Evrovizija 2020

Posledice otkazivanja: Oštre kritike na račun Referentne grupe Pesme Evrovizije

Odluka da već izabrane kompozicije neće moći da se čuju na takmičenju 2021. godine naišla je na kritike pojedinih istaknutijih ljudi u evrovizijskom svetu.

Tomas Šrajber, urednik zabavnog programa nemačkog nacionalnog emitera ARD, izjavio je da se ne slaže sa odlukom da se sledeće godine ne takmiče pesme koje su izabrane za ovogodišnju otkazanu Evroviziju. On smatra da je na taj način uništen sav trud koji je čak 41 zemlja uložila u pesme i da su uništeni snovi mnogih izvođača. Šrajber dodaje da je ova odluka donesena zbog ekonomskih interesa pojedinih zemalja za 2021. godinu, a ne u korist većine zemalja učesnica.

Oštru kritiku uputio je i bugarsko-austrijski kompozitor Borislav Milanov, jedan od osnivača etikete „Symphonix International“. On je osudio takvu odluku, napisavši da je u osnovi 80% tekstopisaca, muzičkih producenta i izdavača uznemireno i razočarano. Takođe smatra da postoji pravednije rešenje.

On je predložio da EBU treba dozvoli svim zemljama koje se takmiče da odluče da li će koristiti iste pesme za takmičenje 2021. ili ne.

Podsetio je da su svi bili u obavezi da svoje konačne radove dostave do 9. marta, kako bi te pesme bile postavljene na zvanični evrovizijski Jutjub kanal.

— Ista pravila koja navodite sada čine ih nevažećim za Evrosong sledeće godine. Skoro svi autori ili izdavači nikada ne bi objavili ove pesme na takav način, već drugačije! — oštro je reagovao Milanov.

On je podsetio da je „pesma“ u centrualnom nazivu Pesme Evrovizije (Eurovision SONG Contest), i da bez kompozitora, tekstopisaca i producenata ne bi ni bilo pesama.

Ovo takmičenje je počelo kao konkurs za kompozitore i tekstopisce, a sada se pretvorilo u takmičenje Referentne grupe koja služi specifičnom interesu i potpuno ignoriše i ne poštuje tekstopisce i njihov naporan rad!

Kaže još i da nije siguran da li će se takmičenje „vratiti jače nego ikad pre“, kako je najavio Jon Ola Sand, bez pesama i njihovih autora. Mnogi ljudi, izdavačke kuće, institucije, uznemiruje i gube poverenje u pravičnu EBU.

— Mnogi od nas su obeshrabreni ovom odlukom, jer već imamo mnogo uloga, ali nemamo zaštitu nad svojim radom — zaključio je Borislav Milanov.

Borislav Milanov je za ovu godinu uradio tri pesme: Violent thing za nemačkog predstavnika Bena Doliča, All of my love za predstavnicu Malte Destini Čukunjere, i Tears getting sober za bugarsku predstavnicu Viktoriju Georgijevu. Pored te tri numere, autorski je u prethodnih devet godina uobličio i sledeće evrovizijske hitove:

  • 2011 | Na inat (Bugarska)
  • 2016 | If love was a crime (Bugarska)
  • 2017 | In too deep (Srbija)
  • 2017 | Dance alone (Severna Makedonija)
  • 2017 | Beautiful mess (Bugarska)
  • 2018 | Nobody but you (Austrija)
  • 2018 | Bones (Bugarska)
  • 2019 | Truth (Azerbejdžan)
  • 2019 | Chameleon (Malta)

Ipak, sa stavom Borislava Milanova se ne slaže Jan Bors, nekadašnji šef češke evrovizijske delegacije. On je stao na stranu Referentne grupe, rekavši da Pesma Evrovizije jeste takmičenje pesama — NOVIH pesama, te da ove pesme dogodine neće biti nove. Celom problemu je dao širi kontekst — kritikovao je autore koji pišu „univerzalne pesme“ koje mogu da predstavljaju bilo koju zemlju, kojima je to biznis i koji Evroviziju vide samo kao platformu za svoj poslovni rezultat, pitajući se istovremeno da li je to uopšte dobro za Evrosong.

Problem je u tome što većina emitera ne ulaže u svoje tržište. Motivisati muzičare da komponuju, da budu autentični, da proizvedu nešto što će otići i na Evroviziju, ali i bilo gde drugde, što će predstavljati muzičku industriju zemlje svake godine. Sada jedan autor predstavlja mnoge zemlje s raznim pevačima. To je svakako dobro za njih, ali da li je dobro za takmičenje? Da li je to potrebno za Evrosong? — upitao je Bors, naglasivši da je sada najvažnije da ljudi budu bezbedni, zdravi i da ostanu pozitivni (ali ne na virus korona).

Kritikama se pridružio i Alesandro Kapikjoni, šef evrovizijske delegacije San Marina, zahtevajući od EBU da preispita svoju odluku o otkazivanju ovogodišnje Evrovizije. Čelnici RTV San Marino zalažu se za pomeranje Evrovizije na jesen, i prema njihovim navodima, San Marino je samo jedna od brojnih zemalja koje se zalažu za ovu ideju.

Ranije je i Karlo Romero, generalni direktor nacionalne televizije San Marina, izjavio da nije za totalno otkazivanje takmičenja.

— Kao direktor javnog emitera, a smatram da nisam jedini, nisam za totalno otkazivanje događaja, već više za odlaganje za jesen 2020. ili direktno za 2021. godinu. To bi bio izbor zdravog razuma koji bi izbegao predvidljive posledice koje će se ticati svih zainteresovanih strana, ne najmanje umetnika i obožavalaca Evrovizije, odlažući sve za kraj septembra ili početak oktobra. Naravno, zdravlje je sada svima prioritet. To odlaganje bi pomoglo javnim emiterima da srede svoj raspored za narednu sezonu.

Umesto prave Evrovizije — evrovizijski specijali

Ranije je najavljeno da Evropska radiodifuzna unija i njene članice traže alternativne programe koji neće biti takmičarskog karaktera, ali koji će ujediniti i zabaviti publiku širom Evrope u ovim izazovnim vremenima. Namera je da se tim programom, kao i posredstvom onlajn-platformi, u narednim mesecima ispoštuju ovogodišnje pesme i izvođači, odn. da im se oda svojevrsna počast.

Pojedini nacionalni emiteri su već objavili da su u svoj program uvrstili specijalne emisije o Evroviziji.

BBC, britanski nacionalni emiter, već je odlučio o zamenskom programu koji će biti emitovan umesto finalne večeri Evrovizije. Šou će nositi naziv Eurovision: Come Together, a program će se sastojati od najpoznatijih evrovizijskih nastupa, projekcije toga šta bi se desilo da je Evrovizija 2020. održana, kao i zabavnih intervjua, uključujući i ovogodišnjeg predstavnika Ujedinjenog Kraljevstva Džejmsa Njumana.

Holandski javni emiter AVROTROS će od 9. maja emitovati više evrovizijskih specijala, uključujući i reprezu takmičenja iz 1975. godine, kada je Holandija poslednji put pobedila pre 2019.

EBU saopštio: Nove pesme za 2021. Kreira se alternativni revijalni program

3 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Ko još uvek smatra, da je ova pandemija nešto, što će proći za kratko vreme, bi trebao bolje da se pozabavi tom tematikom. Nisam ubeđen, da korona virus zna, kada je koji mesec, te da on do tada treba da nestane, kao što je se i pojavio, da bi se Pesma Evrovizije mogla održati.

    Najpametnije je bilo, da se ovo takmičenje otkaže. Ko želi da gleda kompeticiju video tipa, neka gleda OGAE Second Chance Contest ili OGAE Video Song Contest. ESC ima svoju formu. Ukoliko ona ne može da se ispoštuje, bolje neka se otkaže.

    U ovom trenutku je najbitnije, da prođe ova situacija, da preživimo mi, naši roditelji i ljudi sa hroničnim oboljenjima. Ko u ovoj situaciji razmišlja o pesmama, koje treba da se ocene? One će živeti i naći svoj put do slušalaca širom sveta. Širom tog istog sveta broje žrtve Korona virusa … u Italiji je prošle noći opet umrlo oko 1000 osoba – po ko zna koji put uzastopno. U Engleskoj su pripremili mobilne mrtvačnice, jer se očekuje da će Engleska prevazići italijanski scenario. Očigledno je, da mnogi još uvek nisu shvatili, koliko je ozbiljna ova situacija.

    Neshvatljivo mi je, koliko odvratno, bezukusno i ružno neki ljudi razmišljaju. Svi smo razočarani, jer pratimo ovo takmičenje dugi niz godina. EBU je učinila sve što je u njenoj moći, da se takmičenje održi. Do zadnjeg trenutka su govorili, da će se održati. Ali, šta je, tu je.

    Pohvaljujem otkazivanje Pesme Evrovizije, kao i otkazivanje Olimpijskih Igara, te Evropskog Prvenstva u Fudbalu. To dokazuje, da čelnici imaju pijeteta prema ljudskim životima, strahovima i boli, koje mnogi sada osećaju, te da su u stanju, da se brzo prilagode novonastaloj situaciji. Bilo bi krajnje neukusno, morbidno i neljudski, da se u Roterdamu peva i lumpuje, dok narod sahranjuje svoje najmilije, ljudi ostaju bez posla, jer privreda umrire, zbog karantina, te se u ovom trenutku uopšte ne zna, koliko će ovo sve da traje.

    Valjda će sledeće godine sve ovo biti iza nas, pa će biti bolji momenat za pesmu, okupljanje i druženje nego sada.

  • Ovo što EBU nudi je stvarno smešno. Emisije iz istorije neće gledati niko. U redu je da se odloži takmičenje i da se čeka povoljno vreme, ali da se otkaže je stvarno razočaravajuće. Format ogranizacija samog takmičenja bi mogla da bude specijalna emisija gde će se izabrati pobednik. Izabrani izvođaći bi snimili svoje evroviziske nastupe ili da se iskoriste snimci sa domaćih izbora, a Roterdam da zadrži domačinstvo za sledeću godinu. Ako EBU ne želi pobednika za ovu godinu, onda neka obešteti sve televizije. Što se tiče RTS-a, najbolje je da se raspiše novi konkurs i da se organizuje nova Beovizija, pa ko voli, nek izvoli.

  • I ja se pridružujem kritikama na račun Referentne grupe i krivo mi je što ne postoji neki jači otpor, koji će dovesti do promena. Koga zanimaju specijali i revijalne istorijske emisije, u momentu kada imamo 41 pesmu i potrebu da se one uporede i ocene. Naravno da ova Evrovizija ne može da se održi u maju, može u septemrbu, npr. Ili da se napravi jedno televizijsko takmičenje, jedan “stay at home contest”, koji bi dobio simboličnog, nezvaničnog pobednika i sačuvao kontinuitet takmičenja.