Posle nešto više od mesec dana dobićemo i treću poznatu takmičarsku pesmu Evrovizije 2023. Nakon što smo pesme u decembru dobili iz Ukrajine i Albanije, tu čast da nam podare treću takmičarsku pesmu i osmog poznatog putnika za Liverpul imaće Belgijanci.
Kako je počelo?
Po pravilu dugom već 67 godina, belgijski emiter sa holandskog govornog područja VRT je ove godine preuzeo organizaciju nacionalnog izbora za Evrosong, u kojem se smenjuje iz sezone u sezonu sa emiterom sa francuskog govornog područja RTBF. Za razliku od sezona 2017/2018. i 2020/2021, VRT je ove sezone odlučio da odustane od internog izbora pesme i izvođača i vrati se organizaciji nekada tradicionalnog televizijskog takmičenja jednostavnog naziva Eurosong prvi put nakon sezone 2015/2016. Kako je nakon završetka Evrovizije u Torinu saopštio belgijski evrovizijski komentator Peter Van de Veire, sve je to urađeno u nameri da se animira deo javnosti koji je Evroviziju smatrao „staromodnom aferom“.
Belgijanci su sa pripremama krenuli u septembru i odlučili su da pesme ne biraju putem javnog konkursa, već da se zaposleni u redakciji muzičkog programa VRT konsultuju sa diskografskim kućama i privatnim nezavisnim produkcijama po pitanju nalaženja najboljih i dostupnih kandidata za Evroviziju sa novim i do sada neobjavljenim numerama.
Lista sedam finalista objavljena je 7. oktobra i tada je bilo poznato da će svaki od sedam izvođača u konkurenciji imati po dve pesme. Isečke njihovih prijavljenih pesama čuli smo 15. decembra, dok smo navedene numere u punim trajanjima imali prilike da čujemo tokom trajanja serijala pet dnevnih emisija sa podnaslovom Songclub (Pesnički klub), snimanih i emitovanih u Turnaiju između 9. i 13. januara.
Šta je Songclub?
Songclub je serijal od pet emisija koje su prethodile finalnoj večeri, zakazanoj za 14. januar u briselskoj dvorani „Palata 12“. Bile su emitovane između 9. i 13. januara i u njima je sedam selektovanih finalista izvelo svoje dve pripremljene pesme. Posle izvođenja svake numere, četvoročlani međunarodni studijski žiri imao je zadatak da prokomentariše numere i izvođenja kako bi finalistima usput pomogao da odaberu najbolju numeru koju će ponoviti na finalnoj večeri 14. januara. Reč finalista bila je poslednja pri donošenju odluke o najboljoj numeri.
Četvoročlani žiri koji je komentarisao pesme i izvođenja funkcionisao je u sledećem sastavu:
- nekadašnji evrovizijski pobednik Alexander Rybak (Norveška 2009. i 2018);
- Nikkie de Jager (Nikkie Tutorials) – jedna od članica prezenterskog tima Evrovizije 2021;
- Laura Tesoro (belgijska evrovizijska predstavnica iz 2016);
- Jérémie Makiese (belgijski evrovizijski predstavnik iz 2022).
Četiri spomenuta javna lica biće prisutna i na finalnoj večeri 14. januara u Briselu i imaće zadatak ne samo da komentarišu, nego i da ocenjuju pesme. Zajedno sa njima, na finalnoj večeri kompozicije će ocenjivati još sledećih 11 članova žirija, koji će biti prisutni iza scene:
- Laura Govaerts (prezenter na radio-stanici MNM);
- Ann Reymen (prezenterka belgijskog Radija 2);
- Korneel De Clercq (prezenterka belgiskog Radija 1);
- Thibault Christiaensen (prezenter radija Studio Brussels);
- Francicso Schuster (glumac, pevač i plesač);
- Leslie Cable (šef belgijske delegacije pri frankofonom emiteru RTBF);
- Jasper van Biesen (kreator TV šoua „65 godina Belgije na Pesmi Evrovizije“);
- Stephan Monsieur (predsednik OGAE Belgija);
- André Vermeulen (novinar i evrovizijski stručnjak);
- Els Germonpré (muzički urednik TV kanala Eén);
- Manu Lammens (muzički urednik radija MNM).
Kako će izgledati šou i gde mogu da ga pratim?
Voditelj programa biće belgijski evrovizijski komentator Peter Van de Veire. Prvi deo programa biće posvećen pesmama za koje su se opredelili sedam ranije selektovanih finalista, dok će kao specijalni gost u revijalnom delu programa nastupiti evrovizijski pobednik iz 2019. Duncan Laurence. Odluku o pobedniku donosiće glasovi spomenutih 15 članova stručnog žirija i gledalaca u odnosu 50/50. Dok su u Songclubu izvođači izvodili pesme bez ikakve koreografije, u velikom finalu će nas izvođači počastiti i osmišljenim scenskim nastupima.
Glasovi žirija i gledalaca biće raspodeljeni po proporcionalnom bodovnom sistemu; obe strane podeliće po 780 poena, što znači da jedna pesma može da dobije najviše 1560 bodova. Najpre će svoje bodove saopštiti članovi spomenutog 15-članog žirija, a potom će biti objavljeni bodovi gledalaca. Nakon toga će na red doći saopštavanje glasova gledalaca; ukoliko je jedna numera dobila 10% glasova gledalaca, ta pesma dobiće 78 poena. U slučaju izjednačenog rezultata, za pobednika biće proglašena numera sa najvećim brojem bodova žirija.
Šou iz briselske dvorane „Palais 12 / Paleis 12“ počeće u 20 časova i 20 minuta i očekuje se da se završi u 22 sata i 5 minuta. Možete ga pratiti na multimedijalnoj platformi VRT Max, odn. na vrt.be.
Ko su finalisti i za koje pesme su se opredelili?
Na samom kraju uvodnog dela donosmo vam listu evrovizijskih pesama za koje su se opredelili ranije selektovanih sedam finalista u slučaju eventualne pobede:
- Loredana | You lift me up
- Chérine | Ca m’ennuie pas
- Hunter Falls | Ooh la la
- Ameerah | The Carnival
- Gala Dragot | t ‘inquiète
- Gustaph | Because of you
- The Starlings | Rollercoaster
Najpoznatije ime sa liste sedam finalista svakako je iskusan belgijski evrovizijski učesnik iz 2010. Tom Dice, koji je Belgiji pre 13 godina doneo prvo finale nakon šest godina čekanja, i od tada su Belgijanci do današnjih dana još šest puta osetili slast finalne večeri; Tom Dice, pravog imena Tom Eeckhout, ovog puta će svog drugog evrovizijskog pojavljivanja pokušati da se domogne u duetu sa Kato, sa kojom nastupa pod imenom „The Starlings“.
Evrovizijsko iskustvo u svojstvu pratećeg vokala ima i Gustaph, i to tako što je čuvao leđa Sennek u Lisabonu 2018, i grupi „Hooverphonic“ 2021, gde je pre puta u Roterdam bio vokalni trener glavnom vokalu benda Geike Arnaert. Ameerah i Loredana su i ranijh godina učestvovale na belgijskom izboru — Ameerah se takmičila 2004. pod pravim imenom Astrid, a Loredana 2014. u svojstvu člana grupe „2 Fabiola“.
Od novih nada izdvajamo Chérine, nekadašnju učesnicu belgijskih verzija šoua The Voice za frankofono i valonsko podneblje, kao i najmlađu učesnicu šoua, 17-godišnju pevačicu albanskog porekla Galu Dragot, pravog imena Gala Aliaj, koja se isto takmičila u belgijskoj verziji šoua The Voice, pobedivši u juniorskoj verziji navedene emisije 2020. godine. Galu Dragot imali smo prilike da gledamo i u revijalnom delu ovogodišnjeg albanskog „Festivala pesama“ pre nepunih mesec dana.
Iz mog ugla (Đorđe Vesković)
U prošloj deceniji, koja je za Belgijance bila period povratka na stare staze evrovizijske slave i donela im pet evrovizijskih finala između 2010. i 2019, klasična nacionalna televizijska takmičenja sa više izvođača i pesama najviše je organizovao upravo emiter sa flamanskog govornog područja VRT. Ja ne znam kako je to izgledalo 2014. i 2016, kada su se prethodni put držali navedene prakse, ali ovogodišnja selekcija mi je sasvim pristojna, solidna i slušljiva. Od sedam ponuđenih pesama, šest je u potpunosti ili pretežno izvedeno na engleskom jeziku, dok je jedna kompletno otpevana na francuskom.
Pošto mi je lakše da analiziram selekcije sa jednocifrenim brojem pesama, analizu ću da započnem upravo sa onim numerama koje ne zvuče konkurentno za Evroviziju. Jedna od takvih numera koje ne zvuče baš nešto konkurentno u današnje vreme je Loredanina You lift me up, koja mi deluje kao da je zakasnila otprilike 10 godina da se bori za Evroviziju. Takav sam utisak stekao na prvo slušanje, ni sa narednim mi se nije promenilo mišljenje.
Razočarao me je i Tom Dice, koji sa Kato nastupa u duetu „The Starlings“. Njih dvoje zajedno deluju još od 2019, nakon što su oba izvođača izgradila uspešan put kao solisti. Opredelili su se da u Liverpul idu sa numerom Rollercoaster, koja se melodijski referencira na numeru Eda Sheerana I see fire. Međutim, krajnji produkt u vidu pesme mi je tanak. Videćemo da li nastup može da promeni moje mišljenje. Očigledno je da je Tom ovog puta Evroviziji prišao sa najmanjim interesovanjem.
Vidim da je Ameerah iznenadila veliki broj evrovizijskih fanova zato što je ponudila pesmu kojoj ne treba ništa dorađivati, međutim, njena numera The Carnival, iako odiše modernim zvukom, ipak mi u isto vreme zvuči tradicionalno u smislu načina interpretiranja i tekstualnog oblikovanja. U mom zapažanju meni Ameerah i njena pesma izgledaju precenjeno. Slobodno i nju mogu da otpišem iz trke za Evroviziju.
Ooh la la Hunter Fallsa mi ne izgleda kao kompozicija koju bi Belgija poslala na Evroviziju, jer smo još 2004. sa Xandee videli kako numere bez lokalno-urbano muzičkog identiteta prolaze na Evroviziji sa njihove strane. Imitacija orijentalnog zvuka na koje se Hunter Falls melodijski refencira u pojedinim delovima izabrane numere me atmosferom dosta podseća na prošlogodišnju izraelsku pesmu I.M, ali sve je ovo nekako tanko i siromašno. Ukoliko kojim slučajem pobedi (što radije ne bih voleo da se dogodi), pesmi će biti potrebna temeljna dorada. Vidi se da je Hunter Falls izuzetno dobar vokal, ali ovaj put je zaista promašio pristup.
Jedini muški izvođač koji je pogodio pristup svakako je Gustaph. Njegova potencijalna evrovizijska pesma Because of you stilski je u fazonu retro house zvuka 90-ih, bilo bi poželjno čuti je i u Liverpulu. No, po plasmanu je vidim negde između 10. i 15. mesta, pa bi bio pravi rizik da Belgijanci pošalju ovako nešto što meni na prvo slušanje zvuči nesavršeno. Napisao sam da bi bilo poželjno samo ako izvrši sitne intervencije na njoj u slučaju eventualne pobede.
Najzad dolazimo do dva izvođača koja su se dobro iskotirala kod svih fanova, pa i kod mene: u pitanju su Chérine i Gala Dragot. Njih dve apsolutno imaju numere koje mogu zasluženo da se zasluženo provuku u finale i kod kojih nisu potrebne nikakve eventualne dorade. Izabrana pesma Gale Dragot t ‘inquiète fazonski i interpretativno dosta vuče na hitove Billie Eilish, verujem da je bi je gledaoci dobro nagradili u slučaju da ode u Liverpul jer Galina pesma zvuči kao nešto što se zove materijal za TOP 5.
Ni Chérine nije bila nešto melodijski originalna, ali je zato u tekstualnom smislu jedina ponudila numeru ispevanu na jednom od dva službena jezika koji se koriste u Belgiji, a to je francuski. Od Belgijanaca smo pesmu na francuskom poslednji put čuli 2005. godine, sad fanovi imaju priliku da u Liverpul proguraju Chérininu Ca m’ennuie pas. Napomenuo sam na početku da je u melodijskom smislu malo neinventivna zato što atmosferom podseća na The Weekndov slavni hit Blinding lights, ali mora joj se čestitati na hrabrosti da ponudi pesmu na francuskom koja zvuči ubedljivo za osvajanje evrovizijske scene. I Chérine vidim u finalu, ali bi rezultatski mogla da bude isto u rangu između 10. i 15. mesta.
Zaključak
Od svih ovih ponuđenih sedam budućih hitova, jedini realan izbor za Liverpul zasluženo bi bila najmlađa učesnica festivala, pevačica albanskog porekla Gala Dragot, pravog imena Gala Aliaj, zbog toga što joj u tekstualnom smislu pesma zvuči previše zrelo i uverljivo za nešto što se zove TOP 5. Uživa u trenutno u velikoj popularnosti, samim tim deluje da će i žiri i gledaoci najviše favorizovati Galu, te da će ona odneti ubedljivu pobedu. Zato bih Belgijancima poručio da dobro vode računa po pitanju toga koga biraju! Isto tako bih flamanskom emiteru poručio da se i ubuduće drže organizacije festivala jer najbolje je kada narod i stručnjaci odaberu predstavnika, a ne grupa užeg kruga ljudi. Isto tako, selekcioni festivali su idealna prilika da publika bolje upozna nove izvođače i muziku, kao što je to slučaj sa ovogodišnjom selekcijom pesama.