PHOTO: ANDRES PUTTING (EBU)
Balkan, Balkan! Evrovizija 2021 Pogledi

Kad (samo) komšije i dijaspora određuju plasman Srbije…

Da li znate kako je Srbija glasala u 2. polufinalu i finalu i kakve i koliko poena su prikupile predstavnice Srbije iz grupe „Hurricane“? Ovo je još jedan pregled i analiza posle kojih svima treba da bude jasno da ni na koga ne treba upirati prstom — osim na nas same!

Pre svega, još jednom ćemo pomenuti da su članovi žirija koje je nominovala Radio-televizija Srbije bili:

  1. Slobodan Marković, dirigent, kompozitor i aranžer (Jugoslavija 1991, predsednik žirija i 2016. godine);
  2. Snežana Berić — Ekstra Nena (predstavnica Jugoslavije 1992);
  3. Ivana Peters (autor pesme Goodbye/Shelter, Srbija 2016);
  4. Tijana Bogićević (predstavnica Srbije 2017);
  5. Milan Stanković (predstavnik Srbije 2010).

Polufinale

Kako je već poznato, Srbija se najpre takmičila u 2. polufinalu 20. maja, u konkurenciji 17 pesama. Pesma Loco loco zaradila je 124 poena; od žirija 56 (9. mesto) i od publike 68 (takođe 9. mesto). Ovaj zbir nas je postavio na 8. mesto u konačnom poretku.

U 2. polufinalu se takmičilo 17 pesama, a glasalo je 20 zemlja (Francuska, Španija i Ujedinjeno Kraljevstvo). To znači da je za srpsku pesmu moglo da glasa 19 država.

Glasovi žirija

Naš stručni žiri je najviše poena dao Islandu, dok je najniže rangirana pesma (16. mesto) bila iz Danske. Prevedeno u bodove, to je izgledalo ovako:

12 poena | Island
10 poena | Bugarska
8 poena | Grčka
7 poena | Portugalija
6 poena | Finska
5 poena | Švajcarska
4 poena | Moldavija
3 poena | Austrija
2 poena | San Marino
1 poen | Estonija

Kada je reč o bodovima stručnog žirija za Srbiju, ukupno smo dobili 56 poena iz 14 zemalja, dok nam pet zemalja nije dalo bodove: Poljska, Moldavija, Bugarska, Letonija i Danska.

6 poena | Austrija
5 poena | Francuska, Albanija, UK, Estonija
4 poena | San Marino, Španija, Švajcarska, Portugalija, Češka
3 poena | Grčka, Finska
2 poena | Island, Gruzija

Glasovi publike

Na osnovu prikupljenih SMS-ova gledalaca, najviše poruka ove godine otišlo je, na opšte iznenađenje, predstavnici Moldavije. Prevedeno u bodove, to je izgledalo ovako:

12 poena | Moldavija
10 poena | Finska
8 poena | Grčka
7 poena | Island
6 poena | Bugarska
5 poena | Švajcarska
4 poena | Portugalija
3 poena | San Marino
2 poena | Danska
1 poen | Albanija

Kada je reč o bodovima za Srbiju koji su formirani na osnovu glasova evropske publike, ukupno smo dobili 68 poena iz 13 zemalja, dok nam šest zemalja nije dalo bodove: Estonija, Island, Finska, Letonija, Danska i UK.

12 poena | Švajcarska, Austrija
10 poena | Bugarska
7 poena | Francuska, San Marino
5 poena | Češka
4 poena | Grčka, Albanija
2 poena | Portugalija, Španija
1 poen | Moldavija, Gruzija, Poljska

Finale

Svih 39 zemalja učesnica glasalo je u finalu, što znači da je za pesmu Loco loco moglo da glasa njih 38. Predstavnice Srbije su u finalu zauzele 15. mesto. Dobile su 102 poena, od kojih 20 od žirija (21. mesto) i 82 od publike (9. mesto).

Glasovi žirija

Najviše rangirana pesma kod srpskog žirija je bila Voilà iz Francuska, te je tako dobila 12 poena. Najniže rangirana numera (na 25. mestu), bila je predstavnička pesma Nemačke. Prevedeno u bodove, to je izgledalo ovako:

12 poena | Francuska
10 poena | Finska
8 poena | Italija
7 poena | Island
6 poena | Bugarska
5 poena | Portugalija
4 poena | Švedska
3 poena | Grčka
2 poena | Izrael
1 poen | Švajcarska

Kada je reč o glasovima drugih nacionalnih žirija za Srbiju, vredi istaći da su bodovi stigli iz samo tri komšijske države; od ukupno 20 poena, čitavih 12 je očekivano stiglo od susedne Severne Makedonije.

12 poena | Severna Makedonija
7 poena | Hrvatska
1 poen | Albanija

Dakle, za numeru Loco loco nije glasalo čak 35 država, što je zaista KATASTROFALAN rezultat.

Glasovi publike

Kada je reč o televoutingu, naša publika je raznoliko glasala, reklo bi se čak i vrlo objektivno, ali ne treba zaboraviti činjenicu da nijedna druga ex-Ju zemlja nije bila plasirana u finale — u suprotnom, pitanje koliko bismo ovde mogli da upotrebimo reč „objektivnost“.

12 poena | Italija
10 poena | Francuska
8 poena | Ukrajina
7 poena | Finska
6 poena | Rusija
5 poena | Island
4 poena | Azerbejdžan
3 poena | Grčka
2 poena | Kipar
1 poen | Švajcarska

Od ukupno 38 zemalja, telefonski glasovi su stigli od samo 12 — što nije ni trećina država učesnica. To je, međutim, nadomešteno sa pet dvanaestica — pogađate i od koga: od komšija i Švajcarske i Austrije! Čak i ostali, manji poeni, dobijeni su iz zemalja gde postoji srpska dijaspora (da, poslednjih godina je dosta naših državljana otišlo na Maltu da radi).

U ovo se ne uklapa jedino Bugarska koja je, verovatno zbog istog muzičkog senzibiliteta, imala razloga da glasa za Loco loco.

12 poena | Severna Makedonija, Hrvatska, Slovenija, Švajcarska, Austrija
5 poena | Bugarska
4 poena | Italija, Malta
3 poena | Nemačka, Francuska
2 poena | Australija
1 poen | Švedska

Zaključak

Raspodela poena u 2. polufinalu se čini prilično razumnom, kako od strane žirija, tako i od publike, mada je zaista 12 poena Moldaviji tema za neku posebnu analizu i pitanja, pogotovo kad se uzme u obzir da u finalu Natalija Gordijenko nije dobila ni bod!

Kada je reč o glasovima za Srbiju u finalu, a gledajući jednako i bodove žirija i bodove publike — situacija je, blago rečeno — jadna. Dobiti poene od samo tri nacionalna žirija podatak je koji ostavlja gorak ukus. Možemo li zaista u tolikoj meri kriviti žiri zbog kriterijuma koji su primenili? Ako je od 190 ljudi (38 država puta 5 članova žirija) svega njih 15 negde na svojoj skali rangiralo Srbiju da bude među prvih 10 za dobijanje bodova, da li je problem u njih 175 ili u ovih 15?

I u kome je zapravo problem?

Na sajtu RTS-a je dan posle finala objavljen tekst Uraganke nemaju čega da se stide — ko je podbacio, a ko iznenadio u finalu Evrosonga u kojem se, pored ostalog, navodi kako je Loco loco dobio u finalu pet dvanaestica od publike — isto koliko i pobednik Italija. Autor teksta, pritom, potpuno izbegava da pomene činjenicu da je grupa „Måneskin“ dobila UKUPNO devet dvanaestica — pored pet od publike, dobila je i četiri od žirija!

Osim toga, za pobedničku pesmu Zitti e bouni su, prema televoutingu, glasale SVE zemlje (za nas 12), dok im 10 nacionalnih žirija nije dao poene, a 28 jeste!

Dakle, jasno je da se podatak vadi iz konteksta, ne bi li se ublažio sad već razočaravajuć rezultat u odnosu na ono čemu se javnost nadala, jer su devojke Sanja, Ksenija i Ivana imale veliku podršku u čitavom regionu, a u medijskom prostoru i na društvenim mrežama se pravila atmosfera da nas maltene čeka „uragan bodova“.

Uostalom — broj dvanaestica nije nikakav uslov za pobedu. Azerbejdžan je 2011. godine dobio samo tri dvanaestice, ali su dobili čak 10 osmica i dosta „sitnih poena“ od drugih zemalja.

Da je Srbija neka Belgija ili Malta, na koji plasman bi uopšte mogla da računa?

Treba podsetiti sve zanesenjake da je suština novog sistema glasanja, koje je uvedeno 2016. godine, „približno jednako dopadanje i žiriju i publici“, ukoliko se računa na povoljan rezultat i plasman. U tom smislu, ako ćemo da se zadovoljavamo sporadično visokim bodovima iz regiona i dijaspore, onda neka ostane da se zadovoljavamo pozicijama u kojima će popunjavati sredinu tabele.

I neka posle toga niko ne bude ljut što se prenaduvan balon tako brzo izduvao. I neka niko nikom ne bude kriv.

Na dan finala jedan poznanik mi je na Instagramu pisao kako „realno zaslužujemo TOP 5“. Odgovorio sam mu: „Vidi, druže, što se mene tiče, ja bih i da mi pobedimo, ali to je daleko od realnosti. Da bi neko završio u TOP 5, taj mora da dobije poene od mnooogooo zemalja! Nije bitno od koga i koliko, ali mnogo država mora da glasa za nas. Mnogo poena tu treba. A nisam siguran da će Loco loco podjednako naterati nekog i sa Islanda, i iz Gruzije, i iz Letonije, i iz Portugalije, da glasa baš za Srbiju.“

Odgovorio mi je samo: „Budimo pozitivni“, i dalje ućutao.

Istakao bih i neke zaista divne i pohvalne stvari. „Hurricane“ je napravio evrovizijsku euforiju kakva se ne pamti na našim prostorima — verovatno još od Evrosonga u Beogradu 2008. godine, iako je pesma izabrana interno i „narod se nije pitao ni za šta“. Čitav region se ujedinio u podršci, u muzici, kao onomad kad smo u poplavama pomagali jedni drugima.

Loco loco nam je svima doneo radost, uzbuđenje, zabavu, jedinstvo. Sanja, Ksenija i Ivana dale su sve od sebe da svojom lepotom, talentom, svojom harizmom, atraktivnošću, učine da u ovom ludilu od društva u kojem živimo, osetimo nacionalni ponos bar na tri minuta!

I ne postoje reči kojima bismo mogli da im izrazimo zahvalnost. Carice ste! I „razbile ste“ u finalu, bile ste čak i bolje nego u polufinalu!

O svemu drugom neka razmišljaju i neka izvlače pouke oni koji su za to plaćeni — našim novcem! Ako ih, u međuvremenu, sujeta i sopstveni ego ne pojedu.

Uporedni pregled glasova žirija i publike na Pesmi Evrovizije 2021

 

Oznake

25 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!
  • Najveca pobebeda devojaka je ta sto su izazvale paznju. Zaista je euforija bila pobednicka i ako su se one samo jako dobro zabavljale ali profesionalno. Mislim da je to sve skupa dobro za dizanje svesti za narednu beoviziju. Ocekujem dogodine ozbiljniji festival i ozbiljnije produkcije i veca imena. Zaista je bitno da ode neko ko je zvezda bar u svojoj drzavi.

  • Svakako da je članak transparentan, direktan i, najbitnije, objektivan – osobina koje uvek malo ima, posebno u sprezi sa Evrovizijom. Dobro je da ljudi mogu naići na ovo što je izneto ovde, budući da stvari postavlja u realnu perspektivu.

    Sada je već jasno da je atmosfera, u kojoj je cilj plasman u finale bez nekih većih ambicija, prilično uzela maha, a uslovljena upravo sigurnim bodovima iz određenih delova. Zašto bi neko učio za 8 ili 9 kada već može da računa da zna za 7 i da će se sve kockice složiti da sa tom ocenom sasvim dobro položi? To je problem koji evidentno podriva motivaciju, volju i težnju i verovatno zahteva individualni pristup rešavanja svih ljudi uključenih u ceo proces. Doduše, određeni deo publike takođe smatra ulazak u finale bitnijim od konkretnog učinka u finalu.

    Druga ključna stvar je da ovaj članak razbija iluziju da se pozicioniranje Srbije na Evroviziji popravilo – 15. mesto nije numerički gledano isto kao 17. ili kao neko drugo od poslednjih nekoliko godina, ali zapravo i jeste kada se, pre svega. uzme u obzir neplasiranje slovenske, hrvatske i severnomakedonske pesme. Komšijski deo publike je ostao na konvergentnom putu za Loco loco.

    Treća stavka je više tangencijalna/indirektna u odnosu na iznetu analizu, ali svakako je bitna kada su kritičko razmišljanje i objektivnost u fokusu budući na zastupljenost rezona po kome žiri ciljano negira srpsku pesmu ( alternativne činjenice su, na nesreću, realnost ). Stručni žiriji nisu bili naklonjeni srpskoj pesmi u finalu, ali to zapravo i nije nešto kontroverzno, frapantno ili nepravedno. Od 26 pesama, njih 10 je moglo da dobije poene od žirija. Lično, ne vidim razlog zbog koga bi Loco loco bio u top 10 od svih ostalih 26 pesama kada je, objektivno, uvek bilo i više od 10 pesama koje su pre Loco loco mogle dobiti poene. To ne znači da pojedini stručni žiriji i/ili pojedini članovi stručnih žirija smatraju da je Loco loco za 25. poziciju, ali i u situaciji kada bi je uzeli za top 11, to je i dalje 0 bodova, prema tome, koliko god to surovo izgledalo, nije nerealno. Slika u drugom polufinalu u tom smislu je, logično, bolje izgledala za Loco loco, ali u finalnoj i široj selekciji pesama, stanje stvari se menja ( očekivano ).

    I naravno, na kraju dana, Hurricane jeste, zahvaljući trenutnoj popularnosti, uspeo da uzdigne nivo interesovanja Evrovizije u ovom delu Evrope i to je pozitivan učinak. Samo što njihova muzička relevantnost nije bila iskorišćena na pravi način. Loco loco i ne mora da se okrarakteriše kao loša pesma ( mada… ), ali manjka u međugeneracijskoj, međužanrovskoj i međunarodnoj dopadljivosti, što glasovi publike takođe pokazuju. Da je 82 poena publike stiglo iz više od 5 zemalja, bilo bi utešnije, no ovako su zapravo i žiri i publika bili jasni u malo različitijim proporcijama.

    No, nova sezona nas i dalje može pozitivno iznenaditi i ostaje nam da vidimo kako će se naredna Beovizija razvijati. Možda već neko trenutno stvara pesmu ne uzimajući Evroviziju kao takvu u obzir, a slučajno se nađe u trci kao jedan od potencijalnih predstavnika. Hurricane zasigurno ima više potencijala od svega onoga što predstavlja – nisu morale da naprave zaokret od 180 stepeni ka HAIM teritoriji, ali jedan Gasoline-ski izliv bi im zapravo obezbedio da naprave ( malo ) veći požar ( akustična verzija Loco loco je ionako bolja ). Hvala im što su bile deo priče uopšte, možda opet nekad u drugačijem ruhu.

  • Ovaj tekst je odličan. Hvala, Slobodane.
    Još jedno veliko hvala na svim dosadašnjim informacijama, snimcima i analizama koje su objavljivane na sajtu. <3

  • Ovo je toliko bio iskren i objektivan clanak, da je nekako progovorio u ime svih nas koji pratimo godinama Evroviziju i koji sve to isto mislimo.. Ali prosto, da. RTS sada kada se svest o Evroviziji podigla na vecem nivou, treba da zagrize.. Treba da se lati ogranicavanja na srpski jezik (a i ne mora) da menja pravila, koja nisu dobra, iz godine u godinu to i vidimo.. Treba da menja nacin selekcije pesama, da menja nacin glasanja. Treba da omoguci stranim kompozitorima da rade pesme… I sve bi to trebalo oni da rade… No dobro, nisu ni oni za sve krivi.
    Sto se tice glasanja zirija ove godine- recicu samo ovo- mizerno. Prosto ne moze niko da me ubedii da to su pojedine zemlje bile ispred nas i to sa kakvim pesmama ima veze sa kvalitetom. Molim vas..
    Vanja, podrzavam tvoju teoriju donekle. Sve to ima smisla samo sto ne zelimo svi to da prihvatimo..
    Jos jednom, bravo za clanak i mislim da bi ESCSerbia trebala da se malo vise konsultuje sa RTS-om sto se tice svega (ako je ikako moguce to)

  • @NekiTamo,
    Kladionice rade svoj posao i to perfektno. Cim se objave dve, tri pesme, one vec imaju svoju listu i utvrdjene kvote za svaku zemlju ucesnicu ESC-a. Do pomeranja dolazi, ali ona nisu tako drasticna. Pomeriti se dva, tri, cetiri mesta gore-dole, to je OK. A kladionice ga uglavnom ubodu.
    Kladionice ne vuku nikoga (od clana zirija do obicnog konzumenta) za rukav da svoj stav o pesmi menja i stvara na osnovu njihovih kvota. Ali ocito je da se to desava. Ko je onda kvarljiva roba?
    Odgovor na pitanje, na osnovu cega kladionice utvrdjuju kvote, a da jos nije objavljno 90% pesama ucesnika ESC-a (koje sam istakla kao konstataciju u uvodu) ZNAM. Ja im saljem informacije … na osnovu gledanja u karte, pasulj i kuglu. To radim besplatno, kao veliki fan ESC-a i kladjenja.
    Predomislila sam se sto se tice pokretanja teme – Da li je ESC samo Eurovision Song Contest?
    Predlazem temu koja je mnogo vaznija, jer se bavi sustinom ESC-a:
    Da li ste za to da glasnogovornici opet, kao nekad u finalu citaju 8, 10 i 12 poena?

  • Bilo bi zanimljivo videti i koliko kladionice utiču na plasman u finalu tj. da li one zemlje koje su u samom vrhu kladionica većinski i završe na samom vrhu ili su ta sva kladjenja prazna priča jer se meni čini da,izuzev par omašenih,kladionice često pogode orjentacioni plasman,a često i samog pobednika!

  • Da smo sa pesmom i nastupom bili nesto originalni, nevidjeni, prespektakularni – Svakako nismo ali isto tako nije ni vecina zemalja koje su na tabeli ispred nas.. Iz godine u godinu gledam takmicenje sa velikim ushicenjem a zavrsim ga sa velikim razocarenjem jer svake godine u finalu jedna te ista prica..Katastrofe nas spasava televoting u kom nam SVAKE godine poene daju ISTE zemlje.. Zna se i na sta se misli – region i dijaspora.. Da je jedne godine tako pa i da se trazi razlog temeljnom analizom pesme i nastupa., ali od 2016. smo realno “prosarali” zanrovski i u svakom smislu slali ipak nesto drugacije numere u odnosu na prethodnu godinu pa su opet i iznova za. nas glasali jedni te isti… a opet kazem daleko da smo mi od neke originalnosti i savrsenosti ali bogami nisu ni mnogi daleko bolje izbodovani od nas..

  • @Dejane,
    Da… Bilo bi jako zanimljivo. No, svi znamo da EBU nikad ne izlazi s podacima o televoutingu, niti hoće da drugima izađe u susret. Neću reći da je sumnjivo, ali je dobar materijal za analizu.

  • Ja mogu da razumem da RTS neće da Srbija bude domaćin takmičenja jer bi u protivnom već x puta bili u top 3,ali zar se ne može onda poslati neşto za top 10 što je idalje sjajan rezultat nego uvek imamo nešto što je za 15 – 20.mesta i to zahvaljujući svoj dijaspori i komšiluku..
    Poslednji put kad je Srbija bila relevantna na tablici je bilo 2012,što je tužno,da smo npr. Željka poslali 2011. u onakvoj konkurenciji bi vrv i pobedio,ali dobro…
    Ni sa Bojanom se mi nismo proslavili jer je top 10 više bio faktor sreče nego zasluženog…
    E ovo su tužni podaci

  • Hvala, Rastko. Hvala i ostalima.
    Za razliku od teoretičara zavera, ja sam se ovde bavio faktima. Dok sam pisao ovaj tekst, imao sam u vidu, analizirao sam i glasanja Srbije i za Srbiju na prethodne tri Evrovizije, sve je uzeto u obzir.
    Evropljanine, tu izjavu Jelene Karleuše smo juče podelili na našim društvenim mrežama. Nisam njen fan, ali je za ovo debelo u pravu.

  • @ “mada je zaista 12 poena Moldaviji tema za neku posebnu analizu i pitanja, pogotovo kad se uzme u obzir da u finalu Natalija Gordijenko nije dobila ni bod”

    I ja sam zaista zainteresovan za ovu temu.
    Dakle, Moldavija kod srpske publike u polufinalu na prvom mestu , dok u finalu ne samo da nije dobila ni poen, već je je završila na 22 mestu!

    Ne pamtim da je nekda bila tolika disproporcija glasova za jednu zemlju u samo dve večeri. Ako je imala toliko mnogo poklonika u četvrtak kako su se svi oni izgubili u tolikoj meri da u subotu završi tek na 22 mestu? Ostale zemlje koju su imale jak televoting u Srbiji u polufinalu imale su ga i u finalu (Finska, Grčka, Island, Švajcarska…)
    Takođe, nisam primetio da se o Moldaviji pričalo toliko, niti znam nekoga ko je glasao za njih, bar ne u toj meri da bi bili pobednici televotinga.

    Nažalost ne verujem da će ova tema dobiti posebnu analizu, ali sam baš zainteresovan jer je u nekoliko zemalja bilo takvih ekstremnih neskada u glasanju publike u samo dve večeri.

  • Evo, ja ću se osvrnuti na članak i na još neke komentare koji se prepliću. Vidim da generalno postoje dve struje ljudi. Oni koji podržavaju i stoje iza svega što je napisano u ovom članku i onih koji smatraju da je Srbija trebalo da uđe u top 5 i da je bila super i da je oštećena i da je ESC politika i da je to velika nepravda i tako dalje. E, pa ovako: pošto ja stojim iza argumenata koje je izneo ovaj članak želeo bih da iznesem i podelim svoje mišljenje u vezi sa tim i odgovorim onoj drugoj struji. Da, Hurricane je odradio super svoj posao. Ne, ne radi se o bilo kakvom nepotrebnom prebrojavanju glasova i analizi, nego se radi o činjenici da nismo našli ključ da osvojimo različite evropske narode i već jedan niz godina taj ključ ne nalazimo. Neko reče politika.. toga će uvek biti ali ne u toj meri da utiče na glasanje za pesmu sa porukom i identitetom.. objasnite mi politiku zašto je Italija pobedila, zašto je Island 4. a Švedska 14-ta. Ne izvlačite iz cele priče detalje tipa Švajcarac dobija 1 poen od našeg žirija i slično.. Budite objektivni i otvoreni za kritike i analize jer ćete samo tada moći da shvatite i pokušate da se domognete uspeha na ESC ako je to cilj. Ako je cilj ulazak u finale i 15. ili 17. mesto koje obično zauzimamo kada presuše naši stalni izvori glasova, onda je sve okej, to smo već postigli i nema dalje. Ali, ne.. to nije okej jer čak iako je pesma hit i posle završetka festivala i izvođači su kako neke reče zvezdetine.., svi hoćete negde da ta pesma bude visoko kotirana na onoj čuvenoj tabeli. Onda kada to nije tako, kreće posipanje svega i svačega po žiriju i sistemu. E to je to. Slepilo i durenje kao kod malog deteta koke ništa ne menja i onda sledeće godine šaljemo isto. Stavi sve na papir, pogledaj šta prolazi i uđi u suštinu.

  • Slobodane,
    Mnogo ti hvala za ovakav objektivan tekst, baziran na temeljnoj analizi činjenica. Kao što vidiš, mnogi još veruju i da je zemlja ravna ploča, o čipovanju da ne pričam. Tu analize ne vrede. Ali znaj da je tvoj tekst satisfakcija svakome ko ne može da veruje da se novinar na sajtu RTS-a zapitao da li se naša pesma uopšte emituje u onim zemljama u kojima nas je žiri ponovo bojkotovao.
    Za one druge…samo da dodam još nešto. Ako pregledate sva rangiranja Srbije u finalu po zemljama koje su glasale, primećuje se da su nas žiriji neretko svrstavali baš tu oko 15.mesta. Mnogo je poraznije bilo glasanje UPRAVO PUBLIKE. Osim sigurnih glasova koje smo dobili, u najvećem broju slučajeva naša pesma je od publike rangirana oko 20. mesta, nekoliko puta čak u poslednje 3. Zašto je to tako, nije više važno, ali je tako, to su činjenice.

    I još nešto treba da se shvati. Da bi se dobio makar 1 poen, treba iza sebe ostaviti u finalu 16 zemalja, ogroman broj. Dičimo se našim sugurnim glasovima, neki drugi takođe imaju izvesne sigurne glasove, dakle u startu su često neka mesta u prvih 10 već popunjena, znači da bi se došlo do bodova pojedinačnog žirija ili publike, treba biti praktično u prvih 7-8. To je mnogo teško. Za to su potrebni posebnost, autentičnost, hrabrost, kvalitet.

    Takođe, pri raspodeli bodova, imamo 2 potpuno različita modela glasanja. Žiri ima zadatak da rangira pesme, a publika prosto šalje glasove kome i kako hoće, najčešće jednoj pesmi. Ta dva modela dovode na kraju do potpuno različite distribucije poena, jer žiri ne može da napravi onoliku razliku koliko može glas publike. Da bi glasanje publike bilo relevantnije, manje zasnovano na fanatizmu i navijaštvu, moralo bi da pretrpi modifikaciju. U ovakvoj tehnološkoj eri, nije problem osmisliti aplikaciju za glasanje, u kojoj bi publika ocenjivala svaku pesmu, pa bi se na osnovu toga pravlia rang lista publike i taj sud bio mnogo relevantniji. Siguran sam da bi se svaki pravi ljubitelj Evrovizije, takmičenja i muzike uopšte, radovao takvoj svojoj ulozi i mogućnosti da iznese mišljenje o svakoj pesmi.

  • @Alena realno vidjenje teme o kojoj pises.
    Ja se kladim da ce od svih pesama sa ESC 2021. fanovima sirom Evrope najduze u secanju ostati upravo Loco, Loco!
    Ova pesma ce se vrlo rado slusati po klubovima sirom Evrope.

  • Fantastična analiza. Sve pohvale.

    Baš briga Hurricane za plasman, kad su zvezdetine Balkana. Zdravko Čolić je bio slabo kotiran, pa je i danas N1 na balkanskoj sceni. Bebi Dol je imala samo 2 poena, ali je ikona avangarde pop kulture na Balkanu. Nina Badrić se nije plasirala u finale, pa je najveća pop zvezda Hrvatske i mnogo šire, Kaliopi takođe. Mnoge ex YU pesme s Eurosonga su bile zakinute, pa su kod nas evergreen ili mega hitovi, poput Brazil (Bebi Doll) Gori vatra (Zdravko Čolić) Hajde da ludujemo (Tajči) Marija Magdalena (Doris) Neka mi ne svane (Danijela) Ostani (Goran Karan) Lane moje (Zeljko Joksimović) Oro (Jelena Tomašević) Crno i belo (Kaliopi) Nebo (Nina Badrić) Korake ti znam (Maya Sar) Lejla (Hari Mata Hari) Štikla (Severina) Iza osmeha (Sanja Vučić) Ceo svet je moj (Bojana Stamenov) Pokušaj (Laka) itd. Btw. Dino Merlin, jedna od najvećih balkanskih zvezda je 2 puta bio na Eurosongu i osvojio solidne rezultate, a baš su te pesme, s kojima se predstavljao, najnepopularnije u njegovom mega popularnom opusu. Mozda bi trebalo da ih na neki način ozivi.
    A, kolko se tek dobrih pesama na nacionalnim ex YU takmičenjima nije domoglo Eurosonga, pa su još veći hitovi.
    Nije plasman na Eurosongu merilo bilo čega. Da jeste, Marija Šerifović bi danas imala svetsku slavu. Eurosong je tv show, to je najvaznije znati. Da je u Americi, pa mozda bi plasman i bio nekakvo merilo. Ali, tek sad s pojavom interneta neće biti nikakvo merilo. Postoji YouTube, gde se moze pronaći muzika za svakog.

  • Ako je neko pratio reakcije esc fanova Evrope i sveta, to sam bila ja. Svi su bili zarazeni Loco, loco virusom. Niko ovu pesmu nije video na tronu, ali u top 10, cak i top 5, da. Uostalom po glasovima televotinga mi smo u finalu bili 9. Sta onda ne valja. Ne dopadamo se ziriju. A ziri glasa kako im se kaze.
    Niko me nece uveriti u suprotno da je Svajcarac u finalu od naseg zirija (1 poen) KAZNJEN (znamo zbog cega). DECKO JE PEVAO U FINALU MAESTRALNO … niko mu nije bio ni do kolena. Njegov nastup je bio bolji cak i od Francuske … o Italijanima necu ni da govorim.
    Ipak sam ja u pravu kad postavljam pitanje da li je ESC samo Eurovision Song Contest.
    Ovde se sva krivica svaljuje na RTS, Dusku … jer tako je najlakse.
    JK nam otkriva sustinu problema. Hahahahahahahahahahahahahahha. Nemojte da me zezate.
    Pa i najveci laik ce vam reci da za uspeh na ESC-u treba da imate dobru pesmu, dobrog izvodjaca, atraktivan nastup, da budete moderni, da budete svoji i da bezite od klisea. Ali pored toga i jos sto sta …
    Stavite prst na celo i zapitajte se zasto je Marija Serifovic pobedila 2007.
    Zasto je ove godine pobednik bas ITALIJA (moje predvidjanje od strata da ce domacin 2022. biti zemlja na obali toplog mora nije nikakva budalastina vec SPRDACINA.)
    Ne, nama je lakse da se bavimo prebrojavanjem bodova, sistemom glasanja, kritikovanjem RTS-a, Duske …
    Od starta sam tvrdila da nasa pesma nije za top 15. Devojke su me demantovale. Ipak su 15. Svaka im cast. Izvukle su sto su mogle i pored 10 kg ekstenzije.
    ESC nije samo ESC. Kad to shvatite bice vam sve mnogo jasnije!!!

  • Evo šta kaže – stručno lice – Karleuša 😉

    Devojke iz grupe Hurricane su dale sve od sebe da dostojno predstavljaju Srbiju i ja im od sveg srca čestitam. Bravo devojke!

    Nažalost, kao što sam i predvidela, pravila igre na evropskoj sceni su ipak malo drugačija i to mora da nam bude jasno. Traži se koncept, traži se poruka, traži se pop art, hrabrost, nova vrsta cool-a, traži se ono što Balkan ne oseća i ne razume. Ono što mi volimo na ovim prostorima, za šta mi mislimo da “kida, grmi i gori”, nažalost nije ono što “pali” ostatak sveta.

    Opet ću dati primer Marije Šerifović koja je pobedila. Imala je koncept, poruku, hrabrost i bila je dovoljno čudna da bude ART. O talentu i dobroj pesmi da ne govorim. Zato je pobedila, tad u tom momentu je bila novi, drugačiji vajb. Mariji je to bilo prirodno. Marija je bila ličnost. A pobedu uvek odnosi posebna ličnost.

    Ponoviću, naše devojke su bile TOP i ja ih obožavam, ali po našim lokalnim standardima. Ako smo već išli na tri ribe koje igraju, onakvi kostimi su istog momenta morali da se spale. Koreografija i scenski efekti? Molim vas…

    Šta je bilo novo i drugačije? Biću iskrena, naše devojke nisu imale tim koji bi oko njih “sašio” jak koncept. One su kao izvođači svoj deo posla odradile besprekorno, nisu bile dužne da se bave drugim elementima. To je morao da radi tim. Kao u fudbalu, džabe top igrači, ako je trener k**** bez ideje.

    Iz godine u godinu Srbija šalje na Evrosong “topovsko meso”, izvođače koji se ostavljaju na milost i nemilost, ni krivi ni dužni. Bez logistike, bez para, uz puno stresa… I uvek se pitamo “zašto tako loše prolazimo?”. Ponavljam, devojke su svoj deo odradile brutalno dobro. Ali, objasnila sam vam šta je sve zakazalo, što nema veze sa njima.

    Zato je ovaj put pobedio ku**eviti Italijan na štiklama. Rok BOG, ličnost, koncept. Zato su dobro prošli i Švajcarska, Francuska… Čista umetnost. Zapamtite, ono što vi mislite da je bezveze, zapravo nije, samo vi nemate pojma i zato su u Srbiji hitovi i pesme i izvođači od 3 dinara.

    Bilo to nekome milo ili ne – Jelena je u pravu.

  • I da @Slobodane da i ja pohvalim za ovaj članak!
    Surova realnost,ali to je jedini način i ako je pojedinima iz rtsa stalo da se izbavimo iz močvare usvojiće barem neke kritike!

  • Ovako…
    Ja sam od starta bio za to da Hurricane dobiju drugu šansu jer mislim da su bile dobar potencijal za visok plasman,ali je RTS uprskao stvar time što se tek od decembra krenulo razmišljati o svemu pa je do marta bilo i uspona i padova…
    Da su u septembru kontaktirane o ponovnom odlasku,a zatim one kontaktirale kompozitore sa raznih strana ili rts raspisao konkurs za njihovu pesmu,to bi bila druga priča…
    Loco Loco je bio produkt želje za bućkurišem svega,a to je pogotovo došlo do izražaja onim spotom…
    Zaista je trebalo pametnije praviti pesmu,temeljnije i u širim krugovima (zar je moguće da je spalo da se uvrsti demo tekst koji je pisala Sanja ko da nema drugih tekstopisaca). Čuo sam,Sanja je jednom prilikom rekla da su htele da pesma bude malo drugačija,ali vrv to rts nije odobrio..
    Onaj izgovor ne može se održati izbor za pesmu zbog korone je bedan jer su mnoge države sasvim normalno održale selekciju… Pogledajte yb kanal Jana Borsa bivšeg šefa češke delegacije,radio je dosta intervjua sa ljudima iz esc krugova,izmedju ostalog i sa našim sa rtsa i svi su detaljni…
    Nego… Da je pesma loša nije,da je trebala da bude dosta bolja jeste. Nastupom i pojavnošću su donekle popravile utisak,al opet i tu kao da se štedelo,kalkulisalo… Kadriranje na momente bezveze i jedino što je zaista valjalo su one same.
    Zato hvala Uragankama što su se full uložile u ovo,vratile evrovizijski duh u Srbiju (samo da ne ispari) i ujedinile region (mada priča bi bila drukčija da se Albina plasirala).,ali RTS sa druge strane raspad sistema i cupkanje u mestu. Neki su za to da se povučemo,za šta ja naravno nisam jer treba biti deo ovoga,ali sve treba menjati,STANJE JE ALARMANTNO!

  • Hvala, Dejane. 🙂 Da, imao sam sve to u vidu kada sam pisao, samo sam pokušao da kroz svoj primer ukažem na te pojave.
    Evropljanine, ne sporim ja bodove iz dijaspore i susedstva. Ja sporim što se na to računa kao na glavno oružje.

  • Analiza je pokazala buduće slabosti koje će biti pred RTS-om. A izbor Uraganki je poremetio jedan proces koji je polako počeo da je neke rezultate. Ono šta će se desiti je diskontinuitet i ponovo će trebati vremena da se napravi nov kontinuitet dobrih rezultata. Da li je rezultat Srbije odličan ? I jeste i nije. Jeste jer je po glasanju publike Srbija je zauzela 9 mesto. A nije jer je pobednik Evrovizije je prvo pobedio na domaćem izboru. Uraganke su napravile ˶smeće˝ od kompozicije što se dopala Balkanu i dijspori, ali to pokazuje da se nije dopalo širokom evrovizijskom auditorijumu. Kompozicija je bila namenjena za prolazak u finale, ali ne i da pobedi. I zato ne treba da čudi rezultat. Ono što sledi je šta dalje ? Da li će RTS ponovo vratiti Beoviziju ili će ˶prebeći˝ na neke nove načine za izbor predstvnika ? RTS-ova saradnja sa Uragankama je bila na obostranu korist. RTS-u je trebalo poznato ime, a Uragankama promocija. Uraganke su to iskoristile i za njih će da se priča po svim evrovizijskim forumima, a to je velika preporuka za ogromne muzičke kompanije.

  • Slažem se, da je članak dobar. Ali se takođe slažem, da je žiri bio baš surov. Nisu bile toliko loše, da su zaslužile 0 od 35 zemalja. Da pesma nije za pobedu smo znali svi, ali nije ni za 21 mesto. Moglo i bolje od 15. mesta.

    Za večite komšije i dijasporu mogu samo reći to, što sam i ranije rekao – nismo jedina zemlja u Evropi, koja ima dijasporu i komšije. Da se preselimo na neko pusto ostrvo? Dijaspora je deo društva tih država (Francuska, Švedska, Austrija, Švajcarska, Nemačka …), tako da je rezultat realna slika tog društva. Normalno je i da će komšija glasati za komšiju iz ranoraznih razloga. Ima nekoliko blokova.

    Šta se tiče teksta na sajtu RTSa … ako vam je neka uteha, na sajta ARDa ćete naći sličan tekst o Jendriku. Kao nastup je bio super, duhovit, Jendrik je divan, itd., itd., itd. Verujem da su u BBC i ostale televizije objavile slične tekstove.

    Ni ja ne verujem da će RTS nešto promeniti. Ko je gledao zadnja izdanja Beovizije, zna šta nas čeka. Tu su potrebne ogromne promene iz korena.

  • Sto se tice zirija upotrebicu jedan izraz samo – BEZOBRAZLUK

  • Bravo Slobo na tekstu i analizi.
    Čisto sumnjam da će da “razmišljaju i izvlače pouke oni koji su za to plaćeni” jer na osnovu tog teksta sa RTS-a vidi se u kom smeru ide “opravdanje” tj. obrazloženje rezultata. Tako je uostalom svake godine. Za malo da zvuče kao hrvatski predsednik i optuže zlu Evropu za pljačku, krađu, sabotažu.

    Kad se već dotakoh političara – ova situacija sa hype-om oko Hurricane samo pokazuje snagu i moć medija i društvenih mreža. To oni znaju i koriste i sasvim je jasno kako se masa u roku od 5 dana može izmanipulisati i javno mnjenje preusmeriti u željenom smeru. Svaki izbori ili referendum se na taj način mogu dobiti. Kad je tvoj poznanik tako brzo došao do zaključka „realno zaslužujemo TOP 5“, a svi imamo takvih poznanika i prijatelja koji su se čak nadali i top 3 ili pobedi jer “broj pregleda na YT sve govori” ili jer “devojke su lepe i dobro pevaju”, onda nam veći dokaz uticaja medija ne treba.

    Osvrnuo bih se i na pozitivne reakcije na Hurricane koje su zaista bile zaslužene i sasvim na mestu, ALI, ne sme se zaboraviti da i novinari i fanovi uglavnom imaju poztivne reakcije bar na još 30 zemalja. Samo što ljudi ne obraćaju pažnju na reakcije za recimo Portugal ili Island jer ih oni ne zanimaju u toj meri. Ja sam dobijao pregršt poruka prijatelja i poznanika koji su bili oduševljeni hypom i kad kažem divno konačno ćemo imati bolji plasman on standardnog 19, top 15 sigurno, oni se deprimiraju i bude kao “ma jok, biće mnogo više”. I onda posle standarno, ne vole nas, sve je namešteno, sodoma i gomora, ko to još gleda, itd, itd.
    Ili kometari tipa “eee šta je Evrovizija bila pre 10 godina a ne ovo sad”, zaboravljajući da su tada kad se pojavila Verka Serdučka ili Dustin Ćurka za Irsku takođe govorili “eee šta je Evrovizija bila pre 10 godina a ne ovo sad”, i tako o krug.

    Izgleda da se to ne može i neće nikad promeniti. Ali suština je da se interesovanje vratilo, ljudi su masovno gledali, navijali i komentarisali. Efekat slanja trenutno najpopularnije muzičke grupe je apsolutno vidljiv. Hurricane su odradile svoj posao odlično i izvukle maksimum iz pesme. I najvažnije, Evrovizija je nakon dve godine održana – i to još kakva! 🙂