OGAE Second Chance Srbija
Aktuelno Balkan, Balkan! Zanimljivosti

Srbija na takmičenju OGAE Second Chance: Sećanje na period 2009—2015

U drugom delu naših podsećanja na OGAE Second Chance Contest rezimiramo period 2009—2015. godine, kada je Srbija ostvarila svoja zadnja četiri pojavljivanja, pre nego što se vratila na ovo takmičenje 2018. godine, kada je ponovo pokrenuta Beovizija, kao nacionalni izbor za Evrosong.

Šesto pojavljivanje — Stokholm 2009

Zahvaljujući tome što je Sana Nilsen, kasnija evrovizijska učesnica iz 2014. godine, donela 12. pobedu Švedskoj na „lažnoj Evroviziji“, tamošnjem predstavništvu kluba OGAE je pripala čast da ponovo organizuje nadmetanje, i to opet u prestonici Stokholmu. Fanovima se predstavilo 20 učesnika iz isto toliko država, od čega su četiri bila sa prostora bivše Jugoslavije: Slovenac Omar Naber (iskusio je evrovizijsku scenu 2005. i 2017. godine), naša Ana Nikolić, Hrvat Ivo Gamulin Đani i kasniji makedonski evrovizijski učesnik iz 2013. godine Vlatko Lozanoski Lozano.

Od njih četvoro, najbolje je bio rangiran upravo Omar Naber s pesmom I still carry on (6. mesto sa 118 bodova), Ana Nikolić s pesmom Bili smo najlepši i Ivo Gamulin s pesmom Daj mi jedan razlog su se našli tik jedna uz drugog; Ana je bila 12. sa 26, a Ivo iza nje sa tri poena manje. Najgori plasman iz eks-jugoslovenskog bloka je zabeležio upravo Lozano s numerom Blisku do mene — bio je 17. sa samo osam bodova.

Pobedu je odnela još jedna kasnija evrovizijska učesnica — Islanđanka Hera Bjerk, koja se te godine nadmetala na danskom izboru s hitom Someday; osvojila je ubedljvih 257 bodova. Drugo mesto je pripalo domaćinu Švedskoj i njihovim predstavnicima, grupi „Alcazar“ s hitom Stay the night (230 bodova), a treća je bila Špankinja Mirela s naslovom Nada es comparable a ti (208 bodova); Mireli je ovo bio treći od četiri pokušaja da se domogne evrovizijske scene; prvi put je učestvovala na izboru za španskog predstavnika u juniorskoj konkurenciji 2004. godine, a u seniorskoj je do finalnih nadmetanja dospela 2007, 2009. i 2017. godine — poslednji put ju je najviše oštetio žiri, koji je u doglasavanju odlučio da umesto nje u Kijev ide Manel Navaro.

Četvrto mesto je zauzeo Norvežanin Aleksander Sternerud s numerom Find my girl (137 bodova), a iza njega su se našle sestre Noa i Mira Avad iz Izraela s kompozicijom Will you dance with me sa bodom manje.

Sedmo pojavljivanje — Kopenhagen 2010

Zahvaljujući pobedi Heri Bjerk iz prethodne godine, Danska je dobila čast da organizuje 24. OGAE Second Chance Contest u prestoničkom Kopenhagenu. Nadmetali su se predstavnici iz 22 države, od čega četiri sa prostora bivše Jugoslavije; pored naše Emine Jahović, u konkurenciji su se našli i: Nina Pušlar iz Slovenije, Darko Ilijevski iz Severne Makedonije i hrvatska grupa „Valungari“.

Prvu polovinu tabele je jedino uspela da zauzme atraktivna Emina, koja je s numerom Ti kvariigro bila 11. sa 64 boda; iza nje se smestila Nina Pušlar, koja je disko numerom Dež osvojila deset bodova manje.

Makedonac Darko Ilijevski je s numerom Lagi podelio 15. mesto sa naturalizovanim Rusom Antonelom Karocom, naturalizovanom Irkinjom Monikom Ivkić (postala je regionalno poznata zahvaljujući učešću u „Zvezdama Granda“ u sezoni 2017/2018) i kasnijom evrovizijskom učesnicom iz 2011. godine, Jermenkom Ejmi Benanjan; svih četvoro su osvojili po 11 bodova.

Najlošije plasirani bili su članovi hrvatskog sastava „Valungari“, koji su s pesmom Vol or ne vol zauzeli 19. mesto sa samo četiri osvojena poena.

Pored Ejmi, od kasnijih evrovizijskih učesnika su bili prisutni i: Evelina Sašenko iz Litvanije (14. mesto s pesmom For this I’ll pray — 20 bodova) i Glen Vela sa Malte (20. mesto i 3 boda s kompozicijom Just a little more love).

Za kraj pregleda 2010. godine vam donosimo listu prvih pet: pobedu je nakon godinu dana pauze sa 267 osvojenih bodova ponovo odnela Švedska zahvaljujući neprežaljenoj ženskoj grupi „Timoteij“ i njihovom hitu ispevanom na maternjem jeziku Kom; 2. mesto je zauzeo Danac Brajan Rajs s kompozicijom Breathing (223 boda), treća je bila isto tako neprežaljena Portugalka Katarina Pereira sa zaraznim hitom Canta por mim (203 boda), na 4. mestu se našao još jedan neprežaljen izvođač koji nije iskusio evrovizijsku scenu — u pitanju je Špankinja Koral Segovija s numerom En una vida (167 bodova), a peti je bio Izraelac Harel Skat s numerom Le’an (161 bod).

Srbija je posle 2010. godine, u prvoj polovini 2010-ih ostvarila još samo dva učešća — 2013. i 2015. godine, budući da se 2012, 2016. i 2017. predstavnik birao internom metodom, a 2014. godine naša zemlja nije ni učestvovala na Evroviziji, pa se predstavnik nije ni birao.

Osmo pojavljivanje — Barselona 2013

Zahvaljujući tome što je na prethodnom nadmetanju održanom 2012. godine u južnoafričkom Johanesburgu u konkurenciji od 19 učesnika pobedu odnela Špankinja Pastora Soler s numerom Tu vida es tu vida, španskom OGAE klubu je pripala čast da organizuje Second Chance Contest 2013. Srbija je napravila dvogodišnju pauzu u učešću nakon Kopenhagena 2010. godine zato što je 2013. godine organizovala televizijsku selekciju za odabir pesme i izvođača za Evrosong, te su se samim tim stekli uslovi za kratkotrajan povratak.

Na takmičenju u Barseloni 2013. godine okupio se najmanji broj učesnika u prethodnoj dekadi — 15. Srbija je bila jedina sa područja bivše Jugoslavije koja se našla u konkurenciji za najbolju pesmu „lažne Evrovizije“, a naš predstavnik, vicešampion Beosonga 2013. godine Dušan Svilar je sa etno-pop pesmom Spas na tom takmičenju zauzeo solidno 6. mesto, što je dokaz koliko je taj tip „balkanskih balada“ bio voljen kod fanova.

Iza ovog talentovanog Subotičanina se našlo sledećih pet najbolje plasiranih izvođača: pobedila je Norvežanka Adelen s latino-pop pesmom Bombo (151 poen), druga je bila Italijanka Malika Ajane (122 poena s pesmom E se poi), 3. mesto je zauzeo „ostatak sveta“ koji je poslao Mađaricu Gigi Radič s baladom Ugy faj (119 poena), 4. poziciju je zauzela švedska grupa „Yohio“ s numerom Heartbreak hotel (114 poena), dok je peti bio Finac Mikael Sari s kompozicijom We should be through (111 poena).

Deveto pojavljivanje — Stokholm 2015

Nakon što je nekadašnja evrovizijska pobednica Elena Paparizu s moćnom, pristojnom i emotivnom baladom Survivor odnela pobedu u ime Švedske na 28. izdanju održanom u norveškoj prestonici Oslu 2014. godine, Švedska je dobila čast da posle 2011. godine ponovo organizuje alternativnu Evroviziju u prestonici Stokholmu. Okupilo se 18 država, a među njima se našla i naša kasnija evrovizijska učesnica, Kragujevčanka Danica Krstić (evrovizijsku scenu je iskusila 2018. godine s „Balkanikom“) s baladom Suze za kraj; ona je zauzela 15. mesto sa 28 bodova. Ispred nje se našla i druga učesnica sa prostora bivše Jugoslavije — Martina Majerle iz Slovenije s numerom Alive (37 poena).

Što se prvih pet tiče, peti je bio Norvežanin Erlend Bratland s moćnom numerom Thunderstruck (185 poena), 4. mesto je zauzeo finski pop bend „Satin Circus“ sa zaraznim hitom Crossroads (203 poena), treća je bila Dankinja Ane Gadegord s numerom Suitcase (238 bodova), druga je bila Šveđanka Marijet s hitom Don’t stop believing (267 poena), a prvi je bio Italijan Nek s numerom Fatti avanti amore (305 bodova).

Osvrt na učešća Srbije 2009—2015

Što se tiče 2009. godine, imali smo mi samo jedan bolji izbor od Ane Nikolić, a to je OT Bend s numerom Blagoslov za kraj. Drugi nikako nije postojao, a OT Bend je mogao našu državu da odmakne od 12. mesta na, recimo, raspon između 8. i 11. mesta.

Godine 2010. smo birali između Emine Jahović i Olivera Katića, zato što je ovo bilo prvo od tri nacionalna finala u formi „3 pa 1“, koja su još realizovana 2011. i 2015. godine. Emina je bila zaslužen izbor, dok bi Oliver, moguće, bio na dnu tabele s hitom Predsedniče halo, koju je posle Goran Bregović preneo u svoj repertoar, isto kao i Emininu Ti kvariigro. Isto tako, i njen plasman je bio i te kako zaslužen, jer to je bila tanka varijanta izigravanja fatalne zavodnice na samoj Evroviziji ili nacionalnom izboru.

Godine 2013. nismo imali dostojnu alternativu za Svilara; Saška Janković, Marija Mihajlović i grupa „Sky’s“ (u kojoj se našla i jedna od sadašnjih članica „Uraganki“ Ksenija Knežević), zauzeli bi poslednju trećinu tabele, jer njihove pesme sa Beosonga 2013. su zvučale kao da su za lokalno, a ne za evrovizijsko tržište.

Isto tako se može reći i za Danicu Krstić, koja možda i nije trebalo da nas predstavlja 2015. godine na „lažnoj Evroviziji“, upravo zbog toga što je Suze za kraj više pravljena za lokalno nego za evrovizijsko tržište. U duelu između Alekse Jelića i nje prednost svakako ide Aleksi, je je njegova Vodi me bila i te kako hitična, a danas je zaboravljena numera, plus — odmakla bi nas od 15. mesta, ali ne i pomakla od 11. mesta.

Srbija na takmičenju OGAE Second Chance: Sećanje na period 2004—2008

Završne reči

O ostatku takmičenja sve se zna. Redakcija sajta ESC Serbia | Evrovizija.rs ispratila je oba prethodna nadmetanja za najbolju gubitničku pesmu sa nacionalnih izbora, a ispratiće i treći. Zbog toga nas pratite tokom narednih meseci, jer 30. septembar je ključan dan za objavu rezultata.

Da li je OGAE Second Chance Contest 2020 bolji od otkazane Evrovizije u Roterdamu?

Oznake

2 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Interesantni su mi Đorđevi članci o takmičenju ˶gubitnika˝. Ranije sam mislio da na ovom takmičenju idu drugoplasirani jer su oni veći gubitnici od najvećih gubitnika, odnosno od onih na zadnjim mestama. Članovi OGAE-a Srbije izbiraju predstavnika što predstavlja izbor na vrlo mali broj ljudi i zato imaju čudne izbore. Ako se analiziraju odluke, videće se da članovi biraju na osnovu popularnosti izvođača ili na etno elementima kompozicije. Druga vrsta kompozicije ne prolazi kao što je rokenrol ili rep kod članova. Zavet je bio jači od Jablana jer su izvođaćice bile popularnije, a i kompozitorska ekipa je bila pobednička. Lazarica jača od Romaleja, pa čak i od LLP-a, a Bomba slabija od Neba, pomislio bih da je OGAE Srbija da je ˶čuvar tradicije˝ kada bira ovakve kompozicije. Rokenrol i rep ne prolaze kod članova, pa je Ana Nikolić pobedila OT Bend. Članovi su bili ˶zaljubeni˝ u Eminu, pa tako je ona pobedila Olivera Katića. Na isti način je pobedila i Danica Krstić.
    Pristup da se izabere kompozicija preko nagrade je pogrešan jer članovi ne čuju izvođače kako pevaju uživo. Ali uzaludno kritikovati OGAE-a Srbije jer to građansko udruženje, a ne javna institucija.

  • A jel se zna zašto 2011. nismo učestvovali na OGAE s obzirom da smo isto birali izmedju 3 opcije?