Balkan, Balkan! Pogledi Srbija

Iz mog ugla: PzE 24 specijal (1/2)

Treća sezona našeg renomiranog nacionalnog izbora za Pesmu Evrovizije nikad ranije nije uživala veću popularnost — kako u medijima, tako među domaćim i stranim evrovizijskim fanovima. Nekoliko članova naše cenjene redakcije odlučilo je da se osvrne na čitavu sagu o „PzE 24“ i zbog čega je stvorena tolika fama oko svega, šta su prednosti ovogodišnjeg izbora, a šta manjkavosti?

Uz to, odlučismo da vam priložimo našu listu TOP 28 takmičara ovogodišnjeg takmičenja i tako zvanično krunišemo našeg internog favorita. Pridružite nam se, podelite sopstvene utiske sa nama još jednom!

Marko hoće Konstraktu u Malmeu!

Iako mi je debi sezona PzE-a i dalje pod kožom što se tiče pesama i čitavog renesansnog oseta te 2022. godine (kada smo imali izuzetno jak izbor, kvalitetne, inovativne izvođače i na kraju kao šlag na tortu, poslali Konstraktu), priznajem da joj je 2024. godina za petama.

Studio u Košutnjaku polako postaje poprište izvanrednih ljudi, izvanrednih ideja i velikih potencijala. Nekako je došlo na red da se više radujem našem izboru nego samoj Evroviziji, što je zaista nov osećaj i veoma mi je drago da je tako. Očekujem najbolji vizuelni identitet tokom prenosa (što se da naslutiti po najavama), bolje skečeve iz „zelene sobe“, ali ubuduće očekujem inventivnije proglašenje finalista, kao i glasanje u finalu gde će se uvažiti aktuelni evrovizijski princip. Trenutni je davno zamro i ne koristi se skoro ni na jednom nacionalnom izboru.

Izvođači obećavaju i ne bih tu voleo mnogo reči da trošim — moj rang govori za sebe. Konstrakta do pobede! Moramo da podržavamo genijalnost, a s druge strane još malo da održimo sliku nas kao „underground nacije“ treću godinu zaredom.

Strahinja do detalja!

Pesma za Evroviziju (PzE) kao format nacionalne selekcije uspeva da ostaje u trendu čak i u međunarodnim vodama ovih dana zahvaljujući kvalitetu pesama i produkcije, a kada smo nedavno dobili i listu imena ovogodišnjih takmičara postalo je skoro izvesno da je, što se učesnika tiče bar, ovo definitivno jedna on najuzbudljivijih edicija do sada.

Da se ne bi pogubili u hrpi misli, ideja i asocijacija, najbolje bi bilo da bacimo pogled na predstojeći PzE kroz četiri odvojene kategorije: autsajderi, indie grupa, povratnici i poznati. U mahu tekstualne verzije popularne rekapitulacije koja krasi ovakva takmičenja, evo šta nas čeka u bliskoj budućnosti i od koga.

Autsajderi

Da ne bude zabune, naziv ove kategorije nagoveštava da su ovde izvođači koji još uvek nemaju veći komercijalni proboj ili auditorijum, i apsolutno ništa više — ne znači su im pesme manje kvalietne, niti šansa za trijumf manja.

M.irina Percepcija ostavlja pomalo ravan utisak, sa ne baš ubedljivim tekstom ove dens pop pesme; No no no deluje kao nevešto našminkan trep-narodnjak, blago kultivisan; Virtual ritual donosi nam vrlo dobru sint-pop matricu i nešto avangardniji vid interpretacije futurističke tematike; Nemoguća misija grupe „Hydrogen“ najiskrenije podseća na početnu špicu za neki novi anime serijal; Kat Dosa predstaviće se javnosti sa pesmom zaraznog ritma, neobične strukture i diskretnog refrena. Kavalin Vavilon je pop stvar obojena intrigantnom bojom vokala i prijatnom melodijom; Chai nam se predstavlja pesomom Sama koja je u najmanju ruku čista postmoderna.

Indie

U ovu grupu spadaju ne samo takozvani indi muzičari već i oni sa specifičnim auditorijumom ili nešto alternativnijeg izraza, čije pesme možda nisu još popularne na radiju, ali postoji sfera fanova koja prati njihove radove.

Ovde imamo Martinu Vrbos, čija pesma Da em voliš zvuči vrlo kompletirano, toplo i nekako na pravom mestu na ovom takmičenju; Hristinin Bedem je eterična muzička hipnoza koja će izvesno očarati žiri, kao i mnoge slušaoce koji se ne sećaju domaćeg X Factora; „Keni nije mrtav“ nema gde nije svirao lokalno, a alternativni rok u Dijamantima parvo je osveženje na izboru.

Iva Lorens ima vrlo dinamičnu pesmu koja podseća na koktel, a nekako se stiče utisak po dikciji interpretacije da podseća malo na radove Sare Jo, što za potrebe PzE uopšte nije loša stvar.

Pesma Nemanje Radoševića je verovatno ’najnormalnija’, da tako kažemo, što je samim tim u ovom kontekstu izdvaja, jer podseća na tip pesama koje lokalni pevači izbace kao singl da bi ostali u toku radije nego na pobedničku festivalsku kompoziciju, ali nikad se ne zna. Džordži kao perspektivno novo lice alternativne scene zagrejan je da soft-rok pesmom Luna park privuče glasače koja zvuči izvanredno, ali čini se da joj fali malo personalitija, začina, šmeka.

PzE ne bi bio PzE da nema i jedan broš narodne muzike u sebi koji donosi Dušan Kurtić sa pesmom Zbog tebe živim — iako bez nekih većih prilagođavanja formata kompozicijski, imaćemo priliku da čujemo jednu muzički tradicionalnu interpretaciju na engleskom jeziku možda i prvi put!

Durlanski definitivno ima titulu najvećeg potencijala iz senke — ova predominantno rep kompozicija mešavina je tri različita žanra i verovatno je najveći muzički rizik koji imamo na izboru ove godine (da, i od Konstrakte), te ostaje da vidimo koliko je ovaj žanr ostao znamenit u očima slušalaca ove dekade.

Povratnici

Samoeksplanatorno, ovo su izvođači koji su u prethodnim nadmetanjima osvojili simpatije publike.

Ivana Vladović vraća se u fazonu densa 90-ih, što je trend i kod komšija, ali ostaje pitanje da li je dovoljno zastarelo za internacionalnu scenu, da bi bilo slatko i njima. Filarri nam se ponovo predstavlja mnogo zrelijim pristupom, a ovo je verovatno prva pesma (do sada, na srpskom jeziku) koja se bavi problemom rodnog identiteta. Zorjin Lik u ogledalu je neironično opet centriran oko nje same, a za ovu himničnu baladu koja ima i pomalo Dizni primesa, definitivno se može reći da je dato sve od sebe, i vokalno i kompozitorski.

Mnogi su jedva čekali da ponovo čuju Filipa Baloša na sceni, a Duga je noć deluje kao parče iste torte kao Novi plan drugi san. Nadia se možda malo previše zanela inspiracijom Ariane Grande ove godine, a Milan Bujaković kao da nije otišao predaleko od prošlogodišnjeg muzičkog izraza. Saška Yanx je ove godine zaista imala mnogo muzičkih ideja, ali ostaje utisak da nijedna od njih nije bila sinergična sa drugom, nažalost.

Postoji fan-teorija da svaki nacionalni izbor ove sezone ima po jednu tzv. Cha cha cha pesmu, a po toj ideji Zejna je definitivno srpski Käärjä — pesma je turbo živahna, muzički šarena i vođena specifičnim stavom i raspolođženjem.

I tu je naravno na granici između ove i sledeće kategorije legendarna Konstrakta. Novo, bolje je definitivno drugačija pesma u odnosu na 2022. godinu, te nema potrebe porediti ovaj sint-pop sa teatralnom avangardom.

Poznati

Muzičari koji već uživaju komercijalnu popularnost na ovaj ili onaj način.

Pesma Marka Mandića Dno nedvosmisleno je pisana za Evroviziju, ali ovakva vid interpretacije ostavlja malo mesta za sumnju u vezi sa potencijalnim trijumfom.

Zovi me Lena je zaista prekrasna kompozicija vrlo nenametljivog karaktera sa umirujućim primesama blage elegije za ljubitelje nežnije muzike. Nažalost, neizvesno je da li ovakav komad muzike može da opstane i nadmaši mnoge nastupe i matrice koje su pisane s ciljem da zgrabe pažnju što pre i jače, i održe je puna tri minuta, te u poređenju s njima, ovo pomalo zvuči kao pozadinska muzika.

Gnezdo orlovo je verovatno već najkontroverznija pesma ove godine, nažalost uglavnom iz jako pogrešnih razloga kojima se nećemo baviti danas. Imajmo u vidu da je pred nama jedna energična i moćna balada puna balkanskih elemenata, koja muzički olako može da proguta akustične i generične dens-pop stvari. Kompozicijski kvalitet neminovno ostaje, iako bi oduzeli ime izvođača i relevantnu simboliku, te nije loša ideja da nam to bude zvezda vodilja ako nam se ova pesma najviše dopadne, a ne društveno-političke samoprojekcije stvari koje nema na ovu pesmu.

Teya Dora je nekako u pravom trenutku svoje karijere zakoračila na ovo takmičenje, a Lila Ramonda obelodanjuje i vrlo temeljnu pripremu, simboliku i kreativnost. U pitanju je takođe moćna balada, nešto hladnija, dovoljno drugačija od sad već čuvene Džanum, mada relativno slične elegičnosti. Budući da je finalni revamp najavljen do takmičenja, nije zahvalno dati neki konačni sud u ovom trenutku, ali skoro je izvesno da ćemo je slušati bar dva puta.

Sutra :: Iz mog ugla: PzE 24 specijal (2/2)

Oznake

7 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Slažem se sa Nikolom nikako Breskva, a ni cringe Filarri nikako ne dolazi u obzir on antipatican i istripovan, pesma mi jos gora nego prosla, uz to ima grozan vokal uzivo, znaci etoo te 2 pesme su mi bottom 2, bukvalno Ivana Vladović ili Breskva, ja biram Ivanu draža mi je i ona kao ličnost čak 😀

  • Za konačan utisak, zaista, treba sačekati PZE nastupe i videti šta ko donosi na sceni. Priznajem, neočekivano, Konstrakta mi se uvukla u uši. Iako je apsolutno nisam video kao moguću pobednicu, sve je moguće. Lena Kovačević je baš po mom senzibilitetu, ali nemam još jasnog favorita izmešu nekoliko potencijalnih.
    Međutim, imam aposlutno NE za pobedu, a to je Orlo gnezdovo, istripovano, kalkulantsko podilaženje nekim starim stereotipima i lažnom patriotizmu, a sve to uz izvorni srpski instrument – zurle! Zemljoooo, orlovi i zurle, podilaze me žmarci, asocijacija samo na crne orlove. Ne, nikako!

  • Preliminarne predikcije:

    Finalisti iz 1. polufinala: Marko Mandić, Bojana x David, Lena Kovačević, Filarri, Breskvica, Zorja, Keni nije mrtav. Za poslednje mjesto će se boriti: Saša i Virtual, Hristina i Chai.

    Finalisti iz 2. polufinala: Nadia, Iva Lorens, Zejna, Filip Baloš, YANX, Džordži, Teya Dora i Konstrakta.

    Pjesme koje najviše slušam: Breskvica, Zorja, Iva Lorens, Zejna, YANX i Teya Dora.

    Moja lična želja: Zejna (iako kliše naslov, pjesma baaaš vozi i žena ima top vokal), Breskvica ili Zorja.

    Predikcije za top 3: Breskvica, Zorja, Teya Dora (random redosled)

    Zorja bi bila sigurica, Breskvica garantuje uzbuđenje, zanimljivost i kontroverzu, dok za Teya Doru mislim da spada u onu kategoriju ”hajp u državi, flop na Evroviziji”.

  • @Kluzo Svako ima svoj ugao gledanja i valja ga ispostovati.

    Moj stav o pesmama se nije promenio od njihovog objavljivanja.
    Na primeru Dore 2024. treba sacekati zive nastupe.
    Nadam se da polufinala PzE 2024. nece obeleziti poplava falsheva kao u susjeda.
    Ono sto ce uciniti zanimljivost pracenja PzE 2024. je neizvesnost o pobedniku.
    DORA je bila dosadna jer se pobednik unapred znao.

  • Za prvu ruku vam je mnogo loš ugao, izgleda da slabo pratite komentare esc fanova.