Balkan, Balkan! Evrovizija 2022 Pogledi

Slovenija 2022 | Čekajući pobednika

Da li će 27. predstavnik Slovenije biti nova zvezda u usponu ili muzički senior željan šireg auditorijuma, ostaje da saznamo ove subote u spektakularnom finalu EME od  20.20 h!

Slovenija generalno ima reputaciju na Evroviziji kao prilično neglektovani takmičar, u tom smislu da bi se dosta fanova moglo složiti da neretko ne dođe do plasmana koji deluje da zaslužuje, a i ima dosta vremena otkad je planinski zvezdani grb ove zastave krasio prvih 10 mesta tabele sa poenima — više od 20 godina čak.

Halleluah! — Nova EMA

Iako se EMA (Evrovizijska melodija) kao format koristi još od ranih devedesetih kao selekcioni metod u Sloveniji, čini se kao da su Slovenci rekli jedno odsečno Hvala, ne! elementu jednostavnosti. Zato ko nije pratio ovaj festival 2021. godine neka se veže, pa ćemo pokušati da objasnimo kako funkcioniše EMA danas.

EMA FREŠ

U principu, glavni selekcioni format i finale zove se EMA, ali postoji i jedno važno prekvalifikaciono takmičenje, a to je EMA FREŠ. Kako ime potencijalno nalaže, ovaj deo takmičenja namenjen je konkretno novim licima i izvođačima bez mnogo formalnog iskustva, jer je ideja da EMA animira kako već popularne, tako i nove muzičare iz zemlje. Dakle, pravo prijavljivanja na EMI FREŠ imali su neafirmisani i poluafirmisani pevači uzrasta do 30 godina starosti, dok pravo prijavljivanja na Evrovizijskoj melodiji imaju, razume se, afirmisani izvođači.

E sad, u toj prekvalifikaciji mladih bilo je 24 učesnika, koji su prolazili kroz međusobne duele (jedan na jedan), i pobednici su nastavili u EMA FREŠ finale, njih ukupno 14 najboljih po glasovima publike i žirija (dakle 12 pobednika, plus dve takozvane second chance ulaznice u finale). Od ovih 14 kadnidata, u dvodelnom takmičenju po sedam najboljih se predstavilo publici; iz obe grupe su se ukupno četiri najbolje plasirana izvođača kvalifikovala za Evrovizijsku melodiju — dva po izboru žirija i dva po izboru gledalaca.

EMA 2022

Sad već postaje jednostavnije. Iako neobično za ovaj festival, EMA format ove godine imala je dve polufinalne večeri i jednu finalnu, u kojoj se bira pobednik, a u jedno i predstavnik za Torino.

Kao što smo rekli, od establišovanih izvođača, Radio-televizija Slovenije izabrala ih je 16, i raspoređeni su po osam u svakom polufinalu; uz njih, nastupila su i dva nova kvalifikovana izvođača, i onda to čini dva polufinala od po 10 takmičara (8+2). U veliko finale prošlo je po šest najboljih iz oba polufinala, pa ćemo imati 12 veličanstvenih u trci za pehar.

We’re glorious

Evo ko su finalisti koje ćemo slušati ove subote, i kojim redosledom:

  1. Anabel | Tendency
  2. Stela Sofia | Tu in zdaj*
  3. Manouche | Si sama?
  4. Leya Leanne | Naked*
  5. BQL | Maj
  6. Gušti feat. Leyre | Nova romantika
  7. July Jones | Girls can do anything
  8. David Amaro | Še vedno si lepa
  9. LPS | Disko*
  10. Hauptman | Sledim
  11. Luma | All in*
  12. Batista Cadillac | Mim pravil

*Takmičari sa zvezdicom su krenuli od EMA FREŠ stadijuma

Za vizuelno-muzički doživljaj takmičenja, evo kratke rekapitulacije finalista:

Polufinala su se održala 5. i 12. februara, te u skladu s time finale nas čeka sedam dana nakon toga, odnosno ove subote, 19. februara. Kroz muzičko veče, koje će se održati u sajamskom kompleksu „Gospodarsko razstavišču“ u Ljubljani, vodiće nas Melani Mekicar i Bojan Cvjetićanin od 20.20 h.

Odluku o pobedniku donosiće glasovi pet žirija i gledalaca u odnosu 50/50.

Direktan prenos finala biće dostupan na kanalu javnog servisa RTVSLO, a onlajn-strimovanje na njihovom sajtu, do kog će vas dovesti link TV SLO 1 >>

Iz mog ugla | Strahinja Malić Katanić

EMA je nacionalno finale sa prilično dobrom reputacijom internacionalno, i ovaj balans između novih i starih izvođača obećava. Ove godine nemamo RAIVEN, ali tu je grupa BQL, te neke tradicije ostaju i dalje. Slovenija prošle godine nije uspela ući u finale, pa ćemo sad da vidimo u kom pravcu su promenili pristup takmičenju ovoga puta.

Kao i obično, kriterijumi pesama za analizu su koktel kladioničarskih prognoza, ličnog mišljenja i objektivnog sagledavanja.

Manouche | Si sama?

Jako interesantno ostvarenje u skoro čarlstonskom stilu. Grupa „Maonuche“ stvarno zna kako da udari u dobar sving tridesetih, i mislim da je u ovoj prezentaciji posebno šarmantan slovenački jezik, na kom je Si sama? izvedena, i voleo bih da se to ne promeni u slučaju da nastavi dalje. Jedino što je malo nezgodno ovde je veoma nejasna i nedistinktovana struktura pesme. Ako bi postojao muzički ekvivalent izraza all over the place (ne zna se gde je rep, a gde glava ovoj pesmi), evo ga. Jako srećna pesma generalno, sa pretnjom da je gurnu da nastupa prva da zagreje publiku, i potom bude porogutana od konkurencije koja sledi.

BQL | Maj

Deluje kao postmoderni boj-bend devedesetih u okrnjenom sastavu. Sa zvukom prilagođenim novom milenijumu. Ova pesma ima pun zvuk i atraktivne izvođače, ali čini se da ostaje na tome. Kao što reče neko od kolega pre par godina za pesmu I wont break Julije Samojlojve, utisak je da je ova pesma napisana i izvedena samo za takmičenje, bez trunke emocije, stava ili previše ličnog uplitanja, i deluje mi da su taj stav preuzeli i sami izvođači.

July Jones | Girls can do anything

Na trenutak se da zaboraviti da je ovo i dalje EMA, jer ovaj performans i zvuk apsolutno prolaze kao kompletni reprezenter nacije na Evroviziji. Emanuela je bila u pravu — crveno je definitivno crveno u Džulinom slučaju, i ovaj oštar kolorit postavlja scensku atmosferu koja lako odskače od ostalih takmičara. Pesma je vrlo evrovizična, aranžman moćan i svež. Postoji jako dobra priča koja nam se govori kroz pesmu, kako lirično, tako i muzički. Pesma je o osnaživanju žena, ali na daleko uverljiviji način nego Toy, per se. Ovo zajedno sa oštrijim i mračnijim aranžmanom bi je definitivno izdvojilo od gomile Sugarpop Diva de la Fuego nastupa, koncipiranih oko dominantne ženske figure i dinamične koreografije, čije tematike ne idu dalje od tema zavođenja — Girls can do anything je mnogo ispred njih već sad.

David Amaro | Še vedno si lepa

E sad imamo jednu pravu power baladu i ovde! Davidova boja glasa je specifična, ali tako prodorna, i aranžman ove pesme je jako dobro obuhvata i tu je da je istakne još drastičnije. Dramatika ove pesme ravna je kulminacionim pozorišnim scenama, i ovo je izvanredna verzija ovog formata balade. Dakle, ništa dosad neviđeno, ali izvučen maksimum na osnovu svega dosad izvedenog na polju sličnih radova. Veoma dobro.

Hauptman | Sledim

Sledim zvuči kao da se Sevdah bejbi iznenada zaintrigirao džezom i odlučio da to prikaže kompozicijski, napisavši ovu pesmu. Prijatno je za uho i verovatno za vožnju u noćnim satima. Međutim, ova pesma je ravnija od Vojvodine, te može proći kao neuzbudljiva za scensko izvođenje i definitivno bi ostala neprimećena na takmičenju kao što je Evrovizija. Ipak, drago mi je da je u finalu bar ovde.

Luma | All in

Čak ni ja nisam siguran šta sam upravo gledao tri minuta, ali ovo je vanserijski kompletno. Hipnotički postmodernizam, nadrealizam, ma neofuturizam. Scenski nastup je briljantan, svaki trenutak, kadar, pokret je imao značenje i svrhu. Pesma je neka potpuno druga dimenzija, tako je nežna, a ujedno pomalo i mračna i kripozna.

Zaključak

Moglo bi se reći da se manifestuje nestrpljenje slovenačkih muzičara da se domognu titule predstavništva, s obzirom da je prošle godine bila zastupljena interna selekcija. Pesme su završene, spremne i drugačije.

Što se tiče predikcije, nekako je možda i izvesno, ako se preslušaju pesme (u celosti, naravno), da je jedan kandidat možda za korak ispred ostalih, a to je duo Luma. I ne želim uopšte da slušam o glupostima poput kopiranja sa duom Zalagasper na osnovu toga što je u pitanju semiaktivni duo sa laganom pesmom, jer je sve drugo veoma drugačije u smislu muzike, atmosfere, aranžmana, scenskog izraza, poruke i ideje.

Tako da All in je definitivno odličan izbor za Sloveniju ove godine, a smatram da bi veoma dobro prošli i sa Girls can do anything.

Oznake