Balkan, Balkan! Evrovizija 2021 Pogledi

Hrvatska 2021: Čekajući pobednika

Dok čekamo pobednika hrvatske Dore, odlučili smo da vam damo osvrt na sve ono što je HRT radio između dve sezone, što uključuje i priču kako je tekla priprema oko organizacije festivala Dora 2021.

Kako je počelo?

Nakon završetka neslavne evrovizijske sezone 2019/2020, počela su nagađanja o tome da li će poslednji pobednik Damir Kedžo biti izabran interno da predstavlja Hrvatsku na Evroviziji 2021. ili će HRT ostati veran organizaciji Dore u Opatiji, čija je ponovna tradicija započeta 2019. godine. Na kraju je, juna prošle godine, HRT odlučio da ostane veran organizaciji Dore zbog ugovora sa upravom Grada Opatija koji važi upravo do 2021, i prvobitan plan je bio da pozovu Damira Kedžu da automatski bude uvršten na listu učesnika za 2021. Međutim, Kedžo je u novembru odbio poziv HRT-a da se ponovo takmiči — na Dori će se ove godine pored nove pesme, birati i novi izvođač.

Na konkursu, koji se odvijao od 26. oktobra do 10. decembra stiglo je 135 prijava i 140 pesama, a za odabir 14 najboljih, koje će biti izvedene na finalnoj večeri 13. februara u sportskoj hali „Marino Cvetković“ u Opatiji, bila je zadužena petočlana selekciona komisija u sastavu: Andrej Babić, Hrvoje Prskalo. Mateja Cvek, Monika Lelas i šefica hrvatske delegacije Uršula Tolj, koja je ujedno i koordinatorka Dore 2021.

U konkurenciji za 26. hrvatskog evrovizijskog predstavnika će se naći, po priloženom redosledu nastupanja:

  1. Nina Kraljić (Alkonost of Balkan) | Rijeka
  2. Erik Vidović | Reci mi
  3. Ela Orešković | Come this way
  4. Bernarda Brunović | Colors
  5. Sandi Cenov | Kriv
  6. ToMa | Ocean of love
  7. Filip Rudan | Blind
  8. Beta Sudar | Ma zamisli
  9. kvartet „Cambi“ | Zaljubljen
  10. Ešli Kolburn i Bojan Jambrošić | Share the love
  11. Brigita Vuco | Noći pijane
  12. Mia Negovetić | She’s like a dream
  13. Albina Grčić | Tick-Tock
  14. Toni Cetinski i Kiki Rahimovski | Zapjevaj, sloboda je!

Isečci svih 14 takmičarskih kompozicija u trajanju od po minut prezentovani su 6. februara tačno u podne na Jutjub kanalu Hrvatske radio-televizije, a numere će u celosti biti prezentovane tek na samoj Dori.

Kako će se glasati?

Biće primenjen proporcionalan sistem glasanja, kakav je od 2011. godine prisutan na švedskom Melodifestivalenu, i u takvom obliku je bio prisutan i na prethodna četiri izdanja Evrosonga, kao i na još nekim nacionalnim izborima tokom poslednjih nekoliko godina. Međutim, i dalje će biti prisutan sistem glasanja 50/50 između gradskih centara i gledalaca, samo što je razlika u tome što će se bodovi saopštavati proporcionalno.

U glasanju će učestvovati 30 članova žirija podeljenih u po tri člana žirija u sledećih 10 gradskih centara: Vukovar, Zagreb, Čakovec/Varaždin, Rijeka, Pula, Osijek, Zadar, Knin/Šibenik, Split i Dubrovnik; kao i na prethodne dve Dore, njihovi glasovi će se saopštavati kao glas jedne osobe. Regionalni centri će raspodeliti ukupno 580 poena, što je najveći broj poena koji jedna pesma može da dobije od gradskih centara. I gledaoci će isto tako raspodeliti 580 poena, a njihovi glasovi računaće se procentualno, npr. ako jedna pesma dobije 10% glasova publike, ona će dobiti 58 poena od gledalaca. U slučaju da dve ili tri kompozicije dobiju jednak broj bodova, pobediće ona koja bude dobila najveći broj glasova publike.

Kakav su šou Hrvati pripremili?

Program iz opatijske sportske hale „Marino Cvetković“ odvijaće se bez fizičkog prisustva gledalaca. Iako je bila najavljena veća scenografija za 2021, ipak, opšti utisak gledalaca je da se ništa nije promenilo po tom pitanju, jer je scenografija gotovo ista kao i prethodne godine.

 

Погледајте ову објаву у апликацији Instagram

 

Објава коју дели Eurosong HRT (@eurosong_hrt)

Prvi put u istoriji ovog festivala program će raditi četiri dame, od kojih su sve četiri zaštitna lica HRT-a: Daniela Trbović, Barbara Kolar, Doris Pinčić i Jelena Lešić; sve navedene prezenterke su Doru radile i ranijih godina, izuzev Barbare Kolar, koja će prvi put voditi ovaj festival. Revijalni deo će upotpuniti hrvatska evrovizijska predstavnica iz 2002. godine Vesna Pisarović, koja će se publici predstaviti miksom svojih hitova u prearanžiranoj verziji, među kojima će mesto naći i njena pobednička numera sa Dore iz navedene 2002. godine — Sasvim sigurna / Everything I want.

Gde pratiti šou?

Šou sa početkom od 20 časova i 10 minuta, i predviđenog trajanja do 22 sata i 10 minuta, možete pratiti klikom na HRTi.hrt.hr.

Iz mog ugla: Đorđe Vesković

Mogu da kažem da su se naši susedi ovaj put držali ustaljenog principa podeljenog u dve celine: jedna je da se među 14 priloženih pesama nalazi svega tri koje su dostojne Evrovizije, a sve ostalo spada u numere koje imaju potencijal hitičnosti, od kojih neke mogu da se zamisle na radio-stanicama koje puštaju svetske hitove, a drugi deo na onim regionalnim koje puštaju eks-jugoslovenske hitove; dakle, radijska kompatibilnost je nešto što odlikuje većinu takmičarskih kompozicija. U svakom slučaju, ova Dora je za naše standarde izuzetno bolja od prethodne dve, i svaka od 14 numera će poneti titulu hita koji će nastaviti da živi i posle takmičenja.

Kada sam pisao serijal tekstova „Upoznajte učesnike Dore“ u kom sam upoznavao učesnike sa likom i delom svih 14 finalista i četiri odabrana rezervna učesnika, napisao sam da će ove godine sasvim sigurno pobediti dama. I, one su opravdale sva moja očekivanja. Pre svega, u prednosti je Nina Kraljić zbog iskustva koje poseduje za sobom (vratila je Hrvatsku 2016. godine u takmičenje nakon dve godine eskiviranja i odmah je uvela u finale), a Albina, Bernarda i Mia Negovetić su za sobom potvrdile želju da odu na Evrosong, sve tri preostale iz različitih razloga: Albina zbog toga što je „štiti“ Branimir Mihaljević, Bernarda zbog Borislava Milanova, i Mia zbog švedskog tima autora, od kojih je najznačajnije ime Linea Deb.

Od debitantkinja Ele Orešković i Brigite Vuco sam pre svega očekivao da ostave solidan utisak za prvo pojavljivanje pred gledaocima, eventualno da se umešaju u sam vrh. Ovu drugu stavku kod mene njih dve nisu ispunile iz razloga što je Ela dala sasvim prosečnu pesmu koja će se dobro zavrteti na radio-stanicama, a Brigita je išla na kopiranje Senide, bez obzira na to što ovakav vid trepa nije nimalo pogodan za evrovizijsku scenu; ali, i Brigita će svakako ubosti hit.

Od Tonija Cetinskog i Sandija sam dobio ono što sam i očekivao — pesme koje neće biti nimalo konkurentne za pobedu. Njih dvojica su došli isključivo da se promovišu i to je sve.

Što se ostalih tiče, od muških snaga su mi se dopale Blind Filipa Rudana i Ocean of love od ToMe, iako njih dvojica neće pobediti, ipak su se malo potrudili da urade pesme koje će biti najviše radijski, a najmanje evrovizijski kompatibilne. Isto to važi i za Betu Sudar, kvartet „Cambi“, Ešli Kolburn i Bojana Jambrošića, te Erika Vidovića.

Zaključak

Miju Negovetić mogu da otpišem iz ove trke jer i ovaj put je ponudila generičnu pesmu kakvu samo švedski autori mogu da naprave. Umesto da je naučila nešto iz prethodne godine, ona se i ove oslonila na naveden autorski tandem, ali, na osnovu isečka, numera She’s like a dream ne prikazuje drugih 50% mogućnosti kakve Mia može sa svojim glasom maksimalno da iskoristi. U svakom slučaju, ako Mia svake godine bude išla na Evrosong sa istim timom autora ili istim, a možda i sličnim stilom pesama, može dostojno da od Jelene Rozge nasledi titulu „hrvatske evrovizijske predstavnice u pokušaju“ jer i Mia je, kao što je i njena starija koleginica iz Splita bila svojevremeno, toliko uporna da se domogne titule hrvatske evrovizijske predstavnice, valjda zato što njena fandom armija to želi još od 2015. godine. Ali, Rozga nikad nije otišla zbog toga što su njene stilske i vokalne mogućnosti ograničene, a Mia ima potencijal da ode na Evrosong, ali, i drugu godinu zaredom ona promaši temu, bez obzira na to što joj je vokalni dijapazon širok.

U svakom slučaju, dame su opravdale moje poverenje. U trci za pobednicu su ostale: Nina Kraljić, Bernarda i Albina. Albininu Tick Tock sam izdvojio jer to je pesma kakva stilski do sada nije bila viđena na Evrosongu, čak me u refrenu atmosferom i pomalo stilom podseća na Bad guy Bili Ajliš, a Bernardu sam izdvojio zato što je numera Colors konačno dočekala svog izvođača nakon što su je odbile Poli Genova 2016. i Mikela Pače 2019; međutim, Bernarda me je, kao i Mia, isto malo razočarala jer na osnovu isečka sam mogao da vidim da su joj glasovne mogućnosti bile ograničene; jeste da Colors zvuči evrovizično, ali, mene neće ubediti da želi pobedu dok ne čujem celu pesmu, možda ću tad promeniti mišljenje.

Nina Kraljić je definitivno pevačica koja ni ovog puta nije omanula. Rijeku ne mogu da poredim sa Lighthouse, ali mogu da kažem da je svakako ova pesma koju sada nudi bolja od one s kojom je prvi put išla na Evrosong i nije se baš nešto slavno provela zbog nedovoljno dobrog izvođenja uživo. Svakako može da odnese ubedljivu pobedu jer ona će se ovog puta bolje potruditi oko nastupa, a i odabrala je pesmu u stilu u kojem se ona najbolje oseća i koji joj odlično stoji.

Sve drugo sem njene, Albinine, ili eventualno Bernardine pobede, bilo bi ravno iznenađenju. Ali, za sada prednost dajem Nini i Albini, dok Bernarda može da me ubedi tek kad čujem celu pesmu.

Oznake

4 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Beobožavatelj

    Srbija je u mnogo laksem polufinalu nego Hrvatska . U njhovom polufinalu su skoro sve jake ESC nacije koje su miljenici zirija i tv gledalaca ili zirija primer Malte koja je skoro uvek u vrhu sa zirijem.

  • Samo Nina Kraljic i niko drugi. Ako izaberu nekog drugog, Hrvatska moze da se nazalost oprosti od finala…

  • @Beobožavatelj
    U polufinalu sa Rusijom,Ukrajinom,Švedskom,Norveškom,Maltom,Azerbejdžanom,Litvanijom,Kiprom (koji se vrv vraća na put 2018 i 2019) i Rumunijom ne bih se baš složio da je lakše pf..
    To što imaju komšije u pf to ne mpra da znači ništa (ESC 2013 pf 1)
    Kao favorite Dore bih izdvojio Ninu,Albinu i Filipa…
    Ninu zbog jakog i obećavajućeg isečka,Albinu zbog najprijemčivije melodije od gomile radijskih koje se nalaze u igri,a Filipa zbog fenomenalnog vokala i balade koja nije nešto na prvu,ali može da pogodi ako je ostatak pesme kako treba.
    Bernarda je super,ali ne mogu da se otmem dojmu da je njena pesma prethodno premeštana iz ruke u ruku dok je ona nije prihvatila. To je onaj tip pesme “iz fioke”,platiš i dobiješ kolko platiš. Nisam ljubitelj toga kao što nisam ni u Andrijinom slučaju!

  • Komšije imaju mnogo i to mnogo sreće jer nisu u polufinalu gde je Srbija. Kratki isečci nisu merilo da se da preciznija procena. Kompozicije su više kopiranje nego originalnost. Jeste da je ovogodišnji festival bolji od prošlogodišnjeg, ali ne verujem da HRT zadržati festival u ovom obliku jer je Hrvatska bila pogođena zemjotresima što znači da će biti manji budžet za festival. Više mi se sviđa kompozicija Beti Sudar jer je originalna i naravno jer na maternjem jeziku. Nina sa glasovnim sposobnostima će probati da nadjača druge. Sve na svemu, komšije će odabrati kompoziciju na maternjem jeziku kao i prošli put.