Evrovizija 2021 Pogledi

Portugalija 2021: Čekajući pobednika

Do polovine marta biće objavljene sve preostale takmičarske pesme predstojeće Evrovizije, a već prve subote ovog dinamičnog meseca imaćemo 20 izabranih pesama, među kojima je jedna u finalu čuvenog Festival da Canção. Portugal stupa na scenu!

Kako je počelo?

Festival da Canção (Festival pesama) jedan je od najstarijih selekcionih metoda. U pitanju je tradicionalni festival popularne portugalske muzike koji broji preko 54 edicije od svog nastanka do danas, i skoro uvek je pobednik ovog festivala imao i čast da predstavlja celu državu na Takmičenju za pesmu Evrovizije.

Iako se predstavnici od početka nisu baš proslavljali (debitantski nastup Portugalije na Evroviziji nije osvojio nijedan poen te davne 1964), nakon mnogo godina Portugalija beleži prvu pobedu 2017. godine, da bi na svom terenu kao domaćini ponovo bili poslednji. Poslednje predstavništvo ove zemlje obeležio je ekscentrični Konan Oziris koji, nažalost, nije uspeo da se plasira u finale 2019, godine, a dobio je i neslavnu Barbara Deks nagradu. Poslednja izabrana predstavnička pesma bila je Medo de sentir u izvođenju Elize, ali njenu ozbiljnu i umirujuću kompoziciju, zbog otkazanog Evrosonga, nismo imali prilike da slušamo iz Roterdama.

Delegacija Portugalije odlučila se da ove godine održi tradicionalni metod selekcije.

Festival da Canção 2021

Podsetimo se zašto je format ovog festivala nešto unikatniji u odnosu na većinu sličnih u Evropi. Naime, Festival da Canção zapravo je primarno festival namenjen kompozitorima — takmičenje se sastoji od 20 kompozitora koje Radio-televizija Portugala bira na različite načine, a onda kompozitori biraju izvođača za svoje pesme. Ove godine RTP je izabrao interno 18 kompozitora i dvoje od autora pesama koje su poslate preko javnog konkursa, na koji je stiglo čak 693 prijave. Ovo je peta godina zaredom kako organizatori nisu vratili restrikcije, te su pesme mogle biti na bilo kom jeziku.

Imena takmičara postala su poznata javnosti u decembru.

Portugalski format slekecije integriše tri takmičarske večeri: dva polufinala i finale, sve na razmaku od po sedam dana. U polufinalima je prošlo po pet od deset takmičarskih pesama, glasanjem publike i žirija u ravnopravnoj snazi (50/50).

Uspešni kvalifikanti su, u hronološkom redu nastupanja, sledeći:

  1. Karetus i Romeo Bairos | Sausade
  2. Žoana Alegre | Joana do mar
  3. Fabija Maja | Dia lindo
  4. Valerija | Na mais profunda sausade
  5. Karolina Deslandes | Por um triz
  6. NEEV | Dancing in the stars
  7. Pedro Gonsalves | Não vou ficar
  8. Sara Afonso | Contramão
  9. EU.CLIDES | Volte-face
  10. grupa „The Black Mamba“ | Love is on my side

Finale će, dakle, biti održano ove subote, 6. marta, s početkom u 22 časa i trajaće do 1.30 posle ponoći. Održaće se u studija RTP, a kroz veče će nas voditi Filomena Kautela, voditeljka, i Vasko Palmeirim, radio-voditelj, kao i Ines Lopez Gonsalves, koja će biti zadužena za atmosferu u grin-rumu.

O pobedničkoj pesmi odlučivaće publika, koja može da glasa od ponedeljka, 1. marta, te sedam regionalnih žirija — u odnosu 50 : 50.

U revijalnom delu večeri nastupiće brojni specijalni gosti. Ranije su najvljeni popularni portugalski fado pevač Kamane i nagrađivani portugalski pop-rok bend „Cla“, a među novim zvanicama su poznata fado pevačica Ana Moura, koja je nastupala na otvaranju Evrosonga 2018, te Klaudija Paskoal, predstavnica iste godine.

Takmičenje je moguće pratiti onlajn na adresama:

Iz mog ugla: Strahinja Malić Katanić

Portugalski festival selekcije ima određen specifičan zvuk koji se može očekivati, i to nije uvek fado, naravno. Pre nego što zaplovimo u preslušavanje pesama, hoću da se osvrnem na dve stvari. Prvo — činjenica da u finalu slušamo skoro isključivo sporije i lagane kompozicije nije vid nikakvih restrikcija, već je to prosto preferencija glasača, pa je tako ispalo. Drugo — ukoliko pored slušanja i gledate, imajte u vidu da je studio u kome takmičari nastupaju prazan, tj. da nema prisutne publike. Zbog toga su se neki odlučili da ignorišu i kamere ili se nisu osetili dovoljno involvirano da daju energetski tj. emotivni maksimum.

Sad kad smo svesni toga, u stilu 2018. godine — All aboard!

Karetus i Romeo Bairos | Sausade (Čežnja)

Ovo mi se veoma dopada. Muzički zvuči jako unikatno, instrumenti aranžmana su pažljivo birani, ritmične celine se prepliću fluidno. Scenski daje do sad neviđene elemente prezentacije i mislim da se nastup savršeno prilagodio kompoziciji. Ovo je definitivno evrovizijski materijal. Moglo bi se reći da pesmi fali tračak energije, ali pripisaćemo to tremi do daljeg. 🙂

Žoana Alegre | Joana do mar (Žoana iz mora)

Za razliku od prethodne, ova pesma je, reklo bi se, radije pisana za lokalne nego za evrovizijske potrebe. Mirnija kompozicija nešto intimnijeg karaktera, zahvalna za vokalnu interpretaciju. Mislim da su scenski efekti, kao i Žoanin autfit, mogli mnogo da doprinesu nekom morskom doživljaju pesme, a nisu.

Fabija Maja | Dia lindo (Prelep dan)

Ovo je jedna svedena balada, pomalo očekivanog portugalskog zvuka i melodije. Fabija kao da bira da izvodi ovu pesmu sama sebi, nego publiici ili gledaocima, ali to daje možda neki ličniji pečat ili touchy momenat. Ne verujem da taj momenat ostaje u audio-verziji, doduše.

Valerija | Na mais profunda sausade (U najdubljoj čežnji)

Kapa dole, fenomenalno je sve što sam video i čuo u ova tri minuta. Visokokvalitetni fado zvuk nabijen dramom, tenzijom i melanholičnim trzajima žica koji boje ovaj prodorni glas kojim Valerija predvodi ovu muzičko-emotivnu predstavu od kompozicije. Jedina minimalna zamerka mi je što uz ovakvu pesmetinu možda nije najsrećnije rešenje baby pink haljina na šljokice, no to je najlakše promeniti.

Karolina Deslandes | Por um triz (Bilo je blizu)

Zajedljivi narod će reći da je ovo kopija Salvadorove pesme, ali mi verni fanovi znamo da je ovakav zvuk prisutan na izborima Portugala već dugo. Meni ovo daje neku Dizni fantaziju koju mi je teško da opišem, no portugalski jezik začinjava je jako lepo. Osim specifičnog imidža pevačice koji je zapravo u ponajdaljem planu, u kontekstu Festival da Canção ovu pesmu nažalost ništa ne čini previše posebnom.

NEEV | Dancing in the stars (Ples pod zvezdama)

Hteo sam da kažem da je dosadno, ali kad se odsluša do kraja, zapravo nije uopšte. Ovo je jedna takođe emotivna pesma o gubitku drage osobe i adekvatnom minimalnom simbolikom u scenskom izrazu. Verovatno mi se ne bi dopala da je ne razumem, ali budući da je na engleskom, ima prednost na tom polju lirike. Definitivno ima priče u nastanku ove pesme, vidi se da nije napisana tek radi takmičenja ili festivala.

Pedro Gonsalves | Não vou ficar (Neću ostati)

Hmmm, verujem da bismo se mogli složiti da bi na sceni Evrovizije ova pesma bila potpuno nevidljiva i neupečatljiva. Što bih voleo da mogu reći za ovaj užasni šuškavac. Možda za nijansu modernije od dosta takmičara ove godine, ali to je to.

Sara Afonso | Contramão (Protiv)

Baš nekako evergrin i čarobno u isto vreme, svaki trenutak ove pesme je umetnost. Sarin govor tela je besprekoran. Ova pesma bi odlično zvučala i pre 60 godina i sada.

EU.CLIDES | Volte-face (Promena sudbine)

Brazilski ritam, žičani trzaji, zeleno široko odelo i crvena pozadina — znam da to zvuči poznato, ali ja verujem da je ovo možda najautentičnija kompozicija u finalu. I jedna od retkih sa bilo kakvim tipom bita, čak iako je laganog karaktera. Slušati je bilo prijatno iskustvo.

Grupa „The Black Mamba“ | Love is on my side (Ljubav je na mojoj strani)

Interesantan stejdžing i fantastična poruka. Možda malo neupadljivo u ovom izboru, ali u evrovizijskoj konkurenciji dovoljno bi bilo drugačije da se istakne — čak i na engleskom jeziku, naravno. Samo nisam siguran da li u dobrom svetlu. Malkice samo zvuči dosadnjikavo.

Zaključak

Za razliku od nekih izbora gde je bilo teško upoređivati pesme zbog njihove različitosti, kod Portugalije je suprotno — sve su uglavnom međusobno jako slične, ali svakako dovoljno egzotične za Evroviziju. Većina pesama jeste specifična vrsta balada i jeste na portugalskom jeziku. Ipak, kroz naočare objektivnosti, rekao bih da se dve pesme posebno izdvajaju. I igrom slučaja obe imaju Saudade u nazivu.

Karetus i Romeu imaju daleko najrazrađeniji koncept, najdistinktivniju pesmu, najjači nastup i vrlo strateški pristup Evroviziji.

S druge strane, sa Valerijom Portugal ima šansu da pošalje „najportugalskiju“ pesmu do sada na takmičenje. Sećate se Patrisije Kas? E pa baš tako, samo u bojama i zvuku Portugala. Autentični fado dugo se nije čuo u evropskim arenama.

Tako da — ako pobedi neko od njih, delovaće fer. Možda bih dao prednost ipak Valeriji, zbog nemogućnosti da bude zasenjena na bilo koji način (što postoji kao realna mogućnost sa Karetusom i Romeuom).

Oznake

1 komentar

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!
  • Uvek sam se čudio zašto Portugal ne pošalje fado na ESC, evo konačno ogromne šanse. Samo da ne promaše penal večeras. Naravno, mislim na Valeriju. Uz nju, moj intimni izbor je svakako Eu.clides.