Crnogorci će prvi imati čast da organizuju neku evrovizijsku selekciju u ovoj sezoni, pa vas tim povodom vodimo kroz premijerno izdanje Montesonga, zakazano za 27. novembar.
Kako je sve počelo?
Radio i televizija Crne Gore (RTCG) 7. avgusta 2024. otvorila je konkurs za ovaj ambiciozni muzički festival koji organizuje u saradnji sa Udruženjem estradnih umetnika i izvođača Crne Gore i sve do 1. oktobra stiglo je 37 prijava, što je najveći odaziv autora i izvođaća od osamostaljenja naših suseda. Novi festival nastao je na temelju nekadašnjih programa Montevizija (2005, 2006, 2018. i 2019), kao i Montenegrosong (2007. i 2008). Uslovi konkursa za Montesong oslanjali su se na opšta evrovizijska pravila, sa izuzetkom da bar 51% teksta mora da bude ispevano na maternjem jeziku u slučaju višejezičnog izvođenja. Za razliku od autora, pesme su morali izvesti državljani Crne Gore, a jedan autor najviše je mogao da pošalje dve pesme.
Da bi neko mogao da učestvuje, morao je da ispuni sledeće bodovne odredbe sedmočlane selekcione komisije:
- do 50 poena za kompoziciju;
- do 30 poena za tekst;
- do 20 poena za produkcioni potencijal.
Već 2. oktobra, RTCG objavio je da je od 37 radova uvaženo 32, i samo validne numere ušle su u razmatranje prilikom određivanja liste finalista.
Lista 16 izabranih učesnika uz tri rezervna izvođača obelodanjena je 10. oktobra. Šest dana uoči oficijelne objave ponuđenih numera, Boban Rajović kao jedan od izvođača sa prvobitnog spiska odustao je od učešća iz privatnih razloga, a na njegovo mesto uletela je upravo jedna od tri rezerve, Tamara Živković sa pesmom Poguban let.
Gde će biti održano veliko finale i kako pratiti prenos?
Veliko finale Montesonga 27. novembra 2024. biće održano u sportskoj hali „Voco“ u Podgorici sa početkom od 20 časova i predviđeno je da program traje tri sata. Veliku završnicu gledaoci izvan Crne Gore moći će da prate na sledeće načine:
- YouTube kanal Montesong (besplatno)
- MNE Play (uz prethodnu registraciju)
- TVCG 1
- TV MNE (prethodno RTCG Sat)
Šesnaest ponuđenih takmičarskih kompozicija prezentovano je 10. novembra, kako u formi audio snimaka sa slikom na Jutjubu, tako i na striming platformama za slušanje muzike.
U pauzi za glasanje biće upriličena i dodela muzičkih nagrada „Montefon“ za istaknute crnogorske izvođače i autore, a specijalna gošća programa biće jedna nekadašnja evrovizijska pobednica čije se ime za sada drži u tajnosti. Voditelji programa biće Vladana Vučinić (Crna Gora 2022) i mladi glumac Marko Todorović.
Kako će biti izabran pobednik?
Pobednik će biti određen glasovima sedmočlanog stručnog žirija i gledalaca u odnosu 50/50. Svaki od sedam članova žirija raspodeliće bodove po klasičnom evrovizijskom sistemu 1—8, 10 i 12, koji će po saopštenju biti pretvoreni u jedan bodovni set (12, 10, 8—1). Po istom bodovnom setu i publika putem SMS poruka oceniće svoje omiljene pesme. Tokom 20 minuta glasanja, poruka će koštati jedan evro, dok će sa jednog mobilnog broja moći da se pošalje samo jedan glas. U slučaju nerešenog rezultata, za pobednika će biti izglasana pesma sa najvećim poverenjem kod žirija.
Pored putnika za Bazel, biće određen i dobitnik specijalnog priznanja za interpretaciju „Snežana Ćosović“.
Opširnije o sistemu glasanja možete čitati u našem izdvojenom tekstu:
Ko su učesnici?
Izabrani učesnici prisutnima će se publici predstaviti po redosledu utvrđenom 19. novembra:
- Anastasija Koprolčec | Kraj
- Tina Džankić | Nova
- Nemanja Petrović | Među zvijezdama
- Bend 9 | Stop war
- Tamara Živković | Poguban let
- Luka Radović | Kada dođe maj
- Đurđa | To ljubav je
- Kejt | Obala raja
- Nina Žižić | Dobrodošli
- NeonoeN | Clickbait
- Isak Šabanović | Ljeto, ljeto, ljeto
- Glumci bend | San
- Dolce Hera | Repeat
- Baryak | Dva srca
- Verica Čuljković | Čuješ li
- Milena Vučić | Škorpija
Iz mog ugla (Đorđe Vesković)
Ovogodišnji Montesong i nije baš toliko strašan kao što neki misle da jeste. Taj utisak sam stekao na osnovu većeg broja slušanja pesama. Bolji je od Montevizija 2018. i 2019. na osnovu raznolikosti i stilske šarenkolikosti kojom obiluje ponuda, a u isto vreme smo dobili i jednu solidnu ponudu u lepezi potencijalnih evrovizijskih, a i lokalnih hitova. Ono što je upitno jeste činjenica da nijedna od ovih 16 numera ne bi bila sigurna ulaznica za finale, te će samim tim sa jednim od 16 potencijalnih pobednika morati puno da se radi kada budu došle pripreme za readaptaciju nastupa za potrebe puta u Bazel, a eventualno i za neko aranžersko poboljšanje.
Iako na ovom izboru možemo čuti i rok u četiri različite varijante, i drum’n’bass, zatim balkanske balade, pa i fank pored ustaljenih modernih lakih nota, od 16 ponuđenih učesnika sve se vrti oko sedmorke koja je pronašla svoj put do slušalaca: Milene Vučić, Isaka Šabanovića, Nine Žižić, Tamare Živković, Kejt, a iznenađenje za sve ljubitelje dobre muzike jesu to što su se fanovima dopale i pesme Anastasije Koprolčec i benda „Baryak“.
Od ovih sedam numera, najviše pregleda ima upravo Škorpija Milene Vučić, što je bilo izuzetno očekivano od nje, uzimajući u obzir regionalnu reputaciju koju je stekla još u drugoj polovini 2000-ih i na osnovu koje je dobila garanciju da će njen povratak biti i više nego isplativ, što se i potvrdilo za ovo vreme. Milena jeste opravdala sva moja očekivanja, ali ako gledamo samo pesmu, onda ta očekivanja i nisu baš nešto zadovoljavajuća za standarde evrovizijskog hita današnjice jer muzički je ovim ideološki ostala zaglavljena u 2000-im.
Kraj u izvođenju Anastasije Koprolčec, a autorsko delo Bojana Marovića, poseban je dokaz činjenice kako jedno novo mlado lice treba da pokaže svoje poverenje za prvi let na scenu. Pristojna balkanska balada pre svega, izdvojila se kod fanova kako zbog sećanja na prošla vremena, tako i zbog toga što takav vid kompozicija i u sadašnjosti nikada ne zastareva. Ne verujem da bi ovo nešto bilo idealno za Evrosong današnjice, ali verujem da će je žiri visoko nagraditi kao što je nagradio i njenog autorskog mentora dok je bio aktuelan sa festivalskim uspešnicama Više te nema i Tebi je lako.
Tamara Živković i Nina Žižić takođe su na scenu Montesonga donele miris autentičnih balkanskih balada, a obe ih povezuje to što se u stvaralačkom timu našao mlađani Boris Subotić, koga smo kao autora prethodno čuli na Dori 2023. (Hana Mašić) i na prethodnoj Pesmi za Evroviziju (Bojana i David), ako mu oduzmemo dva učešća na našoj selekciji u svojstvu izvođača 2022. i 2023. Iako ovaj mladi kantautor iz Sremske Mitrovice ima svega 24 godine, ove dve pesme koje je napravio za Tamaru i Ninu dokaz su toga koliko sve više napreduje kao autor i koliko je Evroviziji sada bliži nego ikad, jer poznato je da on voli Evroviziju i vidi se posvećenost na tom polju. Ako ćemo iskreno, ne mogu da se odlučim koja mi je od ove dve bolja, ali mogu da kažem da mi se Tamarina pesma o raskidu više dopada nego o Nininom osnaživanju žena, bez obzira na to koliko je ova druga favorizovana na račun pevačicine stare evrovizijske reputacije iz 2013. U isto vreme može se reći da je Tamara kao jedna od tri prvobitne rezerve najbolje opravdala stečenu drugu šansu.
Za Isaka Šabanovića mogu reći da sam kao hejter njegovog rada dobio pesmu koja možda nije evrovizijski potencijal, ali zato jeste napravio iznenađenje koje nije možda za evrovizijske okvire, ali jeste za proboj na radijskim stanicama.
Grupa „Baryak“ išla je na recept za proboj pri učešću benda „Highway“ 2016. godine, ali Dva srca i nisu neka garancija za uspeh bez obzira na odisaj svežeg zvuka.
Katarina Bogićević Kejt svakako je neko ko je zaslužio odlazak na Evroviziju, uzimajući sav trudi i ulaganje u karijeru koju je preuzimala na sebe poslednjih godina, naročito otkako je 2018. na Monteviziji izgubila u superfinalnoj borbi od Vanje Radovanovića. Od jedne simpatične devojčice izrasla je u devojku punu samopouzdanja i želje u pravcu kako karijera treba da izgleda. Za pesmu Obala raja otkrila je da je nastala na kampu Warner Music Grupe na kojoj je svoje ideje predala slovenačkom muzičkom producentu Hugu Smehu, a za krajnji produkt bili su zaduženi Chris Young i James Gillespie, poznati po saradnjama sa Pink, Lionelom Richijem i Kylie Minogue. Samoosnaživanje ličnosti kao tema pesme uz moderan ritam za mlađu populaciju jeste dobitna kombinacija za primećenost, pa verujem da bi Kejt ova pobeda mnogo značila kao nagrada za ceo uložen trud. Još jedna pozitivna stavka za uspeh jeste smisleno kombinovanje maternjeg i engleskog jezika.
Nina do pobede!
Nek Crnogorci večeras glasaju i biraju najbolji paket, ko god to bio jer što bolja polazna tačka, to manje posla posle oko dorade..