Balkan, Balkan! Evrovizija 2022 Pogledi

Hrvatska 2022 | Čekajući pobednika

Jedna od sedam država koja će odrediti svog evrovizijskog predstavnika za Torino 19. februara biće i nekadašnja velesila među eks-jugoslovenskim evrovizijskim blokom — Hrvatska. Izborni mehanizam biće isti kao i u prethodne tri godine — kultni festival Dora.

Hrvati su važili za veliku evrovizijsku velesilu među predstavnicima eks-jugoslovenskog bloka, gledajući period od 1993. do 2003, međutim, od uvođenja polufinala 2004. našli su se u velikom ćorsokaku zato što su ih u smislu nadmoćnosti najviše pretekle Srbija i Bosna i Hercegovina. Činjenica da su od te 2004. do finala uspevali da dođu svega sedam puta, i da su uvek na finalnim večerima učešće završavali na začelju levog dela tabele ili na nekoj od pozicija na desnom delu tabele, dovoljno govori o tome da su danas skoro pa bleda senka onoga što su bili između 1993. i 2003. Dešavalo im se posle 2003. da ponekad zablistaju, ali opšti utisak je da ponekad ne mogu poslednjih godina da ubodu pesmu koja će biti hit regionalnih srazmera među pobedničkim kompozicijama.

Poslednji put među prvih 10, Hrvati su završili daleke 2001. godine u Kopenhagenu, a prošle godine su sa Albinom bili nadomak ulaska u finale. Da li će Hrvati uspeti da se vrate u veliko finale nakon pet godina čekanja i hoće li im usput novi adut doneti prvi TOP 10 plasman nakon 21 godine čekanja, zavisiće od toga ko će od 14 finalista odneti pobedu u velikoj završnici 19. februara, i kakvu će konkurenciju imati tokom trajanja 1. polufinalne večeri 10. maja.

Kako je sve počelo?

Konkurs za takmičarske kompozicije je 27. oktobra raspisala tadašnja šefica delegacije Uršula Tolj, i prvobitno je bio predviđen da se završi 25. novembra. Međutim, nakon što je Robert Šveb došao na poziciju generalnog direktora Hrvatske radio-televizije, izvršio je čistku u redovima najstarijeg eks-jugoslovenskog javnog servisa, pa te smene nije bila pošteđena ni Uršula Tolj, i to iz razloga što je sve pripreme za minulu i na početku tekuće sezone vodila na svoju ruku. Na poziciju šefa delegacije se prvi put nakon 2018. godine vratio Tomislav Štengl, koji je bio i urednik Dore tokom 2020. godine, i prvi korak koji je načinio bio je rok za produžetak konkursa — konkurs je produžio do 12. decembra, kako zbog tada aktuelne pandemijske situacije u Hrvatskoj, kao i zbog želje da se dobiju što kvalitetnije prijave. Ovogodišnji konkurs se u odnosu na prethodne razlikovao po tome što dorada takmičarskih pesama pre slanja na konkurs ove godine nije bila dozvoljena. Ako je neko naknadno želeo da izvrši minimalne izmene u takmičarskoj kompoziciji, to je mogao da učini uz saglasnost rukovodstva Hrvatske radio-televizije.

Lista 14 finalista objavljena je pet dana nakon završetka konkursa, 17. decembra. Uz 14 glavnih, bila su određena i četiri rezervna učesnika koja su bila određena da upadnu na spisak ukoliko nije mogao da ozdravi do početka priprema, 4. februara. Na svu sreću, svi predviđeni finalisti Dore su i ove godine odlučili da ostanu pri odluci o učešću, jedino je još bilo preostalo da ispoštuje kovid protokol organizacije, po kom je predviđeno da će ostati u konkurenciji sa snimkom zabeleženim na probama 16, odn. 17. februara. Žreb za redosled nastupanja na finalnoj večeri je bio određen 24. januara, a takmičarske kompozicije su bile prezentovane 10. februara, i to ovog puta u svojim punim trajanjima.

Kako će šou izgledati?

Lokacija održavanja biće ista kao i u prethodne tri godine, i tako će ostati sve do 2024 — opatijska sportska hala „Marino Cvetković“. Kroz šou, u predviđenom trajanju između 20 časova i 10 minuta i 22 sata i 5 minuta, gledaoce će voditi: hrvatska evrovizijska predstavnica iz 2018. Franka Batelić, glumica Elizabeta Brodić, i dugogodišnje zašitno lice HRT-a i hrvatski evrovizijski komentator Duško Ćurlić. Naravno, revijalni deo programa neće proći bez Frankinih pevačkih egzibicija. Zajedno sa spomenutom hrvatskom predstavnicom iz 2018, u revijalnom delu će zapevati i prošlogodišnja uzdanica naših suseda Albina. Tim povodom će Franka i Albina otpevati i jedan duet.

Odluka o pobedniku donosiće se na isti način kao i prethodne godine — glasovima deset regionalnih žirija i gledalaca u odnosu 50/50. Bodovi će biti saopštavani proporcionalno. Regionalni žiriji će svoje bodove raspodeliti na generalnoj probi 18. februara, i dolaziće iz sledećih deset centara: Zagreb, Čakovec/Varaždin, Rijeka, Pula, Osijek, Zadar, Knin/Šibenik, Split, Dubrovnik i Vukovar. Kao i prošle godine, bodovi će biti saopštavani proporcionalno — svaki od deset gradskih centara dodeliće po 58 bodova, što će ukupno iznositi 580 bodova. U svakom gradskom centru nalaziće se po tri člana žirija — po jedan predstavnik iz redova HRT-a, Hrvatskog udruženja autora i Hrvatske muzičke unije. Ukupno će gradski centri dodeliti 580 bodova. Bodovaće se po ustaljenom evrovizijskom sistemu: 1—8, 10 i 12 poena.

Gledaoci će za svoje favorite moći da glasaju putem telefona i SMS-a. Glasanje će početi nakon što svih 14 takmičarskih pesama bude izvedeno, i trajaće 10 minuta. Gledaoci će moći najviše 10 puta da glasaju za svoje favorite. I gledaoci će ukupno podeliti 580 bodova. Na primer, ako jedna pesma dobije 10% glasova publike, dobiće 58 poena.

Ko će se takmičiti na Dori?

U konkurenciji za 28. hrvatskog evrovizijskog predstavnika naći će se, po ranije utvrđenom redosledu nastupanja:

  1. Mila Elegović | Ljubav
  2. Mia Negovetić | Forgive me (Oprosti)
  3. Marko Bošnjak | Moli za nas
  4. Jessa | My next mistake
  5. Zdenka Kovačiček | Stay on the bright side
  6. Tina Vukov | Hideout
  7. Roko Vušković | Malo kasnije
  8. Bernarda Brunović | Here for love
  9. Erik Vidović | I found you
  10. ToMa | In the darkness
  11. Elis Lovrić | No war
  12. Ela Orešković | If you walk away
  13. Tia | Voli me do neba
  14. Mia Dimšić | Guilty pleasure

Sva imena su dobro poznata tamošnjoj javnosti, a neki od njih i ostatku bivše Jugoslavije. Od njih 14, osam njih se na Dori nadmetalo i ranijih godina: Mia Negovetić (2020. i 2021), Zdenka Kovačiček (2001, 2002. i 2020), Tina Vukov (2004, 2006, 2007. i 2011), Bernarda Brunović (2019. i 2021), Erik Vidović, ToMa, Ela Orešković (svi navedeni su se na Dori prvi put nadmetali 2021) i Elis Lovrić (2019. i 2020).

Glumica Mila Elegović je našoj publici poznata po ulozi u kultnoj humorističkoj seriji iz 2000-ih godina „Bitange i princeze“, Marko Bošnjak je poznat po pobedi u „Pinkovim zvezdicama“ u sezoni 2014/2015, Džesa, pravog imena Džesika Atlić Mekolgan, pobedila je u šouu „RTL Zvijezde“ 2017, a najveće ime među mladima u smislu hitova koje ima iza sebe u ovom trenutku svakako je pop pevačica Mia Dimšić.

Gde mogu pogledati?

Šou, koji će se odvijati između 20 časova i 10 minuta i 22 sata i 5 minuta, možete pogledati na sledećem Jutjub kanalu: HRT Dora >>

Iz mog ugla (Đorđe Vesković)

Dorom sam se bavio još dok pesme nisu bile objavljene i tom prilikom sam se suočio sa salvom negativnih kometara na ta dva teksta. Međutim, nisam želeo nikog da uvredim, već da se bavim stanjem na osnovu onoga kako su ljudi u Hrvatskoj reagovali kada su videli spisak učesnika i na osnovu popularnosti i prepoznatljivosti u kojima su tada uživali. Bilo je na njihovim portalima i na društvenim mrežama brojnih komentara poput: „Bira li se predstavnik Ujedinjenog Kraljevstva ili Hrvatske?“, uzimajući u obzir činjenicu da je većina njih ponudila pesme kompletno ispevane na engleskom. Isti ti ljudi su za Miju Negovetić rekli da ima volju, ali da je suviše normalna za nešto što se zove Evrovizija. Kod Marka Bošnjaka je problem bio to što je u to vreme bio nedovoljno poznat hrvatskoj javnosti, pa sam zato napisao da je u tom trenutku imao mršave šanse za pobedu, iz razloga što je tek počinjao sa pravom muzičkom karijerom. No, ljudi i stavovi se menjaju, pa sam tako i ja promenio sliku o takmičarima i pesmama.

Hrvati su i ovaj put išli na taktiku da uglavnom ponude pesme koje će osvojiti radijski etar, i da se nađe poneka koja će biti dostojna Evrovizije. Na početku teksta bavio sam se činjenicom da su 2000-ih godina počeli da gube ugled stečen u poznim devedesetim godinama, kada su pojedine numere sa Dore, kako one koje su pobedile, tako i one koje su izgubile, osvajale i srpski radijsko-televizijski etar. Sadašnji slučaj je takav da se hitovi i ove godine naziru, ali ne verujem da će se naći neka pesma dostojna TOP 10 plasmana, već bi se Hrvati zadovoljili samo ulaskom u finale, sve zavisi od toga ko bude pobedio.

Pre nego što izdvojim favorite, daću počasne zasluge pojedinim izvođačima koji su se trudili da lansiraju hitove radijskih srazmera, nebitno jesu li povratnici ili ne. Od povratnika su me oduševili: ToMa, Bernarda, Elis Lovrić i Erik. Od skromno ambicioznih debitanata jedino me je raznežila Mila Elegović. Iako navedenih pet izvođača neće imati neke šanse za pobedu, ipak njihove numere imaju potencijal da ostanu radijski hitovi.

Moji favoriti su izvođači oko kojih se sve vrti na ovogodišnjoj ediciji Dore: Mia Dimšić, Mia Negovetić kao najpopularnija imena među mladim ženskim snagama, kao i Marko Bošnjak i Tia Miljanović kao najveća i najornija iznenađenja.

Mia Dimšić je nešto poput Sare Jo na „Pesmi za Evroviziju 22“ u smislu iskakanja iz uobičajene zone komfora. Ponudila je jednu ozbiljnu, zrelu, i mladalačku numeru na engleskom Guilty pleasure, koja će sigurno biti hit čak i ako ne ode na Evroviziju. U isto vreme je Mia D. ostala verna svom veselom raspoloženju, koji je prilagodila evrovizijskom senzibilitetu.

Još jedna paralela koju Mia D. ima, ali sa učesnicima starih Dora jeste ta što se na prvo učešće odvažila tek kada je postala iskusan izvođač, sa velikim brojem hitova koje je za sobom ostavila. Tako su razmišljale i: Doris Dragović 1999, a takav je slučaj bio i sa Vanom i Severinom, koje su se na Dori prvi put nadmetale tek 2000, a na Evrosong otišle 2001, odn. 2006.

Tiju Miljanović i Marka Bošnjaka vezuje isti autor, a to je mladi producent Vlaho Arbulić, koji se pobrinuo za njihove takmičarske pesme. I te kako je svoj deo posla Vlaho ispoštovao maksimalno. Tia je ponudila numeru u potpuno zapadnjačkom pop-trep-R’n’B fazonu sa primesama muzike 80-ih, naziva Voli me do neba, koja u isto vreme zvuči i evrovizijski i radijski kompatibilno, kao što u isto vreme zvuči i moderno i tradicionalno. Iako sam za Marka Bošnjaka prvobitno rekao da je došao s namerom da se nadmeće, bukvalno me je svojom pesmom Moli za nas iznenadio i namerom da postane konkurentan za Evroviziju. Da li će odneti pobedu, zavisiće od načina na koji će uraditi propratni nastup. U svakom slučaju, Marko je istaknuto osveženje među ovogodišnjom ponudom.



Sa Mijom sam i počeo analizu favorita, dok ću istu tu analizu da završim ponovo sa devojkom istog imena, ovog puta s prezimenom Negovetić. Mia Negovetić se i ovog puta držala evrovizijski iskusnog autorskog tima iz Švedske na čelu sa Lineom Deb i Laurelom Barkerom, ali je promenila raspoloženje u smislu pesme koju je ponudila publici — u prethodnim dvema numerama When it comes to you i She’s like a dream nije mogla nešto puno da pokaže u smislu vokalnih mogućnosti, ali u novoj numeri Forgive me (Oprosti) ispravila je sve u smislu pokazivanja realnih vokalnih kvaliteta. Što se same pesme tiče — tu sam na granici između sviđanja i nesviđanja.

Dopada mi se to što Mia meša hrvatski i engleski u tekstu, ali u isto vreme mislim i da je to nešto između idealne evrovizijske pesme i pokušaja da po svaku cenu ode na Evroviziju. Želi Mia još neko vreme da ostane dete, i to se vidi, ali diskutabilno bi bilo reći da je to najbolja pesma Dore za 2022. Vidim da su neki oduševljeni numerom, ali, meni je ovo samo pokušaj pravljenja bravurozne balade, jer švedski autori obično ostanu nedorečeni u smislu pravljenja svake svoje evrovizijske pesme u poslednjih nekoliko godina, nebitno da li je peva predstavnik Švedske, Ujedinjenog Kraljevstva ili neke treće ambiciozne države.

Zaključak

Zaključak je takav da bi Marko Bošnjak bio jedini dostojan, valjan i ozbiljan izbor za Evroviziju. Mia Dimšić mi je solidna, Tia Miljanović se isto nametnula da želi da ide na Evroviziju, a Mia Negovetić je najveća pretnja Marku Bošnjaku. Sve je ovde potpuno otvoreno, bez obzira na moje favorizovanje Marka Bošnjaka. Problem kod Marka biće to što je tek krenuo da se nameće hrvatskoj publici, dok je Mia Negovetić već uveliko poznata, te uživa status tinejdž-idola.

Iako iz sveg srca držim fige da Marko pobedi, imam u isto vreme i bojazan da bi Mia Negovetić mogla konačno da ode na Evroviziju, jer žiri i gledaoci će i ovog puta ceniti njenu upornost. Ako se to dogodi, Mia bi imala klimave šanse za ulazak u finale, bez obzira na to što u ovogodišnjoj konkurenciji nema baš puno takvih balada kao što njena, što će sve zavisiti od načina na koji će vizuelno prezentovati pesmu. Marko Bošnjak je neko ko sigurno može da Hrvatsku vrati u finale nakon pet godina čekanja, jer on je bukvalno autentičan materijal i ima ubedljivo najbolju i najubedljiviju pesmu od svih malobrojnih ispevanih na maternjem jeziku.

Oznake

5 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!
  • Meni je lično najbolja pesma od Bernarde,pesma Here for love ima tu neku energiju.Dve Mije imaju dobre pesme.Marko Bošnjak je promašio stil.Ostalo nebi da komentarišem.

  • Izreka dana “[…] nude pristojan izbor […] većina kompozicija su prilično loše”. O Bogo Gospode … i to u istoj rečenici.

  • Komšije nude pristojan izbor, ma da većina kompozicija su priličino loše. U toj grupi stavljam kompoziciju pobednika Pinkove Zvezdice. Suviše je tmurna, bezefektna i nezapažljiva. Čujem je, a je ne slušam. Ukoliko bude izabran, velike su šanse da prođe kao što je prošao prethodni pobednik Pinkovih Zvezdica. Za ponovni neulazak u finale, komšije bi mogli nekoga optuže i zato bi bilo bolje da ga ne izaberu. Dve Mije su mi na prvo slušanje ˶legle na uvce˝ i od njih očekujem da se bore za pobedu na festivalu. Očekivano je da festival budi slabiji od prošlogodišnjeg, a komšije su očigledno videli od RTS-a i napravili isto. Izgleda HRT je dobio vlašništvo nad kompozicijama, pa i ne čudi što je festival takav.

  • Mia Dimsic ili Marko Bosnjak bio bih zadovoljan. Nikako Mia Negovetic.

  • Ponoviću ono što sam rekao u tekstu kad su pesme sa Dore bile objavljene,poprilično sterilan izbor pesama,produkcijski na nivou,ali bez osobenosti koja je neophodna za viši plasman na Evroviziji..
    Složio bih se sa favoritima,dve Mie i Markom koji imaju solidne šanse da uvedu Hrvatsku u finale,ali bih izdvojio Tiu čiju pesmu najčešće slušam…