski je sve lepo urađeno, a ima dovoljno „catchy“ refren. Nažalost, nezasluženo je potcenjena, pa ipak, Mohombi, u društvo „vinera“ moraćeš da pokucaš neki drugi put…

Oznake

2 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Slobo…zasto pijes kad ti skodi..ovogodisnje finale Melodifestivalena je jace nego ikad 😀

  • Ja zaista ne mogu bez The Mamas.Takvu pozitivnu energiju i vokalnu uskladjenost,kao i harizmu donose da je to neverovatno.Znam da smo ih prošle godine gledali,ali ja bih opet.Dotter jeste najprofesionalnija,ali ja napokon želim da Švedska pošalje nešto zabavno,vrcavo,a u isto vreme i na visokom nivou.