Evrovizija 2022 Pogledi

Poljska 2022 | Čekajući pobednika

Iako je sjajno debitovala na Pesmi Evrovizije, sada već davne 1994. godine, najavivši i obećavši mnogo, Poljska se do danas nije upisala na listu omiljenih „ESC država“ kod fanova, a dobar rezultat se još uvek čini kao misaona imenica. Ove subote, 19. februara, pokušaće da poprave utisak, kada budu izabrali svog 24. evrovizijskog predstavnika.

Da li će ga i popraviti?

Ako se napravi kratka restrospektiva, oprečne informacije i promene planova koje su stizale iz ove zemlje u proteklom periodu ne ulivaju nadu u evrovizijsko „bolje sutra“. Ipak, mnogi će reći da su pesme te koje će na kraju odrediti sudbinu svake nacije, što de facto i površno gledano jeste tačno, ali kada nacionalni emiter, u ovom slučaju Telewizja Polska (TVP), drastično menja svoje planove u toku i u jeku sezone, onda to jedino odaje utisak haosa i nespremnosti.

Za razliku od Dečje pesme Evrovizije, na kojoj su uhvatili ritam i pronašli recept za uspeh, TVP još uvek baulja u magli. I sâm generalni direktor televizije Jacek Kurski je s početka sezone priznao da „ne znaju šta bi“.

„Još ne znamo, ali želja nam je da ranije počnemo s pripremama. Problem je u tome što su nam na adresu televizije stigli za sada nezadovoljavajući predlozi“, rekao je u avgustu prošle godine.

Nedugo nakon toga, TVP je u septembru najavio interni izbor predstavnika, kroz dva kruga, a ishod takve selekcije trebalo je da bude poznat oko Nove godine. Međutim, baš uoči Nove godine, TVP je pomerio objavu imena svog predstavnika za 15. januar, bez obrazloženja, da bi potom, opet u „minut do 12“, promenio mišljenje i saopštio da će Poljaci na nacionalnom izboru 19. februara izabrati svog izaslanika za Torino, među 10 imena.

Kojih to imena?

Ne samo da su vratili festival kao izbornu selekciju nego su promenili i ime. Nekadašnji naziv Krajowe eliminacje (Nacionalne kvalifikacije) zamenjen je novim — Tu bije serce Europy! Wybieramy hit na Eurowizję (Srce Evrope kuca ovde! Tražimo hit za Evroviziju), i treći je po redu naziv poljskog selekcionog takmičenja od 2004. godine.

Emisija sličnog imena Srce Evrope kuca ovde! korišćena je za obeležavanje desetogodišnjice prijema Poljske u Evropsku uniju 2014. godine.

A sa onog jesenjeg konkursa izabrano je 10 kandidata koji će tražiti kartu za Torino. Oni su:

  • Unmute | Głośniej niż decybele
  • Karolina Stanisławczyk feat. Chika Toro | Move
  • Emilia Dębska | All I need
  • Daria | Paranoia
  • Krystian Ochman | River
  • Lidia Kopania | Why does it hurt
  • Kuba Szmajkowski | Lovesick
  • Karolina Lizer | Czysta woda
  • Szlachta Sisters | Drogowskazy
  • Ania Byrcyn | Dokąd

Kome će srce najjače da bije?

Najpoznatije ime sa ovog spiska svakako je evrovizijski iskusna učesnica iz 2009. godine Lidia Kopania, međutim, za Poljake ovde figuriraju samo dva imena: Krystian Ochman, pobednik 11. sezone muzičkog takmičenja The Voice, te Daria, koja se takođe proslavila u istoj emisiji, ali u 10. sezoni.

Krystian Ochman, kao aktuelni pobednik gledanog i popularnog šoua, iza sebe već ima hordu fanova, pa i ne čudi što se njegovo ime nameće kao glavni favorit za pobedu. Njegova pesma River u ovoj konkurenciji prva je na poljskim kladionicama (ima izrazito nisku kvotu), te bi sve osim njegove pobede bilo razvno iznenađenju.

Eventualno bi račune mogla da pomrsi druga na listi favorita — Daria. Kao i Krystian, i Daria je potekla iz istog šou-programa, vuče za sobom brojne obožavaoce, a njena takmičarska numera Paranoia ima već preko 12 miliona pregleda na Jutjubu. Pored toga, Dariju su zavoleli još u hit-singlu Love blind, koji je osvojio poljske top-liste te ušao na striming liste u Belgiji, Norveškoj i u Brazilu.

Međutim, Daria iza sebe ima i loš PR; svaki njen intervju se ocenjuje kao „katastrofa“, što joj može biti kamen spoticanja u ovoj trci.

Od ostalih takmičara, jedino su konkurentni još Ania Byrcyn (isto iz šoua The Voice), Karolina Stanisławczyk feat. Chika Toro, te Kuba Szmajkowski, zahvaljujući pre svega svojoj popularnosti na društvenoj mreži Tik-tok.

Ovde vredi spomenuti i poljske fanove koji su imali priliku da glasaju na najuticajnijem evrovizijskom portalu u Poljskoj — Dziennik Eurowizyjny (Evrovizijski dnevnik). I kod njih Krystian slovi za neprikosnovenog favorita, Kuba Szmajkowski je drugi, Ania Byrcyn treća, dok se Daria našla na 5. mestu. Doduše, kako se iz priložene slike može videti, mala je razlika u procentima između 3. i 6. mesta.

Kako se i kada bira pobednik?

Sve ovo treba prihvatiti s dozom rezerve, jer je ovde ipak reč samo o glasu fanova i publike. O poljskom predstavniku u Torinu odlučivaće i stručni žiri, pa će taj odnos biti 50 : 50. A koliko će i da li će ovaj trend popularnosti imati uticaja na njih, malo je poznato. Poznato je, međutim, ko će biti u žiriju. TVP je, naime, objavio imena svih pet članova žirija, što je pomalo čudno.

Šou će biti održan u Studiju 5 TVP. Program će voditi prošlogodišnji poljski evrovizijski predstavnik Rafał Brzozowski, Ida Nowakowska i Małgorzata Tomaszewska, a iz grin-ruma javljaće se Aleksander Sikora i Marek Sierocki.

Kao specijalni gosti, predviđeni su brojni nekadašnji evrovizijski učesnici / poljski predstavnici: Justyna Steczkowska (1995), grupa „Blue Café“ (2004), Kasia Moś (2017), kao i evrovizijski pobednici iz 2011. Ell & Nikki. Tu će biti i dve nekadašnje predstavnice Poljske na dečjoj Evroviziji: Viki Gabor (2019) i Sara James (2021), a revijalni nastup će imati i spomenuti Rafał Brzozowski.

Takmičarsko veče zakazano je za 19. februar, u 20 časova, uz direktan prenos na TVP 2, a može se pratiti i onlajn na kanalu TVP.pl >>

Iz mog ugla | Slobodan Todorović

Kada bi me neko pitao šta je Poljska na Evroviziji, ja ne bih imao pojma. Znate ono, kada neku zemlju možete da identifikujete s nekim muzičkim žanrom na Evrosongu… Ja, nažalost, Poljsku ne mogu ni sa čim.

Velika i bogata, kulturološki bogata i lepa zemlja, prelepog slovenskog jezika sa izraženim nacionalnim ponosom i etnosom, a bez identiteta na Pesmi Evrovizije. Mislim da je to ključni problem ove države koja za sve ovo vreme nije uspela da se evrovizijski izgradi.

Nekoliko dobrih pokušaja, koji su sa ove tačke gledišta samo incidenti, ne mogu nadomestiti taj nedostatak.

Nažalost, ni ova godina nije ponudila ništa drugačije što već nismo imali prilike da slušamo na ranijim poljskim izborima. Uz nekoliko izuzetaka, autentičnih moram da priznam, većinski preovladavaju generičke mejnstrim pesme.

Upravo takav utisak imam o favorizovanoj numeru River. To jeste pristojna kompozicija, radijski veoma friendly, ali pokušajte samo da zamislite da je peva muškarac s dubljim i hrapavajim, „prljavijim“ glasom? Ovaj kristalno čist, gotovo staklast Krystianov glas odudara od atmosfere ove pesme, i to smatram najvećom manjkavošću. Dakle, pesma je OK — pevačev glas nije OK.

Kada je reč o Dariji, neko bi ipak trebalo da joj ukaže da je ovako ravna klupska pesma — samo za klubove, ne i za evrovizijsku scenu. Imamo ritam koji ujednačeno „vozi“, ali nema key changea. Ovoj pesmi, baš kao numeri Origami na našem nacionalnom izboru, fali neki grom, da pukne, da se svi izbečimo! I fali joj da manje liči na fazon Due Lipe.

I Kuba Szmajkowski ima jednu finu klupsku pop-dens stvar, koja doduše zvuči kao numera za rasturanje žurke u pola 6 ujutru, ali ako baš moram da biram, pre bih glasao za ovu. Ima melaholičan prizvuk, Kuba zvuči „zrelije“ u pesmi nego Daria u svojoj, a i engleski ovde zvuči bolje, prirodnije.

Ipak, najviše evrovizijskog potencijala čujem i osetim u pesmi Dokąd. Ovo je možda i najlepša balada koju smo imali prilike da čujemo na nacionalnim takmičenjima. Volim kad pesma ima oscilacije, kad postoji toplo-hladno, tiho-glasno, mirno-burno, i sve to umiveno lepom bojom glasa i emocijom. Ania se u pesmi pita kuda žurimo, gde idemo? Zaglavljeni u jednom mestu, lovimo i pratimo sopstvenu senku. Tražimo više od onog što nam dan daje i ne znamo ima li sve to smisla. (Pogledao sam prevod teksta i predivan je! Potražite.) Takođe, u taj evrovizijski potencijal uklapa se i mogućnost za efektan scenski nastup. Sve skupa, Ania može da u tri minuta na sceni smesti čitavu jednu pozorišnu predstavu. Cenim i da bi žiri ovo mogao da „pogura“ do eventualne pobede.

U ovoj konkurenciji postoji još jedna pesma koja mi je lepo privukla pažnju, ali za koju ne verujem da će da biju srca publike i žirija. Reč je o etno-pesmi Czysta woda i zaista bih voleo da Poljska konačno predstavi Evroviziji ovaj svoj melos malo više. Ovo je numera puna radosti i vitalnosti, kombinuje poljsku muzičku tradiciju sa slovenskom energijom. Predivan poetski tekst na pristupačan i suptilan način opisuje temu prolaznosti vremena i čoveka.

Zaključak

Da li posle sveg ovog mog opširnog i detaljnog pisanija uopšte treba zaključak? Ali da rezimiram — mislim da Poljska treba da se okrene svojim korenima, tradiciji i melosu, i da to sve prilagođava na savremen i pristupačan način. Po cenu rizika!

„Amerikanizovane“ i generične pesme neka ostave onima koji su eksperti u tome.

Shvatam da mlađa populacija, koja sve više kroz društvene mreže doživljava Pesmu Evrovizije, traži na Evroviziji upravo ono što je njima instant i svakodnevno zanimljivo, ali dugoročno gledano, to nije put kojim će bilo koja zemlja, pa i Poljska, doći do svog evrovizijskog identita.

Kada je reč o šansama, mislim da će Krystian, Daria i Ania biti najbliži pobedi, a moji lični favoriti su Ania i Karolina Lizer.

Powodzenia!

Oznake

4 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!
  • Ubedljivo najkvalitetniji materijal River od Ochmana mada bih voleo I ja da cujem nesto njihovo tradicionalno bas kakva je Cista voda..

  • Maragaret je imala ubedljivo najbolju pesmu. Poljska je bila na prvom mestu kladionica, jer su svi mislili da će Margaret pobediti na poljskom predizboru. “Cool me down” je izdat širom Evrope. No, džaba dobra pesma, kada ona ne zna da peva uživo. The rest is history.

  • I dalje se sećam kako se 2016. favorizovala Margaret i na kraju ništa tako da ne bih baš bio siguran da je stvar rešena,ali svakako jasno je da je favorizovana pesma i najbolja opcija i razlog zašto su visoko na kvotama!