Balkan, Balkan! Pogledi

Dora 2022 | Kakva su očekivanja od debitanata?

Pre svega, želimo vam dobrodošlicu u novu ediciju sada već tradicionalnog serijala tekstova „U susret Dori“. Nije ni čudo što ste vrlo brzo zavoleli ovu rubriku, a i što poštujete scenu iz naše susedne države, pa samim tim je došao i red da prezentujemo sve ono što će nam susedi podariti 19. februara.

Za početak, krećemo sa listom izvođača koji će se tog 19. februara prvi put predstaviti publici na sceni opatijske dvorane „Marino Cvetković“.

Marko Bošnjak i Mia Dimšić kao najozbiljniji konkurenti za iznenađenje

Dvoumeći se da li da počnem od Marka Bošnjaka ili Mije Dimšić, odlučio sam da odaberem upravo ovog drugog dečaka, rodom iz Prozor-rame. Baš kao i nekadašnji evrovizijski učesnik Roko Blažević (2019), i Marko Bošnjak je afirmaciju stekao putem „Pinkovih zvezdica“, na kojima je pobedio tokom trajanja sezone 2015/2016. Mnogi su ga u tom šouu upazili po izvedbi pesme Što te nema Jadranke Stojaković. Nakon završetka ovog dugog šoua u trajanju od 10 meseci, Marko se posvetio školovanju, a usput je svoje fanove čašćavao i obradama domaćih i svetskih muzičkih hitova. Njegov najskoriji snimak svakako je obrada numere Dođi, koju u originalu izvode Dino Merlin i Senida, a koju je Marko snimio sa svojom sestrom Mateom.

Marko će 11. januara napuniti 18 godina, i tom prilikom je na Instagramu najavio da će na taj datum lansirati i svoju prvu autorsku pesmu. Paralelno sa izdavanjem svog prvog singla, posvetiće se i pripremama za Doru, na kojoj će se za evrovizijsku scenu boriti s pesmom Moli za nas, koju je komponovao i tekstualno uobličio Vlaho Arbulić; uz pomoć Mihovila Šoštarića, Vlaho je radio i aranžman.

Mia Dimšić važi za najpopularnije, najhiperproduktivnije ime, kao i za ime sa najvećim brojem hitova koje poseduje u ovom trenutku u odnosu na sve ostale izvođače iz svoje generacije. Mia Dimšić je rođena 7. novembra 1992. u Osijeku, odmalena je gajila veliku ljubav prema muzici, pevala u horu, plesala folklor, svirala gitaru, bila član tamburaškog orkestra i nekoliko akustičnih sastava s kojima je godinama nastupala amaterski. Ipak, nije ni slutila da će muzika biti njeno primarno zanimanje sve dok je 2014, tokom boravka na prostoru Kanade i SAD upoznala kantautora Damira Bačića, koji je redovan saradnik na njenim albumima, a ujedno i njen menadžer.

Nakon toga, 2015. godine je potpisala ugovor sa eminentnom diskografskom kućom Croatia Records i izdala singl Budi mi blizu, a najveći preokret u njenoj karijeri se dogodio 2016, kada se publici na Splitskom festivalu predstavila velikim hitom Život nije siv; ta pesma je vrlo brzo našla put do slušalaca, zauzimala je sam vrh nacionalne top-liste tokom cele godine, i bila je proglašena za najslušaniju pesmu sa tog festivala.

Od tada je sve krenulo normalnim tokom — izdala je tri studijska albuma: „Život nije siv“ (2017), „Božićno jutro“ (2017) i „Sretan put“ (2019), a 2020. je izdala i autobiografsku knjigu „Cesta do sna“. Kao što je već napomenuto, Mia ima velik broj hitova u ovom trenutku, a najudarniji su: Bezimeni, Sunce, oblak, vjetar, Do posljednjeg retka, duet sa Markom Toljom Sva blaga ovog svijeta, Cesta do sna, kao i duet sa grupom „Frajle“ Gledaj me u oči.

Nedavno je boravila i u Beogradu, gde je na gostovanju u Jutarnjem programu RTS-a otkrila sve o fondaciji „Plan B“, koja je okupila poznate muzičare u cilju pomoći muzičarima iz Srbije i ostatka bivše Jugoslavije, koji su u pandemijsko vreme bili najteže pogođeni zato što jedno vreme nigde nisu nastupali. Jedna od osnivača te fondacije je i Mia Dimšić, koja će uskoro plasirati i pesmu koju je donirala za potrebe navedene fondacije. Usput je i dodala da, iako je u Hrvatskoj već uveliko poznata, u Srbiji to nije slučaj, bez obzira na to što se njene pesme mogu čuti i na našim radio stanicama; dodala je da je problem to što u Srbiji neki ne mogu da povežu njenu pesmu s tim ko peva i kako ona izgleda, a i malo ljudi zna ko je zapravo Mia Dimšić. Za budućnost planira i album s pesmama na engleskom, kao i album sa obradama tamburaških klasika u njenom pretpoznatljivom kantri-pop maniru.

Oko njenog učešća na Dori s numerom Guilty pleasure, koju je radila sa oprobanim timom saradnika, vodilo se i malo polemike zato što je za portal „24 sata“ izjavila da ju je bio strah da se prijavi na Doru, ali, u međuvremenu je promenila mišljenje izjavivši da joj je navedena pripremljena pesma jako draga i da joj se učinilo da je savršena za Doru.

Šta je sa nadama koje ne posustaju?

U tu kategoriju spadaju Džesa (Jessa), pravog imena Džesika Atlić Mekolgan, Roko Vušković i Tia.

Dvadesetjednogodišnja Zadranka Džesika Atlić Mekolgan, umetničkog imena Jessa (Džesa), pažnju javnosti je privukla još 2017. godine, kada je pobedila u muzičkom šouu „RTL zvijezde“. Tada je imala 17 godina, a od tada, pa do danas, nastavila je da bude aktivna na muzičkoj sceni. Prve tri godine se posvetila paralelnom izdavanju pesama na hrvatskom i engleskom, koje je 2020. uobličila u studijsko izdanje „Dobar je osjećaj“, i sa njega su bile primećene numere: Propuštene šanse, Stranci od leda, Dobar je osjećaj, Gubim kontrolu, Ne trebaš mi ti, Pull me closer i Every single night. Njen rođak je Nik Kolgan, nekada menadžer slavnog rege benda „UB40“ i osnivač festivala „Garden“.

Džesa trenutno živi u Dablinu, gde studira muzičku produkciju, a u skorije vreme je povodom svog 21. rođendana izdala singl na engleskom simboličnog naziva 21, za koju se sama pobrinula oko kompozicije, teksta, aranžmana i produkcije. Na Dori će se predstaviti pesmom My next mistake, koju je napisala zajedno sa Silviom Pasarićem.

Roko Vušković je od Džese stariji osam godina, dakle, istog godišta kao i Mia Dimšić, i spada u jedan od talentovanih pevača svoje generacije, ali, nažalost, bez nekog izuzetno pretpoznatljivog hita evergrinskih srazmera. Muzički je obrazovan, svira saksofon, a otkako je 2017. potpisao ugovor sa kućom Croatia Records, izdao je svega pet singlova: Tvoj je trag u meni, Još jednom, Ni u snovima, Ne dam na nas, i duet sa Betom Sudar (učesnicom Dore 2019. i 2021.) Ima boljih. Na Dori će se predstaviti pesmom na maternjem jeziku Malo kasnije, na kojoj je radio sa Predragom Martinjakom i Janom Šinjorom Cvetkovićem. Ovih šest pesama će biti deo njegovog prvog studijskog izdanja, na kojem trenutno radi.

Na Dori će se naredne godine ponovo čuti i trep, koji je na pretežnu opatijsku scenu donela Brigita Vuco ove odlazeće 2021. godine. Za to će se pobrinuti mlada i talentovana pevačica jedinstvenog glasa Tia Miljanović, rođena 2002. godine. Za nju je njen producent Vlaho Arbulić rekao da će odmah osvojiti muzičko tržište čim ljudi budu čuli njen prvi singl Ego. I, naravno, nije bilo nikakve sumnje u sve to, jer navedena numera je odmah zaposela tamošnje radio-stanice. Da li će i njen drugi singl Voli me do neba zabeležiti takav uspeh, saznaćemo nakon učešća na Dori, jedino što možemo da kažemo jeste da je Vlaho isto radio i pesmu za Marka Bošnjaka.

Šta radi glumica na Dori i koja je svrha njenog učešća?

I mi u Srbiji smo nekad imali glumce među učesnicima nacionalnog izbora. Setite se da smo na starim Beovizijama i ostalim nacionalnim izborima od 2004. slušali: Minu Lazarević, Suzanu Petričević, Ivanu Knežević, Anju Mit, Žarka Stepanova, a i novopečenu damu u toj ulozi Kristinu Savić. I kod Hrvata je bio takav slučaj, ali u nešto manjem obimu. Zajedničko im je to da glumci sa prostora Srbije i Hrvatske nikada nisu imali šanse da pobede na nacionalnim izborima zato što su svi oni bili promašili teme sa kojima su se borili za Evrosong, a i zato što nisu nikad bili konkurentni. Jedini izuzetak u celoj toj priči je bila Slovenka Tanja Ribič, koja je imala Sašu Lošića i Zorana Predina kao podršku, i samim tim je izborila učešće na Evroviziji davne 1997; ona je ujedno bila i jedina glumica po vokaciji sa prostora bivše Jugoslavije koja je iskusila evrovizijsku scenu kao pevačica. Da su se u Srbiji ikada za nacionalni izbor prijavile Sloboda i Dragana Mićalović, imale bi šanse da pobede jer imaju veću pažnju publike od svih onih njihovih kolega koje smo spomenuli. Ali, teško da ćemo taj film u Srbiji ikad gledati.

Ovog puta će se u toj nezahvalnoj ulozi naći Mila Elegović, koja će se nadmetati s numerom Ljubav, autorski uobličenom od strane Bruna Krajcara. Mora se priznati da je u Hrvatskoj više poznata po svojim dramaturškim nego po muzičkim delima, mnogi u Srbiji je pamte kao Irenu iz hvaljene humorističke serije „Bitange i princeze“, ali, nema šanse da pobedi jer glumci nikada nisu imali toliko jak fandom kao pevači, pogotovo najviše oni koji su tek povremeno prisutni u javnosti. Doći će samo da se promoviše i to je sve. Da je dobra pevačica, to itekako stoji, ali ne vidim nijednu drugu svrhu njenog učešća sem promocije i činjenice da će pesma zvučati potpuno neinventivno.

Zaključak

Mia Dimšić je ime koje ima najviše hitova od svih šest spomenutih izvođača, i to će kod nje biti izuzetna prednost. Još jedna njena prednost jeste neprekidna prisutnost u javnosti, koju nije imao Marko Bošnjak posle pobede u „Pinkovim zvezdicama“, tako da za Miju Dimšić mogu da kažem da očekujem da se umeša u borbu za Evrosong.

No, sve će u njenom slučaju zavisiti i od vizuelne prezentacije, zato što je na scenama na kojima je do sada nastupala više vodila računa o kontaktu sa publikom nego o vizuelnoj prezentaciji. U današnjim evrovizijskim prilikama te dve stvari se stavljaju pod znak jednakosti, a njeno žanrovsko opredeljenje, u ovom slučaju kantri-pop, dobro je prošlo kod Holanđana 2014. i 2016. zato što su njihovi tadašnji predstavnici vodili paralelan račun i o kontaktu sa publikom, i o vizuelnoj prezentaciji. Na ovako lokalnim scenama je nebitno o čemu će izvođač više voditi računa, ali ako je kojim slučajem gledaoci izglasaju za pobednicu, moraće da poradi na vizuelnoj prezentaciji. Za pesmu ne sumnjam da će biti dostojna Evrovizije.

Marko Bošnjak je i sam svestan da od stare slave ne može da živi, u Srbiji su ga neki ljudi zaboravili posle pobede u „Pinkovim zvezdicama“ zato što je nestao iz naše javnosti. Razloga je bilo mnogo — pripreme za svaki nastup za takmičenje u trajanju od nenormalnih 10 meseci su mu plaćali roditelji, koji su narednih godinu dana teškom mukom morali da povrate uložen novac. Nakon što se to sredilo, Marko se paralelno sa školovanjem posvetio i kreiranju svoje muzičke budućnosti. Pre 11. januara 2022. neće izdavati svoju prvu pesmu, ubrzo nakon nje izdaće i pesmu za Doru, ali, koliko god da kažem da može i on da bude prijatno iznenađenje festivala, toliko mogu da kažem da ga gledaoci u Hrvatskoj neće baš nešto puno nagraditi. Da je konkurisao u Srbiji, pesma bi se vrtela i pred sam festival, i tamo bi ga gledaoci više vrednovali nego u Hrvatskoj. Ovako, doći će samo da opipne puls celog nadmetanja, i da nauči nešto za naredne godine. Ukoliko i narednih godina bude bio uporan, sasvim sigurno će izrasti u najozbiljnijeg kandidata za Evroviziju. Za to je potrebno da bude hiperproduktivan u smislu plasiranja pesama. Dakle, u pogrešno vreme je konkurisao za Evroviziju.

Roko Vušković po meni nije potencijal za Evroviziju, sve mi miriše na to da će ponuditi pesmu koja će najviše komunicirati sa lokalnim tržištem, a upravo takvi izvođači koji na ovakav način razmišljaju dođu samo da se promovišu. Ista očekivanja kakva imam od Roka, imam i od Mile — došli su tu samo zato što su nekom darovitijem zauzeli mesto.

Najviše šanse za iznenađenje, pored Bošnjaka, imaju Džesa i Tia, bez obzira na to što u ovom trenutku izgledaju kao imena koja će najviše biti nagrađena kod žirija nego kod gledalaca iz razloga što nemaju razvijen fandom, a ni izgrađenu pretpoznatljivost. Kod Džese mi deluje da će numera biti u indi-pop fazonu nalik na Oliviju Rodrigo i Bili Ajliš, a kod Tije, koja će sigurno ostati verna trepu, presudiće način na koji će uživo izvesti svoju pesmu; svakako ima šanse da bude bolje od prošlogodišnjeg pokušaja Brigite Vuco, ali, kao što je to slučaj sa mnogim pevačima koji dolaze prvi put na nacionalni izbor sa nekom radijski kompatibilnom pesmom, ne verujem da će se odmah umešati u borbi za pobedu, ali za sam vrh tabele ima šanse.

Oznake

5 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!
  • Očekujemo pesme pa ćemo tada videti šta je šta i ko je ko!

  • Na trenutak sam pomislio sam da su pesme za Doru’22 negde procurele.

  • Iskreno nikad ne dajem komentare o izvodjačima pre nego što čujem pesme,bez obzira da li su povratnici ili debitanti,ali svakako od par ljudi ovde može itekako da se očekuje mnogo

  • Nismo culi pesme, ali po nazivima znamo da ce “Marko Bosnjak samo da opipa puls i nauci nesto za sledecu godinu”, a da Mila Elegovic “nema drugu scrhu sem promocije svoje potpuno neinventivne pesme”?
    Grozan clanak.