Evropska radiodifuzuna unija (EBU) saopštila je da ne namerava da sprovede istragu o potencijalno nameštenim glasovima za Moldaviju u 2. polufinalu i finalu 65. Pesme Evrovizije.
Ma koliko da EBU nastoji da zaštiti integritet glasanja na Pesmi Evrovizije i učini ga pouzdanim i neutralnim, malo koje godine se nakon završetka takmičenja povedu određene spekulacije. Najveći skandal u novijoj istoriji dogodio se 2012/2013. godine, kada je istraga potvrdila da su otkriveni pokušaji kojima se nastojalo da se nepravedno utiče na sistem glasanja u korist Azerbajdžana, ali EBU nije pronašao čvrste dokaze koji bi to potvrdili.
Učinili smo sve što je u našoj moći, od istrage do razgovora sa čelnim ljudima Ičtimai TV, azerbejdžanskog nacionalnog emitera. Usput, naš cilj je bio da se zaustave slični pokušaji te smo sproveli temeljnu istragu. Zaključili smo da nema dokaza da je Ičtimai bio uključen ili da je bio svestan takvih pokušaja. I EBU i Referentna grupa žele da zaštite takmičenje od takvih nelojalnih, nepravednih radnji. Stoga je odlučeno da svaki emiter treba da bude striktno odgovoran za zloupotrebe u korist svojih predstavnika, bez obzira odakle je i da se automatski predloži isključenje iz takmičenja, u slučaju otkrivanja varanja — rekao je u junu 2013. godine tadašnji izvršni supervizor EBU Jon Ola Sand.
Nakon završetka finalne večeri Evrosonga 2021. i objave punih rezultata glasanja žirija, javile se spekulacije da je Rus Filip Kirkorov bio na neki način upleten u nameštanje glasova za moldavsku predstavnicu Nataliju Gordijenku i njenu pesmu Sugar, čiji je Kirkorov jedan od autora.
Podsetimo, Filip Kirkorov je pevač, kompozitor, producent i TV lice, jedan od najmoćnijih u svetu šou-biznisa u Rusiji i zemljama bivšeg SSSR-a. Predstavljao je Rusiju davne 1995. godine na Evrosongu u Dablinu, a bivši je suprug ruske pevačke dive Ale Pugačove, koja je predstavljala Rusiju dve godine posle Kirkorova, takođe u Dablinu. U novijoj evrovizijskoj istoriji, Filip Kirkorov stoji iza brojnih uspešnica, poput Shady lady, You are the only one… Član je tzv. evrovizijskog drim-tima koji i stoji iza tih hitova, a pored Kirkorova, u tom „timu“ se nalaze i Grci Dimitris Kontopulos (tekstopisac), Fokas Evangelinos (koreograf) i Ilijas Kokotas (producent, finansijer i PR stručnjak).
Uzvraćena ljubav
Kako piše švedski tabloid Aftonbladet, fanovima i „evrovizijskim ekspertima“ nije promaklo to da je Moldavija u 2. polufinalu dobila 12 poena od žirija iz Grčke i Bugarske (Filip Kirkorov je rođen u Bugarskoj). Četiri od pet članova grčkog žirija je Moldaviju rangiralo na 1. mesto, a kod Bugara — svih petoro!
Kada je reč o glasovima publike, i tu ima spekulacija. Moldavska predstavnica je u 2. polufinalu dobila najviše glasova u osam od 16 zemalja: Francuskoj, Estoniji, Letoniji, Češkoj, San Marinu, Grčkoj, Portugaliji i Srbiji, o čemu je pisao i naš sajt u tekstu Kad (samo) komšije i dijaspora određuju plasman Srbije… I možda to samo po sebi ne bi bilo čudno da ista ta moldavska pesma u finalu od Estonije, Letonije, Grčke i Srbije nije dobila ni bod od publike!(?)
Takođe, ni moldavski žiri nije ostao dužan zemljama koje su Moldaviji dale visoke poene i u finalu i u polufinalu. Tako je, recimo, žiri iz Moldavije dao 12 poena Bugarskoj (koja je „nagradila“ Moldaviju dvanaesticom i u polufinalu i u finalu); 10 poena su dali Rusiji (koja je Moldaviji dala 12 u finalu), a 8 poena je moldavski žiri dao Grčkoj, čiji je žiri dao Moldaviji 12 u polufinalu i 10 finalu.
Dražesno, zar ne?
I šta na ovo kaže EBU?
Novinar Aftonbladeta Tobe Ek zatražio je odgovor zvaničnika EBU o ovim spekulacijama, na šta je njihov portparol saopštio:
Sve glasove žirija i publike na Pesmi Evrovizije 2021. proverili su i verifikovali naš partner za glasanje „Digame“ i revizori. Zadovoljni smo što imamo valjan rezultat.
Novi izvršni supervizor EBU Martin Esterdal naglasio je ranije da se od ove godine imena članova nacionalnih žirija ne objavljuju do dana održavanja finala, kako bi se zaštitio integritet takmičenja i kako bi se omogućilo članovima žirija da glasaju nezavisno, bez bilo kakvih spoljnih uticaja ili pritisaka.
Moldavska predstavnica Natalija Gordijenko i njen „evrovizijski drim-tim“ osvojili su 13. mesto u finalu, dobivši 62 poena od publike i 53 od žirija.
https://youtu.be/5I_1GTehgkI
@Duško
Dopuštam sebi da primetim kako ste racionalno i analitički izneli svoj ugao posmatranja i objašnjenje situacije sa čime se većinski i slažem. Zaista deluje da je tačan odgovor onaj najjednostavniji ( kao što je i pretežno slučaj ).
Elem, da, mala epizoda koja otvara vrata ezoteričnom sadržaju o tome šta je možda bilo. Međutim, čudnije stvari su se događale. That’s How You Write a Song/Norveška je pobedila u svom ( drugom ) polufinalu 2018, pa se finalno plasirala kao 15, što jasno ukazuje da ništa u samom glasanju ne iznenađuje. Dinamiku glasanja određuje ostatak konkurencije, a u finalu je uvek dosta gusto, a uz to, dva najveća favorita ove godine su bili direktni finalisti. Glasovi publike ne putuju molekulima vode i vazduha, nego molekulima novčane hartije, a novac zavrede najbolji predstavnici kada se odlučuje o pobedi.
Sugar u Srbiji očigledno nije ipak bio jak ni u konkurenciji pesama čijem kalupu pripada, pa su El Diablo i Mata Hari u finalu prevagnuli u tom domenu. A i Russian Woman je takođe pristigla iz prvog polufinala. I Last Dance je, primera radi, spao iz top 3 ( 8 poena ) iz polufinala na 3 poena u finalu sudeći po glasovima publike, dok je Dark Side održao relativno jaču konstantu u poenima ( što je i logično budući na status favorita ), što sve ukazuje da glasanje uvek prolazi u entropijskom modalitetu.
Tako da se ( najverovatnije? ) Sugar rastvorio u konkurenciji svih pesama i nije bilo vijabilnih šansi da nastavi jednako glasački determinisanu trku u pulu od 26 pesama. Publika u zemljama u kojima je tokom polufinala obezbedila visoke poene Moldaviji, u finalu je glasala više za, bar, 10 drugih pesama što ne znači da ljudi nisu glasali.
Jasno je da izneto u članku pod lupom postavlja put različitih glasačkih putanja i žirija i u publike u pomenutim zemljama, samo što ipak Sugar nije bio u krugu favorita ni za neku od zavidnjih pozicija da bi specifične glasačke oscilacije iznenadile više nego što je u nekim drugim pojedinim situacijama ( bio ) slučaj.
@Evropljanin
Sve što pričaš ima izuzetno smisla. Koje je polufinale bilo zanimljivije apsolutno je stvar ukusa i poštujem tvoj. Naše polufinale je ono gde sam ja definitivno video prostor za Moldavijin prolaz. Mislim da je upravo ta Natalijina simpatičnost i pogurala publiku da glasa za nju u polufinalu. Kako objasniti toliku promenu u glasanju kod srpske publike… Pa, ja bih je objasnio ovako (pod pretpostavkom da je sve regularno, a otvorena je i mogućnost i da nije, nisam ja tu da sudim): Verujem da većina srpske publike nisu toliko zagriženi pratioci Evrovizije da bi sad slali mnogo glasova za različite konkurente, već tu ode po jedan, najviše dva glasa na jednu ili dve pesme po večeri. E sad, naše polufinale je imalo 17 pesama, po mom mišljenju, opet kažem, dosta slabijih od prvog i tu je verovatno ta Natalijina simpatičnost doprla do ljudi iz Srbije, a verovatno su je i videli kao nekog finalistu na margini, pa kao ajde, ko veli da je poguram možda svojim glasom do finala, ko zna. Ali kada dođe finale, tu dođe još 10 pesama iz drugog polufinala + nekoliko jakih pesama iz big 5. I sad, prosečan gledalac u Srbiji se misli možda: “Zašto ja svoj glas ne bih dao Francuskoj, Italiji, Litvaniji, Islandu ili slično tome, dobri su, zaslužuju pobedu!” I tu se onda Moldavija gubi u srpskim glasovima, jer različito je glasati u finalu i u polufinalu. Mnogi ljudi vole u polufinalu da glasaju za marginalce, jer su favoriti sigurni, pa onda misle, bolje da mojih 40 dinara ne ode nekom ko sigurno prolazi, npr Švajcarskoj ili Islandu, već da probam nekog da poguram u finale. Pa samo pogledaj ko je dobio bodove od srpske publike… Sve sami autsajderi sem Islanda, Bugarske i Švajcarske, koji se nisu proslavili po broju bodova od naše publike. Dok, u finalu, ljudi gledaju da pošalju tu jednu ili dve poruke nekom za koga bi voleli istinski da pobedi, čemu svedoči spisak zemalja koje su dobile bodove od naše publike, sve sami pretendenti na top plasman, još od izlaska kvota. Čist primer za to sam ja, koji sam u polufinalu glasao za Moldaviju, da bih je malo pogurao ka finalu svojim doprinosom, dok mi u finalu nije bilo na kraj pameti da dam Moldaviji glas, jer mi se utopila od onoliko dobrih pesama. Opet, ne sporim tvoju tvrdnju, možda je i tačna. A što se Kirkorova tiče, on je definicija antipatičnosti, o njemu neću trošiti reči :)… Sreća pa nije on bio predstavnik, već predivna Natalija…
@Duško
Ne bih se složio uopšte. San Marinu svaka čast. Oni su odradili dobar posao. Stejdžing je bio (po meni) odličan, marketing su odradili na nivou (slike na kruni, tokom proba, nagađanja oko Florajde …), Senhit je bila personifikacija harizme i jako mi je žao, da se nisu bolje plasirali. Da li se nekome dopada pesma je naravno drugo pitanje. San Marino je jako mali, te nema lobi, koji bi za njih glasao. Ko da glasa osim Italije?
Moldavija je bila ispod proseka. Stejdžing je bio nemaštovit. Njihovi izvođači već godinama dižu noge. SunStroke Project je imao slične element u svojoj koregorafiji. Svako, ko je video spot, je očekivao nešto neviđeno na sceni. San Marino je uspeo da to ludilo iz spota prese na stejdž. Moldavija je nam ponudila bled scenski nastup. U finalu je Natalija u jednom trenutku čak ispustila mikrofon. Nemam ništa protiv nje i mislim da je Natalija simpatična (sve dok se Kirkorov ne šunja oko nje), ali nešto tu ne štima. O žiriju neću ni da počinjem. Takođe mislim da je naše polufinale bilo mnogo zanimljivije, od prvog i da je bilo boljih kandidata od Moldavije. Ako jedna pesma u polufinalu dobije 12 poena od publike, kako to da onda u finalu ne dobije barem jedan jedini poen? Prosto je neverovatno, da je publika za dva dana baš toliko promenila ukus.
Ko zna ko je tu (opet) pazario i podelio kartice, da bi neko glasao kao lud, kako bi osigurao plasman u finale određenoj pesmi.
Ja ne znam da li se nameštalo, ali ja sam za nju glasao u polufinalu, kao i za San Marino, jer su mi se jako svideli nastupi i izvođači koji su te dve pesme izvodili. Verovatno je ogroman broj ljudi u Srbiji razmišljao kao i ja, te je dalo glas Nataliji, jer je ona stvarno bila na visini zadatka i vokalno i koreografski, a pritom je polufinale bilo jako slabo. Ne isključujem ni mogućnost nameštanja, ali, eto, od mene je dobila glas pošteno. U finalu, naravno, nije, jer je konkurencija bila prejaka i naravno da će se pored Moneskina, Barbare, Đona i ostalih aždaja utopiti i to je jasno i pticama na grani.
Činjenica je da nije trebalo da bude ni u finalu nakon Jurop i tetkastog izvodjenja koreografije tako da je sve iznad toga svakako nepravda,a da li je zaista nameštaljka o tome sad ne vredi ni raspravljati!