Kako saznajemo iz poljskih evrovizijskih medija, tokom nacionalnog izbora TVP (Telewizja Polska) nije bila transparentna prema svojoj publici. Iako je TVP, u svom odgovoru na navode koji aludiraju na malverzacije prilikom izbora, naveo kako je ceo proces bio u skladu sa procedurama – izjave i informacije koje su isplivale upućuju na nešto drugačije. Šta se tačno dogodilo? U nastavku ćemo preći preko svih događaja.
TVP još nije predstavio tačne rezultate žirija ili glasanja gledalaca, a pobedu je odnela Blanka. Pre zajedničkog saopštenja, portparol stanice bio je kontaktiran, ali do sada, nažalost, nije dobijen nikakav odgovor. Pored insistiranja medija na objavljivanje kompletnih rezultata, ono što će se tražiti jeste detaljnije ispitivanje odnosa žirija sa ostalim učesnicima.
Na čelu žirija našla se Edyta Górniak (Edita Gornjak), koja je, nakon serije incidenata na nacionalnom izboru, započela svoj post na društvenim mrežama sa „Dragi mrzitelji“.
„Dragi mrzitelji, koji ste jučerašnjem pobedniku oduzeli radost i agresijom zavladali svu pažnju svih ostalih velikih učesnika, optužujući sve članove žirije za prevaru, uključujući i mene, pa čak i mog sina – apelujem na vas – ako ste pričali o ljubavi sa istim žarom kao što govorite o mržnji, ne bi bilo ratova u ovom prelepom svetu, jer ratovi počinju u srcu mržnje. Postoji mnogo jezika komunikacije. To je tužna slika, jer implicira da postoji procenat društva koji jednostavno voli, pa mora i da mrzi. Čak u tome nalazi i zabavu i adrenalin“, ogorčeno je zaključila pevačica.
Iako uvek postoje oni koji neosnovano napadaju na društvenim mrežama, ljubitelji Evrovizije ne mogu se nazvati mrziteljima zbog toga što traže ono što se podrazumeva. Podrazumeva se jasna slika o rezultatima. Definicija reči „transparentnost“ znači „otvorenost“. Trenutno, nadležni namerno podižu „mulj“ u evrovizijskoj „vodi“. Da li je ta „voda“ čista, u tom slučaju? Ne, barem na neko vreme. Da li se otvorenim može nazvati svesno skretanje pogleda na hiljade komentara koji traže rezultate? Onda su oči komisije širom zatvorene.
Sve veće ignorisanje budi snažne emocije koje neretko mogu odlutati u pogrešnom pravcu u određenim momentima, ali najveći procenat onih koji su se oglasili, zahtevaju odgovor sa opravdanjem.
Još jedan od Editinih navoda jeste bio kako publika navodno nije razumela koncept glasanja i njenu poziciju kao predsedavajuće u žiriju. Objašnjava kako njen glas nije značio više od glasa ostalih članova žirija i da je njena titula samo upućivala na njeno prisustvo, ne i na veći značaj kada dođe momenat odlučivanja, kako neki tvrde.
Više njih želi da zna kako je kolektivno došlo do kolapsa pri odlučivanju, a manje se dovodi u pitanje njen položaj. Možemo lako zaključiti da svaki član žirija ima jednak udeo prilikom glasanja. Ono što ne možemo jasno zaključiti jeste zašto istom tom komentaru ne možemo pristupiti na društvenim mrežama – Instagram predsedavajuće postao je privatan, sa stotinama hiljada osoba koje su zapratile profil. Ako javna ličnost postavi nešto u medijski prostor, zašto to odjednom više nije dostupno svima? Ako je bilo ko siguran u svoj stav, zašto postoji potreba za skrivanjem istog tog stava? Pa onda opet runda o transparentnosti.
Jann, koga je publika želela da vidi u Liverpulu, postigao je najveći mogući zbir bodova (12) prema SMS porukama koje su pristigle. Blanka je osvojila 10 poena. Međutim, SMS poruke su odlučivale o pobedi samo u pedeset posto, a žiri je najveću podršku dao Blanki. Umetnica je dobila 12 poena od žirija i 10 od gledalaca, što joj je dalo ukupno 22 poena, a Jann je dobio 7 poena od žirija, što je ukupno 19 poena.

Međutim, ovde nije reč o besu koji se akumulirao samo zato što je određen deo publike koja je bila prisutna na nacionalnom takmičenju navijao za jednog umetnika koji nije pobedio. Nije reč o nadmetanju, već u rezultatima. Da je finalni pregled konačne odluke prikazan u pravo vreme i da jasno stoji da pobednik odnosi nesumnjivu pobedu, diskutabilno je da li bi se fanovi umetnika koji na kraju nije prošao bunili ili pisali bilo kakve peticije. Peticije se pišu jedino kada je potrebna akcija ili neka hitna izmena. Ako je sve već priloženo i nema greške, zašto je onda preko 30.000 ljudi potpisalo peticiju koja traži da Jann nastupa na Evroviziji, kojoj bi ujedno prethodila revizija odluka i glasanja?
Pored ovoga, koreograf koji je radio nastupe za Blanku i Maja Hyży našao se u žiriju koji je bio zadužen za odlučivanje o pobedniku. Koreograf u pitanju je Agustin Egurrola. Plesačice iz njegove plesne škole su Blanki pravile društvo na bini. Iz ovoga sledi da je sukob interesa bio neminovan.
U ovom momentu, na umetnicu se stavlja veliki pritisak da se povuče. U svemu ovome je, moguće, umetnik imao najmanje udela. Pevačica se suočava sa mržnjom za koju nije kriva, samo zato što TVP ne želi da je brani od kritičkih komentara koje bi mogla da odseče u bilo kom trenutku — jednostavnim objavljivanjem rezultata.
Ali, to nije sve. Pre Editinog govora, navela je kako je svaki član dao svoj glas, a da je za to bilo vremena jedino na brzinu, posle reklamnog bloka. Više vremena je svakako odvojeno za spremanje Editinog nastupa pesme Andromeda.
„Nije bilo ni sastanka, svako je predao svoju kartu (…). Možda normalni ljudi primete da sam se, kada su se prebrojali glasovi, spremala za svoj nastup Andromeda“, napisala je u jednom od svojih komentara na Instagramu. Brzo je dala svoj glas i izašla na scenu. Pre pauze, sama je podelila sudijske poene. Kako su joj onda bili poznati kumulativni glasovi petorice članova ako se za to znalo tek kasnije? Čije je glasove prenela pre pauze? Ova pitanja su jedan od razloga zašto TVP treba da objavi navodne rezultate. Nažalost, sve više ljudi smatra da glasačke kartice koje su pomenute ne postoje.
Za komentare korisnika interneta na otvorenost glasanja, Edita se pozvala na producenta, koji nije dao svoj komentar.
Internetom su počeli da kruže snimci sa sajta TVP koji sugerišu da je tekst o Blankinoj pobedi objavljen skoro dva sata pre zvaničnog glasanja. Ukoliko su ove tvrdnje tačne, dokazalo bi se da se pobednik odavno zna, a da je celo glasanje namešteno. TVP je oštro odbacio ove navode i istakao da je sve urađeno u skladu sa propisima.
„Bina je bila previše zadimljena, članovi benda su se jedva mogli videti. Kritikuje se i format objavljivanja rezultata, koji je (uprkos svojoj jednostavnosti na papiru) bio nerazumljiv“, navodi poljski portal Dziennik Eurowizyjny (Evrovizijski dnevnik).
Pored toga, kada je publika zviždala zbog odluke žirija da samo 7 poena ide Jannu, Edita je izgubila tok svog govora. Publika ispred televizora je odlično mogla da čuje kako je preko slušalice koristila pomoć producenta, koji joj je na uvo prenosio rangiranje žirija. Dužnost onoga ko je na čelu žirija bila je pisanje protokola gde sve stoji. Čak i kada je nastupila pauza, iz publike se moglo čuti negodovanje. Nezadovoljstvo rezultatom glasanja žirija izraženo je izostankom reakcije na nastup pesme Andromeda. Međutim, pokazalo se da snimak koji je TVP stavio na raspolaganje dokazuje nešto sasvim drugo. Bilo je sugestija da su producenti podmetnuli unapred snimljene povike odobravanja iz publike.
Posle svih momenata koji su podeljeni, prethodno pomenuti portal (Dziennik Eurowizyjny) naveo je kako je naš nacionani emiter RTS dobar primer prakse u kontekstu pružanja dostupnih informacija o glasanju.
“ […]uvek na svom sajtu nakon predizbora objavljuje detaljne protokole glasanja svakog žirija i izveštaje o rezultatima gledalaca. Reč je o jednostavno skeniranim dokumentima, koje su ručno popunjavali članovi komisije, dodatno sa sopstvenim potpisom i pečatom RTS-a.“
Trenutna zapažanja, dovodeći u obzir ostala nacionalna takmičenja, upućuju na to kako je ova TV stanica jedna od retkih gde se javno mogu naći svi neophodni podaci. Međutim, put do ovakve sistematizacije prikupljanja i postavljanja rezultata bio je trnovit. Beovizija je ranije imala svoj fair share of problems, gde je sve započeto brzo i završeno — narušavanjem ugleda takmičenja.
Kako ostale države ne bi doživele rizik istovetne situacije koja je zadesila Poljsku, prvo se mora sprečiti domino efekat. Misleći da jedan domino neće naškoditi ostalim, taj isti domino je već skliznuo. Na kraju, izvesno je da će se povući sve što sledi nakon toga. Kako se ovakav scenario ne bi ostvario, EBU (Evropska radiodifuzna unija) mora da reaguje i izvrši monitoring nacionalnih takmičenja.
Ako dozvolimo da korumpiranost buja na nacionalnim takmičenjima, kakvu poruku nam nadležni šalju i kakav zaključak možemo iz toga izvući? Nekada se ignorisanjem afirmišu nedoslednosti, a ćutanjem daje podjednako glasan odgovor.
Nisam čuo druge pesme, ali Blanka mi se neverovatno dopada. Pozitivna, vedra, vesela, poletna… Ima snažan ESC potencijal. Ne bi me čudilo da joj publika u Srbiji da dobre poene. Bliska je našem melosu. Kao neka moderna pop, pop – folk pevačica.
U ovoj (samo lični osećaj i mišljenje) do sada preslaboj ponudi za ESC 2023. njena pesma mi se nalazi u top 5.
Sve i da Blanka otpadne teško da će Jann pristati da ide. Žiri bi pre svega trebao malo da ceni trud, ovaj dečko Jann je sam napisao pesmu, odradio aranžman, sam nastupao i to po prvi put na velikoj sceni. Neko ima karijeru i po 30 godina a ni delić harizme kao dotična predsednica žirija. ironija svega je što se u pesmi Gladijator peva o tome da bukvalno moraš da budeš gladijator da bi uspeo bez veza i o korupciji. Kakva ekipa za nepoželeti
Poljska televizija bi trebala da se povuce 2024. kako bi se resili korupcije, kad prestanu biti korumpirani, onda neka se vrate i neka uredno biraju svig predstavnika. Dobro bi im dosla pauza 2024.