Tabela rezultata Pesme za Evroviziju '24, posebno su prikazani rezultati žirija, a posebno publike
Foto: Screenshot (RTS)
Balkan, Balkan! Srbija

PzE25 | Novi sistem glasanja?

U pravilniku Pesme za Evroviziju ’25, ove godine nešto je drugačije.

Naime, u članu 5 Pravilnika o organizaciji i načinu izbora kompozicije za Pesmu Evrovizije 2025. stoji da se „odnos glasova određuje po evrovizijskom principu — 50% žiri i 50% publika (odnosno oko 50% zbog zaokruživanja broja u procentima)“. U trenutnom sistemu ne postoji zaokruživanje, niti se ikakvi procenti uključuju u računicu.

Ovo najverovatnije znači prelazak na proporcionalni sistem glasanja koji je našoj publici najpoznatiji sa Dore. Ovo bi značilo da se poeni žirija ne pretvaraju u jedan set od 12, 10 i 8—1 poen, već ostaju kakvi su bili po završetku glasanja svih članova žirija. Potom, publika raspoređuje svoje poene proporcionalno broju dobijenih glasova. U sistemu sa pet članova žirija, oni ukupno dodeljuju 290 poena (svaki član po 58 poena; 12 + 10 + 8 + 7 + … + 1), te bi u sistemu koji održava sistem 50/50 i publika rasporedila 290 poena. Tako bi pesma koja dobije 10% svih teleglasova dobila 10% svih poena publike — u ovom slučaju 29. Povećanjem broja članova žirija se povećava i broj poena koje i oni i publika dodeljuju.

U praksi

Ovako bi izgledali rezultati PzE ’24 da je ovaj sistem tada postojao:

Izvođač(i) Pesma Žiri Tele Broj poena Plasman
Breskvica Gnezdo orlovo 28 97 125 1.
Teya Dora Ramonda 44 60 104 2.
Konstrakta Novo, bolje 34 34 68 3.
Zorja Lik u ogledalu 42 23 65 4.
Zejna Najbolja 31 8 39 5.
Dušan Kurtić Zbog tebe živim 28 6 34 6.
Lena Kovačević Zovi me Lena 29 4 33 7.
Bojana x David No No No 3 19 22 8.
Džordži Luna park 8 11 19 9.
Hristina Bedem 12 2 14 10.
Keni nije mrtav Dijamanti 7 5 13 11.
Iva Lorens Dom 10 3 13 12.
Marko Mandić Dno 7 2 9 13.
M.IRA Percepcija 3 4 7 14.
Nemanja Radošević Jutra bez tebe 4 3 7 15.
Milan Bujošević Moje tvoje 0 1 1 16.

Zbog ogromne margine u teleglasovima koju je Breskvica imala nad Teya Dorom, Gnezdo orlovo bi predstavljalo Srbiju na Pesmi Evrovizije 2024. godine. U svim izborima Srbije od 2007. do danas, pobednici bi ostali isti, osim 2024. i 2009; na Beoviziji 2009. bi OT bend odneo pobedu.

Sistem najavljen još prošle godine

Neka verzija proporcionalnog obračunavanja poena publike se koristi u Hrvatskoj, Finskoj, Norveškoj i na Malti.
Najavljeno je da će ovaj sistem biti uveden još za PzE ’24, ali se navodno zbog pravilnika koji je tad već bio donet od te promene odustalo. Čini se da je ta promena sad izvesna, iako nije zvanično najavljena.

Iz mog ugla (Stevan Ljuština)

Lično se nadam se da će se i broj članova žirija povećati kako bi bilo više bodova za dodelu, a pošto već 5 članova žirija glasa u polufinalima, a drugih 5 u finalu, kao najjednostavnije rešenje se nameće da svih 10 članova glasa u sve 3 takmičarske večeri. Takođe se nadam i da će postojati limit na broj bodova koji neka pesma može da dobije od publike; ako žiri može nekoj pesmi da dodeli najviše 60 poena (5 puta 12), onda to mora da bude slučaj i kod publike. Ako to nije slučaj, publika ima više moći pa priča da je odluka 50/50 pada u vodu.

Oznake

12 komentara

Zabranjene su psovke, uvrede i provokacije!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • @Duje
    Proporcionalni sistem bi jedino mogao da se sprovede po švedskom sistemu, ali ko i kako to da realizuje?? Tamo je jednak maksimalan broj poena koji pesma može da dobije i od žirija i od publike.
    Ne 12+12, nego 96+96, što bi pilo vodu.
    Sve u svemu, ne tražimo đavola sa proporcionalnim (Dora model), jer ćemo ga sigurno i naći.

  • Nemam poverenja u Srbe što se tiče proporcionalnog sistema glasanja. Jer bi sa njim isfalširana Breskva otišla na Evroviziju.

  • @Nikola
    Naravno da je moguće da se prioriteti promene preko noći, a obzirom kakve nas tragedije pogadjaju i kakva je politička situacija u zemlji, ne bi me ni čudilo, ali opet mislim da je Evrovizija i dalje mnogima platforma da iskažu i dobro i loše što imaju da kažu i naravno isprate pa sumnjam da bi interesovanje tek tako opalo dokle god je selekcije.. Gledanost je svake godine vrlo zadovoljavajuća pa čak i 2023. su ljudi bili dosta uključeni, a Luka i Princ su dobili više tvt glasova nego Uraganke na Beoviziji tri godine pre npr koje su imale daleko veću armiju fanova.
    Što se tiče publike i mesta održavanja.. Naravno bi bilo dosta bolje uz publiku i veći prostor, ali RTS prosto ne može samostalno da isfinansira zakup većih hala na mesec dana, a sponzori im očito nisu u opticaju.. Neke idealna rešenja su Beovizije 2019/20 po tom pitanju.. Studio, a opet probrana pozvana publika (fanovi) koji simuliraju publiku.. Sa tehničke strane ovaj format u studiju izgleda neuporedivo bolje nego onaj jad iz SC 2018.
    Ono što mene više daleko brine je što je konkurs završen, a nemamo nikakvih potvrda oko prijava sem Princa i par drugih neafirmisanih i raznih glasina..

  • Bukvalno si dobro napisao. Ovo nije festival. Ovo je televizijsko takmičenje. Pa i Albanija ima ozbiljan festival u dvorani, a imaće i Crna Gora. Neka smanje sa umesto tri večeri na jedno veče i zašto se festival organizuje u 5 do 12? Koliko vremena ostaje da se nastup i pesma doteraju? Pa oni na ESC unište i ono što se prezentuje na PZE? Festival će da traje onoliko koliko bude odgovaralo menadzmentu….

  • Jedan interesantan predlog kako ograničiti broj poena publike bi bio regionalno glasanje, podeliti Srbiju na 10 regija glasanja i kad neko pošalje glas, videti kroz koji toranj poruka prolazi da se odredi kojoj regiji pripada. Svaka regija dodeljuje 12, 10, 8-1.

  • @NekiTamo

    Festival bez publike nije festival, ovo je televizijsko takmičenje i trajaće tačno onoliko koliko aktuelni menadžment RTS-a to bude hteo. Sada nam je Evrovizija važna, u zemljama poput naše, to može da se promeni preko noći i da bude proglašeno nepotrebim rasipanjem novca i da se ukine. Paradoks ili ne, dok je pobednik po volje RTS-a, dotle su veće šanse i da organizuju takmičenje.

  • @ Slobodan Todorović

    Da, da, znam za Finsku koji je odnos, naveo sam je samo kao primer izbora koji je i same fanove mahom iritirao, a koji obesmišljava bilo kakvo pojavljivanje istinskog kvaliteta u nacionalnoj selekciji, unapred osuđenog na neuspeh.

    Sa povećanjem broja članova žirija, povećava se i mogući broj poena koje dobija isforsirani pobednik publike (isforsiran novcem moćnika koji stoji iza njega).

    10 ćlanova žirija – pobednik maksimalno može da osvoji 120 bodova (što je skoro neverovatno), a publici ostaje 580 poena na raspolaganju. Lagano dolazimo do toga da ne moramo žiri ni da imamo. Ako član žirija mora da glasa po predefinisanom modelu (12-10-8-…) i nema slobodu da kaže da je po njemu razlika između dve najbolje pesme, na primer 15:7 ili 10:6, nego je to uvek 12:10, onda bi i raspodela bodova publike morala da bude definisana i ograničena na neki način. Ovako se sabiraju dva modela, baš kao babe i žabe, Na primer: pobednik žirija 86 poena, pobednik publike 341 poen. TO su onda babe i žabe.

  • Kolko god ovaj sistem glasanja nekima možda ne odgovara, činjenica je da dve godine zaredom na PZE ne pobedjuju favoriti publike (po mom mišljenju Luka i Teya su adekvatniji svakako, ali nmvz)) što navodi javnost na priče o malverzacijama i mogućem smanjenju interesovanja..
    Ovim sistemom bar postoji veća šansa da ode favorit publike i javnost bude namirena pa kud puklo nek puklo.. Jeste da ćemo mi fanovi vrv biti neinspirisani što nas predstavljaju pojedinci sa pesmama iz 2005, ali bar će ruke biti čiste i festival trajati..

  • Nikola,
    U Finskoj je odnos 75 : 25 u korist glasa publike, tako da apsolutno nije uporedivo. Naravno da će u takvom sistemu i u takvom odnosu snaga svaki glas publike odneti pobedu nad žirijem.
    U sistemu 50 : 50, s većim brojem članova žirija, mnogo je adekvatnija slika.

  • Stevan,
    Lepo od tebe što si se potrudio da izračunaš kako bi bilo da je bio uveđen taj sistem, ali moram da te razočaram: RTS neće menjati sistem glasanja jer mu treba za nameštanje baš kao u ovom slučaju. Državni vrh je naredio da Teja Dora bude predstavnik Srbije, a ne Breskvica iz političkih razloga. Srbija se tada nalazila u veoma teškom političkom položaju u tom periodu i državni vrh je ocenio bolje da se ne dodaje ˶ulje na vatru˝. RTS sa ovim sistemom kontrolirao glasanje i pozvao dobro poznata imena u žiriju kako bi se ˶sakrio˝ iza njihovog ugleda. Teja Dora je završila posao i uvela Srbiju u finale Evrovizije. Breskvica isto bi to učinila, ali bi imala daleko bolji rezultat i još više od toga.

  • Ovo bi bila katastrofa, što i pokazuju nacionalne selekcije u kojima je takav princip. Prošle godine, poslednjeplasirana u glasovima žirija u Finskoj je pobedila.
    Zamislite samo koliko bi tek kod nas, uz saznanje da limita nema, pojedini izvođači iza kojih stoje interesne grupe kojima novac i logistika nisu problem dobili glasova.
    Katastrofa u najavi!
    RTS ovo ne sme da primeni.
    Na Evroviziji glas publike takođe NIJE rezultat procentualno dobijenih glasova, nego zbir takvih po zemljama, tako da limit postoji, ne može se dobiti više od 12 bodova.
    Ako bi se ovo kod nas primenilo, limit bi morao da se postavi, ali to deluje isuviše komplikovano.